Julia Uusikari Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

Digitaalinen nuorisotyö, cMOOC-kurssit

—Olen kasvattanut ammatillisia verkostojani tässä harjoittelussa, jonka aikana olen harjoittelijan roolissa päässyt tutustumaan niin valmentajien tehtäviin kuin opiskelijan rooliin, mikä on ollut todella antoisaa, kertoo Julia Uusikari, kolmannen vuoden yhteisöpedagogiopiskelija, joka tekee syventävää harjoitteluaan Humakin Helsingin TKI-keskuksessa digitaalisen nuorisotyön Distanssi-hankkeessa.

Julia haluaa täydentää ammattitaitoaan hankeosaamisella ja tutustua ajankohtaiseen digitaaliseen nuorisotyöhön. Harjoittelu alkoi tammikuussa 2017 ja päättyy maaliskuun lopussa.

Nuorisotyöhön suuntautunut yhteisöpedagogi

Yhteisöpedagogin työssä tarvitaan laajaa osaamista ihmisten kasvusta ja kehityksestä, yhteiskunnan rakenteesta ja toiminnasta sekä tietoa kulttuureista ja osallisuudesta. Opinnoissa on mahdollisuus suuntautua nuorisotyön ammattilaiseksi tai järjestötyön asiantuntijaksi.

Julia tähtää nuorisotyöhön. Yhteisten monialaisten opintojen, kieliopintojen ja yhteisöpedagogin yhteisten ja ammatillisten opintojen  ja työelämäharjoittelujen aikana Julialle on jo kertynyt monipuolinen työkalupakki, jossa on  mm. ammatillisia verkostoja, toiminnallisten menetelmien hallintaa sekä tietoa palveluista, joihin hän tulevana nuorisotyön ammattilaisena voi ohjata nuoria.

Harjoittelupaikkojen valinnalla opiskelijat rakentavat ammatillista suuntautumistaan. Julia on ohjannut kerhoja nuorisotalolla, osallistunut liikuntakasvatuksen Liikkuva koulu –hankkeeseen ja ollut harjoittelussa Nurmijärvellä Kivenpuiston erityiskoulussa. Distanssi-harjoittelu Humakin Helsingin TKI-keskuksessa täydentää hänen nuorisotyön osaamistaan.

—Kun valitsin tätä viimeistä harjoitteluani, minua kiinnosti uusi ja ajankohtainen aihe, jossa saatoin tutustua hanketoimintaan, kertoo Julia. —Olenkin saanut mielenkiintoisia tehtäviä.

Kirjoituksia opiskelijanäkökulmasta

—Kerroin harjoittelun alussa ohjaajalleni, että pidän kirjoittamisesta. Tämä kiinnostuksen kohde on otettu hyvin huomioon ja olenkin saanut paljon hyvää lisäharjoitusta kirjoittamiseen. Valmentajani Tiina Valkendorffin ja harjoittelun ohjaajani Markus Söderlundin ohjauksessa olen kirjoittanut opiskelijanäkökulmasta  artikkelin, jonka aiheena on opiskelu digitaalisissa oppimisympäristöissä. Se ilmestyy myöhemmin  keväällä.

—Pääsen maaliskuun lopussa  Distanssi-hankkeen kautta osallistumaan Tampereella järjestettävään nuoriso- ja kasvatusalan suurimpaan ammattilaistapahtumaan NUORI2017, jossa osallistun Distanssin esityksen suunnitteluun ja toteuttamiseen.

—Teen parhaillani Distanssin vuoden 2016 kursseille osallistuville vaikuttavuuskyselyä ja analysoin sitten tuloksia. Minun on mahdollista tehdä tästä opinnäytetyö. Kun opinnäytetyö on tehty, tarkoitukseni on valmistua 3,5 vuoden opintojen jälkeen yhteisöpedagogiksi (AMK) joulukuussa, kertoo Julia.

