Lukuvuoden 2018–2019 alkaessa Humakissa otettiin käyttöön uudet opetussuunnitelmat. Uuden opsin myötä uskon, että Humak näkyy entistä vahvempana ja ketterämpänä toimijana vahvuusaloillamme ja houkuttelevana kehittäjäkumppanina.
Yhteistöpedagogikoulutuksessa on nyt kolme yhteiselle ammatilliselle osaamisperustalle rakentuvaa profiilia:
Tutkinnon perusta on kaikissa profiileissa yhteinen. Ne perustuvat entuudestaan tutulle yhteisöllisen, pedagogisen, yhteiskunnallisen ja kehittämisosaaminen kompetenssiperustalle.
Kolmella yhteisöpedagogitutkinnoilla haluamme näkyä entistä vahvempana toimijana strategisilla vahvuusaloillamme:
Humakin amk-tutkinnoissa on useita osaamistavoitteiltaan yhteisiä opintojaksoja. Opiskelijalle ne näyttäytyvät vahvasti kaikille tutkinnoille yhteisinä ammatilliseen kehittymiseen ja työelämävalmiuksiin kuuluvina opintoina, jotka huomioivat sekä kansalliset että kansainväliset toimintaympäristöt.
Digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia on lisätty erityisesti uusissa monimuotototeutuksissa. Syksyllä avattu digikampuson avannut myös päiväopiskelijalle mahdollisuuden valita tarjolla olevia verkko-opintoja. Opiskelun ja muun elämän yhteen nivomisesta on näin tullut entistä joustavampaa.
Vahvuusaloihin kiinnittyvä työelämätaitojen ja alan oppiminen perustuu entistä vahvemmin työelämän verkostoissa ja Humakin TKI-hankkeissa tehtyihin opintoihinsekä työn ja vapaaehtoistoiminnan monipuolisiin opinnollistamismahdollisuuksiin. Tästä on esimerkkinä tuore Suomen Partiolaiset ry:n kanssa solmittu yhteistyösopimus partioharrastuksessa opittujen tietojen ja taitojen tunnustamisesta Humakin opintoihin.
Opiskelijat saavat kiinnostavia kehittymismahdollisuuksia Humakin toteuttamissa hankkeissa, ja tulokset ovat olleet myönteisiä. Projektikumppanit ovat saaneet kehityshankkeistaan enemmän tuloksia,ja lehtoreilta saadun palautteen perusteella hankkeissa harjoitelleet opiskelijat ovat löytäneet nopeammin tiensä työmarkkinoille.
Opetussuunnitelmaprosessi on jatkuva prosessi. Tavoitteenamme on vahvistaa entistä enemmän toteutettavien opintojen työelämärelevanssia. Tutkintojen osaamistavoitteiden tulee vastata nykyisiä työelämän tarpeita ja samalla taipua vastaamaan tuleviin ammatillisiin osaamis- ja kehittämistarpeisiin.
Humakille on tärkeää vahvistaa suhteitaan alumneihinsa. Yhteistyö antaa arvokasta ja ajankohtaista palautetta vahvuusaloistamme, mutta on tärkeää myös laadukkaiden ja pedagogisesti perusteltujen oppimisympäristöjen kehittämisessä.
Vuoropuhelussa alumnien kanssa kerrytämme arvokasta tietoa tutkintoa opiskelevien ammatillisen kehittymisen tarpeistaja uramahdollisuuksista. Toiminnalla on kaksi tavoitetta:
Alumneilta saadun palautteen ja dialogisen yhteistyön ansiosta voimme suunnata tutkintojemme profiileita ja kehittämistarpeita työelämän tarpeiden ja vaatimusten mukaan.
Kaiken tämän ohella alumnit ovat parhaita mahdollisia työelämävalmentajia tutkintoa suorittaville opiskelijoille. Yhteisöpedagogialumnit näyttävät tässä vaiheessa tietä laajemmalle alumnitoiminnan kehittämiselle.