3D-kuvaukset Logomolla Lights on! Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

Lights on! -hanke

Historia kohtasi tulevaisuuden tiistaina 2. helmikuuta, kun Logomolla järjestettiin historiallisten hahmojen 3D-kuvaukset. Kuvaukset ja niiden lopputuotos, eli 3D- kuvat hahmoista ovat osa Humakin ja Metsähallituksen Lights on!- hanketta. Kuvaukset toteutettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston laserkeilauksen huippuyksikön kanssa. Kuvattavia hahmoja oli 55. Lisäksi paikalla oli maskeerajia ja kampaajia, sekä 2D-valokuvaajia.

Hahmo pakenee kuvaajaa

3D-hahmot rautakauden raunioilla

Kuvattavat hahmot ovat #Näkökulmaa- pelihahmoja. Hahmot perustuvat Lights on!- hankkeen suomalaisten rauniolinnakohteiden, eli Kuusiston piispanlinnan, Raaseporin linnan, Vallisaaren ja Rapolan linnavuoren historiaan. Kunkin kohteen historiasta kumpuaa 13 hahmoa ja lisäksi on 3 jokeria, joita voi pelata missä vain. Historiallisesti varhaisimmat hahmot ovat rautakauden pakolaisia 200- luvulta. Myöhäisimpään ajankohtaan sijoittuu tulevaisuuden aikamatkustaja. Tähän väliin mahtuu kaikenlaista väkeä Kalmarin Unionin kuninkaasta piikatyttöön. Löytyypä joukosta yksi ulkoavaruuden muukalainenkin.

Lights on! elävöittää historiaa 3D-kuvauksen avulla
Lehtori Anna Pikala muuttui historialliseksi hahmoksi maskeeraaja-kampaaja Aliisa Oksasen käsissä.

Hahmokuvauksia ja pelikonseptin kehittämistä työharjoitteluna

Kulttuurituottajaopiskelija Heidi Korhonen-Tuominen organisoi ja järjesti hahmokuvaukset osana työharjoitteluaan Lights on! hankkeelle. Tapahtuman organisointi sopi nimenomaan Heidille, sillä hän tuntee historian tyylisuuntaukset. Hän hankki pukuja kuvauksiin teattereilta, Turun museokeskuksesta ja elokuvapuvustamoista. Hahmot ovat siis myös puvustukseltaan niin historiallisesti totuudenmukaisia kuin mahdollista. Kerttu Lehto on luonut #Näkökulmaa- hahmot ja alkuperäisen pelikonseptin osana kehittävää työharjoitteluaan Lights on!- hankkeelle.

Lights on! on yksi yksi esimerkki työelämähankkeista, joissa opiskelijat oppivat tulevan ammattinsa käytänteitä, suorittavat opintoja ja tutustuvat alojensa ammattilaisiin. Lehto ja Korhonen-Tuominen ovat molemmat tyytyväisiä harjoitteluunsa Humakissa: tehtävät voivat olla vaativia, mutta myös innostavia ja luovia.

Historiallisia hahmoja kuvauksissa Logomo Lights On!
Humakin asiantuntija Nina Luostarista kuvataan jousiammunta-asennossa. Vasemmalla valkeassa puvussa hahmot kirjoittanut Kerttu Lehto, toinen oikealta kuvaukset järjestänyt tuottajaopiskelija Heidi Korhonen-Tuominen

Monialaista yhteistyötä

Kulttuurituottaja- ja yhteisöpedagogiopiskelijoiden lisäksi paikalla kuvattavana oli myös Humakin henkilökuntaa ja Metsähallituksen väkeä. Myös kahden Lights on!- organisaation ulkopuolelta oli malleja. Maskeeraaja oli asiansa osaava ammattilainen ja kampaaja taidokas alansa opiskelija.

Kuvaushenkilökunta oli rautaisen ammattitaitoista. Aalto-yliopiston laserkeilauksen huippuyksikön henkilökunta oli nimensä mukaisesti huippua. Yhteistyö sujui saumatta ja kuvaustilanteissa mallit heittäytyivät Kerttu Lehdon ohjaamina rooleihinsa luontevasti ja suvereenisti. Yhteistyön henki syntyi heti ja tittelit unohtuivat yhdessä vitsaillessa. Päivä oli pitkä ja rankka, mutta myös tuottoisa ja nauruntäyteinen.

 

Hahmokuvauksen malleja oli opiskelijoita, Humakin henkilkuntaa, hankkeen johtoa ym. vapaaehtoisia
Kuvattavina projektipäällikkö Aino von Boehm ja tutkimuspäällikkö Aimo Saano Metsähallituksesta. Kuvaamassa Matti Kurkela Aalto yliopiston laserkeilauksen huippuyksiköstä

 #Näkökulmaa: eläytymistä, aarteenmetsästystä ja sosiaalista mediaa

3D- kuvatut hahmot tulevat olemaan esillä Lights On!- hankkeessa monessa yhteydessä. Ne esimerkiksi tulevat olemaan osa #Näkökulmaa- pelin mobiiliversiota. #Näkökulmaa on täysin uudenlainen, eläytymispainotteinen peli, joka sijoittuu Metsähallituksen rauniolinnakohteille. Se yhdistelee eläytymistä, aarteenmetsästystä ja sosiaalista mediaa innovatiivisella tavalla.

#Näkökulmaa pilotoidaan Perjantaina 4.3.2016 Kuusiston linnanraunioilla. Ilmoittautuminen pilottiin on auki ja linkki löytyy tapahtuman facebook-sivuilta.

Lights On! Hankkeesta

Lights On! -hanke luo historiallisten matkakohteiden verkoston Suomeen ja Viroon. Hanke valottaa Itämeren koilliskolkan yhteistä kiehtovaa menneisyyttä. Hankkeen tavoitteena on innostaa ihmisiä vierailemaan raunioilla, linnoituksissa, linnavuorilla ja puistoissa sekä kehittää niiden laatua matkakohteina. Hanke toimii vuosina 2015–2018.

Lights On! -hankkeessa on mukana yhteensä kahdeksan historiallista vallan linnaketta Suomenlahden molemmilta puolilta. Niiden menneisyys havainnollistaa, kuinka kotimaiset ja ulkomaiset voimat ja poliittinen juonittelu ovat muovanneet Viroa ja Suomea vuosisatojen kuluessa. Hankkeen kohteet ovat antaneet ainesta myös lukuisiin tarinoihin, legendoihin ja myytteihin.

Lue lisää:  http://www.metsa.fi/lightson

 

Sivun ylälaidan kuvassa kuvaaja Matti Kurkela antaa ohjeita kuvattavalle. Taka-alalla Humakin opiskelija Marko Heikura.

Kuvat: Nina Luostarinen
Teksti: Kerttu Lehto

Yhteisöpedagogiopiskelija Kerttu Lehto on ollut mukana järjestämässä mm.

liveroolipeliä Brinkhallin kartanossa

ja tarinankerrontailtaa Kuusiston linnanraunioilla Kaarinassa.

 

Katso myös video Hahmokuvauksista: (3 min. 53 s)