Seurasimme seikkailukasvatusopintojen ja lukuvuoden aloitusta Nurmijärven kampuksella. 20 onnekasta tai ainakin nopeasormisinta Humakin opiskelijaa kuuntelee tarkkaavaisina seikkailukasvatuksen lehtoria Kai Lehtosta, kun tämä perustelee syytä siihen, miksi aloitti lukuvuoden ensimmäisen tunnin nimenhuudolla.

Opiskelijat suosittuun seikkailukasvatuksen ammatilliset opinnot —kokonaisuuteen (30 op) on valittu ilmoittautumisjärjestyksessä. Nopeus ja onni ilmoittautumisen avauduttua verkkopalvelussa ratkaisi seikkailukasvatuksen opiskelijat tänäkin vuonna. Kaikki halukkaat eivät valitettavasti mahdu mukaan, koska seikkailukasvatuksen luonne ja turvallisuusnäkökohdat rajoittavat ryhmäkoon noin 20:een.

—Minua ei ole pitkään aikaan jännittänyt niin paljon. Edellisenä vuonna ilmoittautumisjärjestelmä takkusi ilmoittautujien suuren määrän takia ja valvoin keskiyöllä kaverini luona sekuntikelloa vahtien. Kun kello oli lyönyt kaksitoista ja huomasin päässeeni seikkailukasvatukseen, olin riemuissani, Turusta kotoisin oleva Katariina Korpela kertoo.

Seikkailukasvatus  on ryhmän juttu

—Ohjaajalle on tärkeä seurata opiskelijoiden sitoutumista. Kun teorialuentojen jälkeen suuntaamme Lappiin ensimmäiselle vaelluksellemme, minun on ohjaajana oltava varma, että kaikki hallitsevat vaadittavat taidot. Me teemme aktiviteetit yhdessä, ryhmänä, Kai Lehtonen perustelee nimenhuutoa ja ojentaa seuraavaksi opiskelijoille pitkän hamppuköyden.

Opiskelijat saavat tehtäväkseen muodostaa köydestä Suomen kartan lattialle raivattuun tilaan. He jakautuvat spontaanisti köyden eri osiin ja ohjaavat toistensa liikkeitä. Pian lattialle onkin muotoutunut köydellä piirretty Suomi. Kai kysyy, ovatko opiskelijat tyytyväisiä karttaansa ja saatuaan myöntävän vastauksen, hänkin kertoo hyväksyvänsä lopputuloksen.

Humak seikkailukasvatus Lehtonen
Lehtori Kai Lehtonen osoittaa opiskelijoiden tekemällä kartalla, minne joukko suuntaisi pian vaellukselle. Opiskelijat ovat sijoittautuneet kotipaikkakuntiensa päälle.

—Tehtävän avulla haluan riisua seikkailukasvatuksesta extreme-leiman. Seikkailukasvatuksessa on kyse yhdessä toimimisessta olipa kyse vaelluksesta tai vaikkapa koululaisryhmän ohjaamisesta, Lehtonen kertoo ja ohjaa opiskelijat sijoittumaan tekemälleen kartalle tai sen ulkopuolelle maantieteelliseen kohtaan, jossa opiskelija on kesällä  kokenut seikkailun.

Suurin osa jalkautuu eri puolille Suomea, toiset menevät kartan ulkopuolelle kohti kuviteltua Eurooppaa tai Aasiaa. Opiskelijat kertovat toisilleen kesän aikana tapahtuneista seikkailuistaan ja havainnollistavat, että seikkailuita voi olla hyvinkin erilaisia: pieniä ja suurempia.

Tehtävä päättyy ja Lehtonen kertoo, että tunnin avaus oli tyypillinen esimerkki ns. ice breakeristä ja kysyy huomasivatko, millainen ohjaajan ote hänellä oli tunnin avauksessa. —Ohjaajan otteeni oli tällä kertaa autoritäärinen.

