Humakin yhteisöpedagogit larppaavat

37 liveroolipelaajaa eli larppaajaa ympäri Suomen kokoontui historialliseen Brinkhallin kartanoon pelaamaan Hostel Tuonelan eteinen -larppia 31.1.2015. Pelin suunnittelusta, käsikirjoittamisesta ja ohjauksesta vastasivat Humakin toisen vuoden yhteisöpedagogiopiskelijat Kerttu Lehdon johdolla.

Brinkhallin kartano
Brinkhallin kartano täyttyi larppaajista 31.1.2015.

Lehto, jolla itsellään on vuosien larppaustausta, pohti aluksi mahdollisuutta kehittää liveroolipeli kesäopintoina, mutta ajatus ottikin tuulta allensa ja kesäprojekti muuttui kuuden opiskelijan laajaksi yhdeksän kuukautta kestäneeksi projektiksi. Larpin toteuttamiseen osallistuneet opiskelijat voivat sisälllyttää projektissa tehtyä työtään osaksi yhteisöpedagogiopintoja.

Hostel Tuonelan eteisessä vieraina mm. atomipommin isä ja Jackie Kennedy

Liveroolipelin miljöönä oli kuvitteellinen Hostel Tuonelan eteinen, jossa synkän tai pimeän menneisyyden omaavat asukkaat odottivat tietoa, minne heidän kuolemanjälkeinen vaelluksensa suuntautuisi. Peliin osallistujilta kysyttiin ilmoittautumisten yhteydessä, minkälaista hahmoa he voisivat ajatella ja pelinohjaajat vastasivat roolituksesta. Ensimmäiset pelaajat saapuivat pelipaikalle valmistelemaan henkilöhahmoaan jo aamupäivällä ja itse peli käynnistyi iltapäivällä kello 16. Peli huipentui puoliltaöin järjestettyyn äänestykseen, jossa pelaajat äänestivät joukostaan jatkoon menevät – mutta minne tai missä tämä jatko oli, pysyi salaisuutena.

Liveroolipelaajia
Tuonelan eteisen asukkaita keskustelemassa tieteen teosta ja tiedemiesten vastuusta. Larppi oli osa yhteisöpedagogi-opintoja Humakissa.

Opiskelijat käyttivät liveroolipelin suunnitteluun ja toteuttamiseen yhdeksän kuukautta. Kaikki roolihahmot kirjoitettiin tarinaan ennalta ja käsikirjoituksessa otettiin huomioon kaikki kuviteltavissa olevat tapahtumavariaatiot, joita henkilöhahmojen välillä saattaisi esiintyä. Myös erilaisten kriisitilanteiden syntymisiä oli pohdittu etukäteen. Tapahtuman kriisisuunnitelma oli perinteistä kriisisuunnitelmaa monimuotoisempi, sillä siinä otettiin huomioon myös roolihahmojen kokemat mahdolliset kriisit sekä niiden vaikutus pelaajiin.

Pelaamiseen laadittiin tarkat säännöt, jotta pelaaminen olisi turvallinen kokemus kaikille peliin osallistuville. Pelin säännöissä määriteltiin tarkoin henkilöhahmojen välinen kanssakäyminen. Osallistuja pystyi määrittelemään esimerkiksi sen, kuinka lähelle hän halusi päästää toiset henkilöhahmot fyysisesti. Monista peleistä tutut aseet eivät toimineet Hostel Tuonelan eteisessä. Ohjaajilla oli mahdollisuus puuttua roolihahmojen mahdollisesti kärjistyneisiin tilanteisiin jäädyttämällä tilanne tainnuttamalla osapuolet. Monille ohjaajista tämä oli heidän ensimmäinen larppinsa ja heistä kehittyi projektin kuluessa menetelmän asiantuntijoita.

Liveroolipelaajien esittelytilaisuus
Roolihahmojen esittelykierros kiinnosti liveroolipelaajia tungokseen asti.

Lehtorit vaikuttuneita työn laadusta

Larpin rakentaminen ja tapahtuman järjestäminen opinnollistetaan osaksi opiskelijoiden yhteisöpedagogi (AMK) -tutkintoa. Pelin toteuttamiseen, suunnitteluun ja läpiviemiseen käytettiin monia yhteisöpedagogin ammattiin kuuluvia taitoja ja menetelmiä. Projektiin tehty työ voisi hyvin sisältyä esimerkiksi Toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi– tai Nuorisotyön menetelmät -kursseja.

– Jo kartanoon saapuminen teki minuun valtavan vaikutuksen, toteaa paikalle illalla saapunut Humakin lehtori Anna Pikala. ”Kartano oli aivan täydellinen tapahtumaympäristönä ja opiskelijoiden luomat yksityiskohdat tekivät illasta täydellisen. Lisäksi opiskelijoiden tekemä työ ja pelaajien eläytyminen rooleihin teki suuren vaikutuksen”, Pikala jatkaa. Pikalakaan ei ollut voinut saapua paikalle lehtorina. Hänelle oli käsikirjoitettu oma rooli peliin hostelliin saapuvana laaduntarkastajana.

Larppaus nuorisotyön menetelmäksi vaatii vielä jatkokehittelyä

Pohdittaessa kysymystä siitä, voitaisiinko larppausta käyttää laajemminkin nuorisotyön menetelminä Pikala ja Lehto toteavat, että haasteeksi nousee suuri työmäärä, jonka laadukas liveroolipeli vaatii toteutuakseen. Konseptia pitää kehittää eteenpäin, jotta pelin toteutus ja roolihahmoihin hyppääminen olisi nopeampaa. Lehdon suunnitelmissa on jatkaa ja kehittää konseptia osana opintojaan esimerkiksi opinnäytetyöprojektina.

Katso Jael Silanderin ja Kerttu Lehdon haastattelu