Avitusta opiskeluun vuoden pimeimpänä aikana

Piirroshahmo, joka istuu lattialla kannettava tietokone sylissään hymyillen.
  • Kirjoittaja: Hanna Putkonen-Kankaanpää, Lehtori, Opinto-ohjaaja, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 13.12.2021

Elämme vuoden pimeintä aikaa, joulukuuta. Ennen talvipäivänseisausta päivät lyhenevät niin, että eteläisimmässäkin Suomessa päivän pituus on lopulta vajaat kuusi tuntia. Pimeästä ja hämärästä eivät ole pelkästään ikäviä asioita. Nyt on luvallista sytyttää kynttilä, käpertyä sohvan nurkkaan, vetää peitto ylle ja ottaa vastaan voimaantumisen aika. Vanhan sanonnan mukaan tapaninpäivänä päivä on kukkonaskeleen pidempi ja loppiaisena sen jo huomaa kuka tahansa. Olemme siis matkalla kohti valoa.

Opiskelijan näkökulmasta lukuvuoden ensimmäinen puolikas on takana ja jäljellä on noin puolet vuoden aikana suoritettavista opintopistemäärästä. Lukuvuoden tavoitteiden tarkistaminen on hyvä tehdä joulu-tammikuussa. On hyvä istua ja listata tehdyt työt näkyväksi ja palkita itsensä. Samalla kannattaa kirjata keskeneräisten ja vielä aloittamattomien opintojaksojen nimet ja mahdollisesti tiedossa olevien tehtävien aiheet muistiin, jotta keväällä ei tule yllätyksiä. Varsinkin valmistuvien pitää aikatauluttaa hyvinkin tarkasti kaikki työt suhteuttaen niiden tekeminen tavoiteltuun valmistumispäivään.

Opiskelijoiden ajatuksissa pyörii siis vielä tällä hetkellä ennen vapaata paljon opintoihin liittyviä ajatuksia. Jotkut opiskelijat suorittavat tehtävänsä laulellen yksi toisensa jälkeen, mutta muunlaisiakin tunteita on olemassa. Joidenkin opiskelijoiden mielessä opiskelu on pelkkää puurtamista, väsymistä, turhautumista, tuskaa ja ahdistusta. Määräpäivä toisensa jälkeen hehkuu punaisena kalenterissa. Oppimisella ja tehtävillä ei näytä olevan loppua.

Joka tapauksessa joululoma on käsillä aivan pian. Jos opiskelija on edennyt suunnitelmien ja määräpäivien mukaan, hän voi ottaa vastaan vapaaseen tarkoitetut kaksi viikkoa ja palautua menneestä syksystä, kerätä voimia uuteen, tulevaan kevääseen.

Ennen vapaata on siis vielä joitain viikkoja aikaa opiskeluun. Joskus lisäboosti, avitus, on tarpeen. Humakin opinto-ohjaajien työhön kuuluu opiskelijoiden tukeminen. Heidän kanssaan opiskelijat voivat pureutua erilaisiin yleisiin ja yksittäisiinkin haasteisiin. Usein jo pelkkä keskustelu riittää. Taakan muuttaminen konkreettisiksi etenemissuunnitelmiksi pienentää vuoren suuruutta. Tavoitteiden ja etenkin osatavoitteiden kirkastaminen saa etenemisen tuntumaan mahdolliselta.

Motivaatio on yksi tärkeimmistä opiskelua edistävistä asioista. Sisäisen motivaation merkitys etenemisessä on etenemisen kannalta äärettömän merkityksellistä ja opintoja helpottavaakin. Kun opiskelija tietää tavoitteensa ja syyt sen saavuttamiseksi, on maali usein saavutettavissa ilman suurta tuskaa.

Verkossa on motivaatiosta ja mielekkäistä opiskelutavoista paljon vinkkejä. Onnistuneita opiskelutapoja onkin tärkeää jakaa kollegojen kesken. Esimerkiksi Hyvinvointia korkeakouluopintoihin -sivustoa kannattaa selata ja sen ääreen on syytä pysähtyä hetkeksi arvioimaan omaa jaksamistaan ja edistymistään. Sivustolla käsitellään tärkeitä asioita kevyellä mutta asiallisella tavalla. Suosittelen tutustumaan ja käyttämään sitä hyödyksi.

On myös olemassa erilaisia pieniä kikkoja, joita kannattaa kokeilla opiskelun piristämiseksi ja uutta potkua löytääkseen.  Tässä on muutamia kokeiltavaksi:

Tee opittavasta tarinoita. Opettele kokonaisuus jonkun tyypin näkökulman kautta. Mieti, miten nämä erilliset asiat liittyvät häneen, visualisoi.
Tee opittavasta mukavia tai hauskoja kokonaisuuksia: sanoita lauluja uudelleen, räpit ovat tätä päivää, makustele ja leiki kielellä, suhtaudu vieraisiin kieliin: viittomakieleen, ruotsiin ja englantiin rennosti – ajattele eri kielillä.
Postit-lapuilla voi rakentaa installaatioita seinille. Kuvittele olevasi tv-sarjan salapoliisi ja liitä lappusia toisiinsa nuolilla ja naruilla. Kokonaisuus hahmottuu sinulle kuvana.
Kirjoittamisen sijasta voit sanella esseesi vaikka Google Driven puhekirjoituksella. Mikäpä olisi mukavampaa kuin sohvalla lötköily ja nähdä kuinka essee valmistuu tietokoneelle – vain puhumalla.
Monen asian ydin on kuitenkin aikatauluttamisessa. Suunnittele milloin teet ja mitä teet. Alitajunnassa olevat ”pitäisi” ja ”on pakko” eivät riitä tehtävän aloittamiseen saati sitten lopettamiseen. Kun tiedät, milloin teet ja mitä, on elämä aika lailla kuin raiteita pitkin kulkeva juna. Asiat hoituvat ja valmista tulee.

Kertauksena vielä: kukaan ei suorita opintojaan yksin. Opintojaksosta vastaavat lehtorit auttavat opintojaksojen sisältöihin liittyvissä asioissa. Lisäksi jokaiselle opiskelijalle on määritelty opinto-ohjaaja, johon voi tarvittaessa ottaa yhteyttä. Humakin kaikki työntekijät ovat omien tehtävänkuviensa mukaan tukemassa opiskelijoiden oppimista. Kysyminen ja keskustelu selkiyttävät opiskelijan ajatuksia ja näin tehtäviä päästän edistämään yksi toisensa jälkeen. Tekemättömien tehtävien lista vähenee silmissä ja valmistumisen tavoite lähenee askel kerrallaan.