“Älkää kopioiko powerpoint-kalvoja”

Ensimmäinen aamupäivä menee opintojen kulun selvittämisessä. Iltapäivällä alkaisi täysi varusteluento, jossa esiteltäisiin, mitä otetaan mukaan noin viikon kestävälle vaellukselle Lapissa ruska-aikana.

—Otittehan muistikirjan mukaan. Siihen kirjoittamanne huomiot, kokemuksenne, ajatuksenne ja ideanne sekä sinne mahdollisesti liimaamanne kuvat, kartat ja muu päivien retkiltä kirjaamanne toimii opintojakson arviointiperusteena. Tarkoituksena on, ettette kirjoita mitään ylös, mitä näytän kalvoilla. Opitte ja sisäistätte asiat paremmin, kun ette kopioi ruudulta, Lehtonen opastaa ja näyttää luokalle kahta edellisen toteutuksen tekemää muistikirjaa.

Seikkailukasvatuksen huippuosaajat Humakissa

Lehtonen esittelee seikkailukasvatuksen lehtoreiden koulutustaustaa ja kertoo, että missään Suomessa ei opeteta seikkailukasvatusta tällä tasolla ja laajuudella kuin Humakissa.

—Henkilökuntamme on Suomen eniten kouluttautuneita ulkoilmaihmisiä. Lehtori Eeva Mäkelällä on mm. valtavan laaja Association of Canadian Mountain Guides– organisaation Ski Guide -koulutus ja Jussi Muittarilla on vastaavanlainen eurooppalainen vuoristo-opastutkinto (UIAGM, lue Muittarin haastattelu UIAGM-opiskelusta täältämonen muun koulutuksen ja sertifikaattien lisäksi. Se, että voimme vetää näitä seikkailukasvatuksen koulutuksia, tarkoittaa, että meidän valmentajien on täytynyt kehittää omat taitomme kansainväliselle huipulle asti ja että meidän täytyy aktiivisesti ylläpitää ja päivittää taitojamme, Lehtonen kertoo Humakin seikkailukasvatuksen lehtoreiden taustasta.

Seikkailukasvatus Humak
Ohjaajan välineistöä. “Isommalla puukolla teen vaikutuksen ulkomaisiin valmennettaviin”, Lehtonen lohkaisee.

Lehtonen harrastaa itse monipuolisesti kaikkea ulkona liikkumista. Luontoharrastus, melonta, maastopyöräily, koskimelonta, vaellus, kiipeily ja turvallisuuskoulutukset yhdessä luokanopettajakoulutuksen kanssa tekevät hänestä seikkailukasvattajan. Lehtonen kannustaa opiskelijoita etenemään omalla tasollaan.

—Tarkoituksena ei ole kasvattaa seikkailukasvatususkovaisia, vaan tutustuttaa teidät menetelmään, jota voitte hyödyntää työssänne. Yhteisöpedagogien osaaminen on ihmistaidoissa, yhteisöjen ja ryhmän ohjaamisessa ja seikkailukasvatus antaa mahdollisuuksia hyödyntää osaamista uusissa ympäristöissä.

Lehtonen neuvoo opiskelijoita harrastamaan aktiivisesti niitä lajeja, jotka heitä itseään kiinnostavat. Seikkailukasvatusopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle oikea ammattitaito, jolloin tämä voi vetää turvallisissa olosuhteissa esimerkiksi kesävaelluksia.

Minimoi rinkasta kaikki turha paino

Lounaan jälkeen Kai Lehtonen on koonnut luokan pöydälle varusteita, jotka hän tulee ottamaan mukaan vaellukselle. Lehtonen piirtää fläppitaululle kuvan rinkasta ja neuvoo, mihin kannattaa pakata mitäkin. Painavin tavara tulee eteen, selkää vasten ja vastoin yleisiä luuloja ensiaputarvikkeet tulevat aivan rinkan pohjalle.

Humak sker Kai Lehtonen
Seikkailukasvatuksen lehtori Kai Lehtonen opastaa, kuinka rinkka pakataan oikein.

