Nuorisotyö ja kädentaidot – käsin tehden kohti kestävää kehitystä  

Valkoinen pilkullinen lintu lentää vasemmalle.
  • Kirjoittaja: Merja Kylmäkoski, FT, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 20.4.2022

Nuorisotyö tarjoaa nuorille mahdollisuuksia kädentaitojen harjoittamiseen. Nuorisopalvelujen tiloissa nuoret voivat ilmaista itseään muun muassa piirtämällä tai maalaamalla. Lisäksi esimerkiksi savityöt, korujen tekeminen, vaatteiden ompelu ja neuletyöt ovat perinteisiä nuorisopalveluiden nuorille tarjoamia toimintoja.

Hieman uudempia tapoja toteuttaa luovuutta ovat esimerkiksi bujoilu, jossa tyhjästä vihosta tuunataan omannäköinen kalenteri, muistikirja tai vastaava kirjanen tai embossaus, jossa kokokuvioita painetaan korttipohjaan leimasimen ja kuumailmapuhaltimen avulla. Luovuutta voi ilmaista myös vaikkapa lähtemällä mukaan maker-toimintaan ja rakentamalla siellä esimerkiksi led-silmäinen keppihevonen (vrt. Verke 2019 94-99).

Nuorisotyön näkökulmasta käsillä tekemiseen sisältyy monta hyvää tavoitetta. Ensinnäkin se on hauskaa ajanvietettä ja kädentaitojen harjoittaminen tukee motoriikkaa. Tarvikkeista omissa käsissä muovautunut valmis tuotos tuo iloa ja ylpeyttä omasta osaamisesta sekä vahvistaa käsitystä omasta minäpystyvyydestä. Käsillä tekemiseen keskittyminen myös rauhoittaa ja antaa hyvää mieltä.

Samanlaisen tekemisen ilon on kokenut moni aikuinen pandemiakaudella täyttäessään äkillistä vapaa-aikaansa palaamalla vanhan jo unohtuneen käsityöharrastuksen pariin tai löytäessään uuden harrastuksen. Esimerkiksi neuloosina tunnettu valtaisa innostus neulomiseen iski korona-aikana siinä määrin pahasti, että monessa lankakaupassa myytiin ei-oota islantilaisia lankoja kyseleville ja marketeissa puikkotelineitä ostettiin tyhjiksi. Neuletekniikoita, unohtuneita kiilapeukaloita ja kantapääkavennuksia on kertailtu Youtubesta, neulontablogeista ja lankavalmistajien ohjesivuilta. Kädentaitoharrastukset ovat myös mukavaa yhteistä tekemistä nuorille ja aikuisille.

Kestävän kehityksen kasvatusta ja ryhmätoimintaa

Tavaroiden tekeminen itse on hyvää kestävän kehityksen kasvatusta. Käsin tekeminen vaatii aikaa, mikä saa arvostamaan valmista työtä. Itse tehty tuote on myös uniikki ja omannäköinen, toista täysin samanlaista ei ole. Siinä näkyy oman käden jälki. Työhön valittuja materiaaleja on mietitty, ne voivat olla kierrätettyjä, jolloin jokin tavara tai materiaali on saa uuden elämän omissa käsissä tai tarvikkeet on voitu valita uusista tuotteista samalla miettien niiden laatua ja alkuperää. Nuorisotyöllisesti ajatellen jo materiaalien valinta sisältää monia hyviä kasvatuksellisia aihioita.

Käsitöiden tekeminen, maalaaminen, piirtäminen, askartelu tai rakentelu on mukavaa toimintaa myös ryhmässä. Se on rentoa yhdessäoloa samalla, kun puuhastellaan käsin. Huomion kiinnittyessä käsillä tekemiseen on luontevaa olla yhdessä, vaikka mitään ei puhuttaisikaan. Ryhmässä tekeminen tarjoaa myös mahdollisuuden nuorten väliseen vertaisoppimiseen sekä aikuisen ja nuorten väliseen oppimiseen, jossa myös aikuinen voi olla oppija. Samalla, kun kädet värkkäävät jotakin, on myös helppo aloittaa keskustelu sellaisestakin aiheesta, jonka puheeksi ottaminen muuten voi olla hankalaa.

