Kuva 23.11.2016 verkkosivulta http://www.petajavesi.fi/kirkko/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=10&lang=fi

Kaksi Suomen seitsemästä Unescon maailmanperintökohteesta, Petäjäveden kirkko Petäjävedellä ja Struven ketjun mittauspiste Korpilahden Oravivuorella ovat kiinnostava vaihtoehto luoda uutta ja saada näkyvyyttä omalla alueella ja omille tuotteille ja tapahtumille.

Unescon maailmanperintökohteet ovat maailmalla erinomainen mahdollisuus ja lisäarvo alueen yrittäjien ja muiden toimijoiden tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa ja myynnissä. Keski-Suomessa on tärkeää Petäjäveden kirkon ja Struven mittauspisteen vierailujen yhdistäminen matkailullisesti kiinnostavaksi kokemukseksi, jossa paikalliset palvelut olisivat helposti tavoitettavissa ja löydettävissä.

Nyt työhön ton tartuttu Keski-Suomessa Maailmanperinnöstä voimaa paikallisiin palveluihin –hankkeessa. Ensimmäinen tuotteistamispaja on Korpilahden Tikkalan koululla tänään keskiviikkona.

Yhteistyötä Petäjävedellä ja Korpilahdella

Kaikki Korpilahdelta ja Petäjävedeltä mukaan

Maailmanperinnöstä voimaa paikallisiin palveluihin –hanke on saa leader-rahoitusta ja hanketta  hallinnoi Humanistinen ammattikorkeakoulu. Osatoteuttajina ovat paikalliset Leader-ryhmät JyväsRiihi ja Vesuri-ryhmä. Keskeinen toiminta-alue on Korpilahti ja Petäjävesi ympäristöineen, mutta koko Jyvässeutu on tiiviisti mukana.

—On arvokasta, että tässä hankkeen toiminnassa on mukana toimijoita kahden Leader-ryhmän alueelta sekä Korpilahdelta että Petäjävedeltä, iloitsee toiminnanjohtaja Pirjo Ikäheimonen JyväsRiihestä. –Kun kahden alueen voimavarat ja ideat yhdistetään, saadaan yleensä näkyvämpää ja kestävämpää aikaan. Korpilahden ja Petäjäveden yrittäjien sekä muiden toimijoiden yhteistyö varmasti tiivistyy kun yhdessä mietitään keinoja Unesco-kohteiden hyödyntämiseen ja näkyväksi tekemiseen.

—Tässä on mahdollisuus eri yhdistyksille ja toimijoille. Luonto, luovuus, kädentaidot ja kekseliäisyys peliin. Hankkeen työpajoissa kehitellään ideoita ja tuotteita eteenpäin ja yhdessä testataan ja markkinoidaan, Raisa Saarilahti-Kulju Vesuri-ryhmästä visioi.

Yrittäjät yhteistyössä

—Unescon maailmanperintökohteet  ovat  maailmanlaajuisesti tunnettuja, joten ne auttavat  myös paikallisen tuotteen tai tapahtuvan näkyvyydessä. Turisti etsii Struven ketjun pisteitä ja löytää tiensä Oravivuorelle. Nyt meillä on haaste saada matkailijat pysähtymään myös Korpilahdella ja Petäjävedellä, Marja Elsinen Korpilahden Yrittäjistä pohtii.

Hän on yksi Korpilahden Yrittäjien aktiiveista, jotka ovat suunnitelleet yrittäjien viestintähanketta Go Korpilahti Go. –Nyt meillä on oiva yhteistyön mahdollisuus maailmanperintöhankkeen ja yrittäjähankkeen kesken, Marja Elsinen iloitsee.

Petäjäveden vanha kirkko on maailmalla Struvea tunnetumpi, mutta senkään tuoma matkailijavirta ei juuri hyödytä paikallisia yrittäjiä.

Pia Taipale Petäjävesi-seurasta on mukana Maailmanperintö-hankkeen ohjausryhmässä ja näkee yhteistyön tärkeänä.

Fysiikkaa ja historiaa Oravivuoren huipulla

 

Maailmanperintökohde Petäjävesi
Struven ketjun pisteeltä Korpilahden Oravivuorella aukeaa upeat maisemat.

—Uusi ilmiöpohjainen opetussuunnitelma mahdollistaa monta erilaista tapaa oppia ja käsitellä opittavia asioita. Struven ketju ja Petäjäveden vanha kirkko ovat mainioita oppimispaikkoja, joissa voi yhdistää ainakin matematiikan, biologian, fysiikan, historian, liikunnan ja kuvaamataidon tavoitteita, Korpilahden yhtenäiskoulun rehtori Markku Lahti ennakoi. —Uskon, että nämä kaksi Unescon maailmanperintökohdetta saavat uutta virtaa kun niitä tarkastellaan ja hyödynnetään ennakkoluulottomasti.

Korpilahden ja Petäjäveden koulut on haastettu mukaan kehittämään erilaisia tapoja tutustua Oravivuoreen ja Petäjäveden vanhaan kirkkoon. Tikkalan koululaiset ovat aiemmin viettäneet vanhan ajan kirkkopyhää Petäjäveden vanhalla kirkolla Vanhan Korpilahden Kotiseutuyhdistyksen ja Humakin kulttuurituottajaopiskelijoiden kanssa.

—Ne kokemukset olivat niin innostavia, että ilman muuta haluamme olla tässäkin hankkeessa mukana, Tikkalan Unesco-koulun johtaja Tiina Jylhä vakuuttaa. –Tekemällä ja kokemalla lapsi ja nuori oppii paljon paremmin. Luovuutta ja yhteistyötä eri-ikäisten kanssa kannattaa aina hyödyntää.

Lisätietoja: projektipäällikkö Annamari Maukonen, 0400 349 218, annamari.maukonen@humak.fi

Teksti: Annamari Maukonen
Kuva sivun ylälaidassa