Ihana fiilis! – DigiGym tarjoaa digitaitojen yhteistreenit

Kolme iloista punaposkista piirrettyä hahmo polkevat tandempolkupyörää hiukset hulmuten.

DigiGym-hanke syntyi tilanteessa, jossa Covid-19 pandemia oli haastanut kansalaisten digitaitoja. Valo-Valmennusyhdistyksessä tehtiin pikajuoksuna sama digiloikka mikä muissakin yhteisöissä. Havaittiin, että joidenkin haavoittuvassa asemassa olevien työpajatoiminnan asiakkaiden tavoittamiseen liittyi haasteita ja heidän mielenkiintonsa ylläpitämiseen digitaalisten toimintaympäristöissä. Osaamisen rima asettui kerralla liian korkealle, digikunnon ajoitus ei ole osunut kaikilla kohdalleen ja yhdessä tekemisen riemu oli kadoksissa!

Niinpä yhdessä puhallettiin näytöltä pölyt ja lähdettiin kohti DigiGymiä! Mistä saadaan se ihana treenifiilis ja miksi treenata digitaitoja?

Valo-Valmennusyhdistys tarjoaa haavoittuvassa asemassa oleville 18-35 vuotiaille henkilöille useissa palvelumuodoissa tukea siirtymävaiheissa koulutukseen ja työhön. Humakin nuorisotyön koulutuksen vahva tahto on osallistua nuorten hyvinvoinnin ja toimijuuden edistämisen tukemiseen kehittämisen, tutkimuksellisen ja käytännön työn osaamisellaan.

Naurava tyttö näyttää peukaloa, valkoinen paita, valkoiset kuulokkeet kaulalla.
Kuvistuskuva: pexels-andrea-piacquadio-3790805.

Digitaidot ovat kansalaistaito

Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman Humakin ja osatoteuttajana toimivan Valo-Valmennusyhdistyksen DigiGym -hankkeen tavoitteena on vastata Covid-19 pandemian aiheuttamiin haasteisiin, erityisesti haavoittuvimmassa asemassa olevien henkilöiden mahdollisuuksiin toimia digitaalisissa ympäristöissä. Digitaidot näyttäytyvät uutena kansalaistaitona nyky-yhteiskunnassa ja sen palveluissa.

– Ensin hankkeessa selvitetään Valo-Valmennusyhdistyksen Jyväskylän toimipisteen työpajojen asiakkaiden kanssa heidän osaamistaan digitaidoissa sekä halukkuutta ja kyvykkyyttä työskennellä digitaalisissa oppimisympäristöissä. Samalla selvitetään asiakkaiden käsityksiä digitaalisten tilojen viihtyisyydestä sekä osallisuuden ja yhteisöllisyyden mahdollistumisesta niissä. Vastaavasti selvitetään henkilöstön osaamistarvetta digitaalisista taidoista ja odotuksia digitaalisiin toimintaympäristöihin, kertoo 1.10. alkaneen hankkeen projektipäällikkö Marjo Kolehmainen.

DigiGym-hanke tarjoaa yhteisöllisyyttä ja yhdessä harjoittelua

Yhteisöllisiä taitoja voi harjoittaa monin eri tavoin. Verkossa tarvittavia yhteisöllisisä taitoja on hyvä harjoittaa niissä samoissa digitaalisissa ympäristöissä missä niitä käytetään. Tavoitteena on, että käytetyistä ympäristöistä tulisi asiakkaille tuttuja, eikä kynnystä osallistumiseen olisi. Erityisesti kiinnitetään huomiota työpajatoiminnan asiakkaiden omiin ajatuksiin digitaalisten ympäristöjen saavutettavuudesta.

Selvityksen perusteella toteutetaan viikoittaisia toiminnallisia workshop-koulutuksia, joilla edistetään digitaalista osaamista käyttämällä erilaisia sovelluksia ja ympäristöjä. Tarvittaessa asiakkaille annetaan räätälöityä yksilöohjausta erityisesti akuuteissa siirtymätilanteissa.

Hankkeen kohderyhmän digitaidot vaihtelevat, mutta kaikille on merkityksellistä vuorovaikutustaitojen kehittyminen, joita vahvistamalla edistetään työelämävalmiuksia. Yhteisöllisen toiminnan kautta vahvistetaan taas osallisuutta, mikä kohderyhmän kannalta yhteiskunnan toimintaan kiinnittymisessä olennaista.

Nainen pitelee käsissään IPadiä, näkyy osa käsistä, vähän olkapäätä ja hiuksia.
Kuvituskuva: pexels-marek-levak-2265487.

Digitaitojen treenaamisen toimintamalli

Samalla kuin lisätään osallistujien osaamista kerätään toimintamallia yhteisöllisestä digitaalisesta ohjausympäristöstä ohjaus- ja valmennuspalveluiden käyttöön. Digitaalinen ohjaamisen malli on siirrettävissä vastaaviin toimintaympäristöihin. Humak osallistuu mallin levittämiseen järjestö- ja nuorisotyön toimijoille. Humak tuo DigiGym-hankkeeseen osaamista digitaitojen osaamisen arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen sekä kehittämistoimenpiteisiin toimintamallin tuottamiseksi. Hankkeen toiminta kestää 31.8.2023 saakka.

Hankkeen alkumetreistä asti hankkeen toteuttajat haluavat panostaa turvalliseen ja innostavaan oppimisen ilmapiiriin työpajojen asiakkaiden kanssa.

– Nyt annetaan digikärpäsen puraista ja pidetään hauskaa! Digitaitoihin satsaaminen on investointi omaan tulevaisuuteen, jotta saa äänensä kuuluviin ja pysyy näytöllä. DigiGymissä jokainen keskittyy oman tasonsa mukaiseen tekemiseen – ei vertailla, eikä häpeillä omaa tekemistä. Meillä ei tarvitse hätkähtää, jos joku toinen kanssatreenaja tulee juttelemaan, tarjoaa apua tai neuvoja. Hän haluaa varmasti vilpittömästi auttaa ja tsempata uuden oppimisessa, avaa Kolehmainen hankkeen henkeä.

#digigym #digitaidot #digitaalinenohjausmalli #esrhanke #humakuas #nuorisotyö #valovalmennusyhdistys #työpajatoiminta

Valovalmennus, Vipuvoimaa EU:Lta ja ESR-logot.

 

 

2021-10-07 15:27:31