Nuorisotyön näkökulmasta käsitöiden tekeminen yhdessä, askartelu tai muu luova käsillä tekeminen tarjoaa nuorisotyöntekijälle kehyksen, jossa voidaan toteuttaa erilaisia nuorisotyön tavoitteita. Tekemisen ohessa on mahdollista pohdiskella vaikkapa kestävään kehitykseen liittyviä arvoja, tuottaa nuorelle onnistumisia tai uuden asian oppimiskokemuksia, kannustaa kärsivällisyyteen saattaa aloitettu työ valmiiksi, vahvistaa nuoren uskoa omiin taitoihinsa ja keskustella nuorelle tärkeistä asioista.

Lankakorin päällä on villasukkapari.
Neuletöistä on tullut suosittu harrastus.

Rauhoittumisen taito on tärkeä hektisessä maailmassa

Kädentaitoharrasteisiin ei kuulu kiire ja hosuminen. Valmista ei yleensä tule minuutissa, lopputuloksen näkemiseen voi mennä aikaa. Täytyy olla kärsivällisyyttä ja malttia keskittyä tekemiseen, jaksaa odottaa esimerkiksi maalin tai lakan kuivumista tai savityön polttoa. Odotus työvaiheesta toiseen siirtymisessä on nuorelle – ja aikuisellekin – hyvä muistutus siitä, että elämä ei ole juoksukilpailu. Välillä voi itse kullakin olla liian kiire. Joskus on hyvä chillata ja ottaa rennosti, upottaa kädet saveen, piirtää tai vaikkapa rakentaa jokin härpäke.

Kädentaitoharrastus raottaa myös ovea vanhaan maailmaan, jossa valmisvaateketjuja ei ollut joka nurkalla ja medialla tarkoitettiin printtimediaa. Kädentaidot tuovat yhteen entisaikojen ja nykyajan hyviä puolia. Yhtäältä ne muistuttavat hitaammasta maailmasta nykyisessä nopearytmisessä, teknologisoituneessa maailmassa. Toisaalta ne ovat tapa toteuttaa luovuutta vapaasti oman mielenkiinnon mukaan siinä, missä aikaisemmin itse tekeminen saattoi olla välttämättömyys.

Nykyaikana itse tekeminen edustaa vaihtoehtoa valmiille, se on valinta. Nuorisotyöllisesti valinnan tekeminen mahdollistaa arvokeskustelun ja konkreettisen mahdollisuuden vaikuttaa kestävään kehitykseen. Sarjatuotantoa suosimassa maailmassa itse tehty tuote erottuu muista ainutlaatuisuudellaan. Käsin tehty tuote ei ehkä ole yhtä siloteltu kuin tehtaan hihnalla syntynyt, mutta se opettaa tekijäänsä pohtimaan tuotteen valmistusprosessia ja siihen liittyviä valintoja ja arvoja. Hiomattomuudessaankin itse tehty tuote on kaunis viestiessään sen tekemiseen liittyvistä arvoista ja valinnoista.

Kädentaidot voivat yhdistää harrastekerhoissa toisilleen tuntemattomia yhteisen tekemisen äärellä. Käsitöiden tai käsillä tekemisen ei silti tarvitse olla jotakin sellaista, jota harrastetaan vain kodin ulkopuolella ammattilaisen vetämässä toiminnassa. Kotonakin voi tehdä kaikenlaista. Näpräämiseen ei tarvita mitään ihmeellisiä välineitä vaan luovuutta voi toteuttaa kotoa löytyvillä tarvikkeilla. Miltä tuntuisi esimerkiksi taitella paperista origameja tai rakentaa jotakin hienoa legoista yksin tai yhdessä kodin nuorison kanssa?

Erivärisiä ja erikoisia legoja.
Legot mahdollistavat luovuuden ilmaisun. Kuva: Pixabay

Lähteet:

Verke 2019. Maker-toiminta nuorisotyössä. Viitattu 20.4.2022. https://www.verke.org/uploads/2021/01/f6742294-maker-toiminta-nuorisotyossa-verke.pdf