Humakin yhteisöpedagogiopiskelijat osallistuivat Turussa sijaitsevan Katariinan yhtenäiskoulun järjestämille Katariinan karnevaaleille aiemmin tänä keväänä. Opiskelijoiden vastuualueena oli kävijöiden aktivointi sekä markkinointi. Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat aisteja herätteleviä työpajoja karnevaalivieraille. Musiikin tahdissa syntyi niin taidetta kuin runojakin. Tämä on yksi esimerkki Humakin työelämäläheisestä oppimisesta, jossa opintojaksojen sisältöjä opitaan toteuttamalla jaksojen aiheita oikeissa työelämäympäristöissä.

Yhdessä tekemisen voima

Katariinan koulun alue täyttyi suuresta joukosta vieraita, kun karnevaalitunnelma täytti luokat ja piha-alueet. Neljättä kertaa järjestetty koko perheen tapahtuma luo yhteisöllisyyttä ja tarjoaa maksutonta toimintaa lapsiperheille. Samalla kuitenkin Katariinan karnevaaleilla kerätään rahaa koulun oppilaiden hyväksi arpajaisilla, kahvilalla sekä käsitöiden myynnillä.

Tapahtuman järjestämiseen osallistuivat koulun opettajat, oppilaat, oppilaiden vanhemmat sekä lukuisat vapaaehtoiset ohjelman tarjoajat. Tänä vuonna karnevaalin markkinointi onnistui hyvin ja se keräsikin ennätysmäärän kävijöitä. —Mielestäni me onnistuimme tapahtuman markkinoinnissa erittäin hyvin, kertoo järjestelyissä mukana ollut Humakin opiskelija Kaisa Koski.

Yhteisötaidetta Katariinassa

Katariinan karkeoilen savitöiden inspiraationa toimi tilassa soinut tunteellinen musiikki.

Ensin oli savi, esimerkkejä työpajoista

Yhteisöpedagogiopiskelijoiden tehtävänä Katariinan karnevaaleilla oli suunnitella maksuttomia aisteja hyödyntäviä työpajoja, joihin kaikki voisivat osallistua. Opiskelijat ideoivat pajan, jossa savea ja musiikkia voidaan käyttää yhdessä. Taustalla soinut tunteita herättävä musiikki antoi inspiraatioita huoneessa muokatulle savitaiteelle. Tarkoituksena oli, että saven muotoilua voisi jatkaa toisten jälkeen ja näin luoda yhteisöllinen taideteos. Yhteisöllisyyden ideaa jatkettiin päällystämällä liitutaulu paperilla, jolle sai taiteilla vesi- ja sormiväreillä.

Toisesta työpajasta haluttiin tehdä rauhallinen ja rentouttava. Siellä rauhallisen musiikin soidessa sai tulla tekemään runoja lehdistä leikatuista sanoista tai rentoutumaan opiskelijoiden kyhäämään majaan. Majaan oli myös hankittu luettavaa, joihin kuului koskettelukirjoja.

Innokkaimmat runoilijat viihtyivät leikeltyjen sanojen parissa melkein pari tuntia. Perheen pienimmät taas innostuivat savesta ja taiteilivat muun muassa lumiukon keskelle kevättä. Vesivärit taas kiinnostivat eniten hieman vanhempia karnevaalikävijöitä ja itse pajan pitäjätkin innostuivat välillä maalaamaan.

Katariinan karnevaaleilla koko perheen karkeloi

Aistipajan järjestämisen lisäksi yhteisöpedagogien vastuulla oli myös tapahtuman markkinointi. Julisteiden ja flaijereiden jakelun sekä sosiaalisessa mediassa ja printtimediassa mainostamisen lisäksi opiskelijat jalkautuivat Turun kaduille sissimarkkinointitempauksen merkeissä. Opiskelijoiden keksimä mainoslause “koko perheen karkelot” pääsi myös tapahtuman julisteisiin.

— Kokonaisuudessaan tapahtuma oli erittäin onnistunut. Karnevaaleja vietettiin kauniin aurinkoisissa merkeissä ja meillä riitti kävijöitä, Humakin opiskelija Henna Haka arvioi opiskelijoiden panosta. Tapahtumasta saatuja tuottoja on käytetään esimerkiksi oppilaiden luokkaretkiin.

— Koko perheen karkelot saivat valtavasti hyvää palautetta ja ilmapiiri oli riemukas ja positiivinen, kertoo tapahtumasta vastannut erityisopettaja Olli Mäkelä ja jatkaa, että hänen mielestään oli tärkeää näyttää karnevaalikävijöille hienoa katariinalaista yhteishenkeä. — Parannusta viime vuoden karnevaaleihin näkyi monella osa-alueella ja näillä eväillä koulun onkin hyvä lähteä kehittämään ensi vuoden karnevaaleista vieläkin parempia, Mäkelä summaa lopuksi.

Kesäuutissarjassamme esittelemme tapahtumia ja hankkeita, joissa opiskelijamme ovat olleet mukana edellisen lukuvuoden aikana. Katariinan karnevaaleilla -uutinen perustuu Humakin opiskelijoiden Henna Hakan, Kaisa Kosken ja Venla Mäkilahden kirjoitukseen tapahtumasta.