—Niitä tarvitaan todella harvoin ja jos tarve tulisi, minä kumoaisin rinkan sisällön nopeasti maahan ja saisin ne nopeasti esiin. Ainoastaan rakkolaastarit ja teippi ovat ns. nopeissa tavaroissa rinkassa päällimmäisenä, Lehtonen opastaa.

Opiskelijat seuraavat intensiivisinä ja esittävät kysymyksiä mukaan otettavista tavaroista. Osa tavaroista tulee Humakin puolesta, kuten esimerkiksi kompassit ja teltat, mutta muita varusteita Lehtonen vinkkaa kysymään ystäviltä ja sukulaisilta.

Ryhmä varautuu lähtemään noin viikon kestävälle vaellukselle Lappiin. Lehtonen kasaa lattialle kaikki vaatteet, jotka hän itse pakkaisi mukaan. Rinkkaan ei tulisi kovinkaan isoa vaatemyttyä, vaikka varusteet valitaan niin, että ne toimivat maksimiolosuhteissa.

—Vaelluksen aikaan Lapissa voi hyvinkin olla +1 astetta, kova tuuli ja sateista. Varusteet valitaan maksimiolosuhteiden mukaan, Lehtonen opastaa.

Lokakuussa vaellukselle

Seikkailukasvatus Korpela Humak
Katariina Korpela seuraa seikkailukasvatuksen valmennusta.

Taitojen oppiminen jatkuisi vielä jonkun aikaa. Lokauun vaihteessa opiskelijat jo toteuttavat taitoja käytännössä Lapin erämaissa. Tunnelmia löytyy varmastikin sosiaalisesta mediasta tägillä #vainhumakelämää.

—Olen aina liikkunut ja ulkoillut paljon. Opintojen ensimmäinen päivä oli todella mielenkiintoinen, summaa Katariina Korpela ensimmäisen päivän jälkeen. Korpelan mielestä jaksolla on todella hyvät opettajat. —Ohjaaja selvästi tietää, mitä tekee. Asioita katsotaan koko ajan seikkailukasvatuksen, ohjauksen ja pedagogiikan näkökulmasta ja tästä tulee olemaan hyötyä työelämässä, Korpela kertoo.

—Ja nyt tiedän, mitä viikon vaellukselle kannattaa pakata mukaan ja miten se pakataan. Odotan jatkoa innolla, hän päättää.

Muita lajeja, joihin opiskelijat tulevat tutustumaan opintojensa aikana on kalliokiipeily, melontavaellus Tammisaaren saaristossa sekä Pohjois-Norjassa toteutettava jäätikkövaellus. Vaativissa olosuhteissa tehtävien harjoitteden avulla opitaan ohjaamaan ryhmiä turvallisesti ja saavuttamaan ryhmän kanssa ennalta määriteltyjä pedagogisia tavoitteita.

Seikkailukasvatusta myös Humakin avoimessa amk:ssa

Humak tarjoaa kasvatuksen ja ohjaamisen ammattilaisille suunnattuja seikkailukasvatuksen koulutuksia myös avoimen ammattikorkeakoulun opintoina.

20.10.2016 Humakin avoimen verkkokaupassa avautuva Seikkailukasvatus (taso 2, SKER 2) koostuu kahdesta 10 op:n opintojaksosta, jotka suoritetaan samaan aikaan: Seikkailukasvatuksen menetelmät (syventävä) 10 op ja Seikkailukasvatus järjestö- ja nuorisotyössä (syventävä) 10 op. Opintokokonaisuus maksaa 150 euroa.

SKER 2-opintojen huipentuma on Norjassa järjestettävä jäätikkö- ja vuoristovaellus opintojen lopussa. Alla oleva linkki on kaupassa olevaan opintojaksoon, koka aktivoituu siis 20.10.2016 kello 12. (Status loppuunmyyty, muuttuu tällöin varattaviksi paikoiksi opintokokonaisuuteen)

Seikkailukasvatus järjestö- ja nuorisotyössä (syventävä)