—Valmistun ammattiin mieli avoimena. Koska tulin Humakiin suoraan lukiosta, on mielestäni tärkeätä hankkia käytännön kokemusta ruohonjuuritasolla. Yhteisöpedagogien (AMK) työllistymisaste oli Humakin viime selvityksessä 90 %.

Digitaalinen nuorisotyö cMOOC-kurssilla

Julia on päivittänyt www.distanssi.humak.fi –verkkosivuja ja kirjoittanut uutisia sinne. Hän on kannustanut opiskelijoita osallistumaan Digitaalinen nuorisotyö, perusteet 1-3  cMOOC-kursseille. Julia on itse suorittanut jo ensimmäisen yhden opintopisteen kurssin, ja aikoo vielä tehdä kaksi muutakin.

—Olen ollut erityisen innokas nappaamaan kaikki mahdolliset digitaalisen nuorisotyön välineet ja keinot työkalupakkiini, sillä nuorisotyöntekijällä ei voi koskaan olla liikaa hyviä käytänteitä takataskussa, kirjoittaa Julia. —Uusia bongauksia minulle ovat olleet muun muassa Sekasin chatVarjoton mieli -draamakokonaisuus sekä Papunet sivusto.

Seuraava kurssi starttaa 13.3.2017. Kaikki rohkeasti mukaan osoitteessa www.distanssi.fi! kehottaa Julia. —Kurssit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Digitaalisen nuorisotyön perusteet -kokonaisuuden tavoitteena on lisätä nuorten parissa työskentelevien valmiuksia digitaalisen työotteen soveltamiseen. Opinnot ovat osa Humakin ja Metropolian hallinnoimaa Distanssi-hanketta.

—Olen saanut todella paljon uutta, vankkaa tietopohjaa digitaaliseen nuorisotyöhön liittyen. Uudet näkökulmat ovat myös vahvistaneet ammatillista osaamistani, Julia analysoi oppimistaan. —Harjoittelu on antanut avaimia verkossa työskentelyyn ja verkkokurssien järjestämiseen. On ollut jännittävää seurata, kuinka paljon työtä tuollainen verkkokurssi todella vaatii. Olen myös oppinut käyttämään erilaisia ohjelmia.—Toivon vielä ennen harjoittelun päättymistä oppivani lisää hankemaailmasta, kuten esimerkiksi hankerahoitushakemusten tekemisestä.

Vinkki niille, jotka harkitsevat hakemista yhteisöpedagogikoulutukseen: cMOOC-kurssit ovat mainio tapa tutustua digitaaliseen nuorisotyöhön jo ennen opintojen alkua.

Mikset hakisi Humakin yhteisöpedagogikoulutukseen?

Humakissa yhteisöpedagogiksi (AMK) voi opiskella joko päivä- tai monimuotototeutuksessa. Kevään 2017 yhteishaussa ovat päivätoteutukset Jyväskylässä, Kuopiossa, Turussa ja pääkaupunkiseudulla (Nurmijärvi/Helsinki) ja monimuotototeutukset Nurmijärvellä ja Helsingissä. 

Syksystä 2017 eteenpäin Humakissa alkaa myös työyhteisöjen kehittämiseen keskittyvä yhteisöpedagogikoulutus. Tästä koulutuksesta valmistuvat työskentelevät HR-asiantuntijatehtävissä ja erilaisissa yhteisöllisissä kehittämistehtävissä yrityksissä, kolmannella sektorilla ja julkisen sektorin organisaatioissa.

Yhteisöpedagogi (AMK)

Ammattikorkeakoulututkinnon ja kolmen vuoden soveltuvalla alalla saavutetun työkokemuksen jälkeen on mahdollista jatkaa suorittamaan ylempää korkeakoulututkintoa Yhteisöpedagogi (ylempi AMK).

Kuva: Pääkaupunkiseudulla opiskelijatekemistä riittää. Julia perinteisessä opiskelijoiden laskiaistapahtumassa Kaivopuistossa.