Diginatiivinkin pitää harjoitella digitaitoja – DIGISTI -hanke kehittää ja parantaa toisen asteen opiskelijoiden sekä henkilöstön digitaalisia taitoja

Digisti-hankkeen logo.

Korona-aikana tärkeät sosiaaliset suhteet ovat olleet koetuksella jokaisella, mutta etenkin toisella asteella etäopiskelu on koettu raskaana ja yli kolmannes koki tarvinneensa enemmän tukea etäopiskeluun, kuin mitä sai. Keskeiset haasteet ovat OKM:n tekemän selvityksen mukaan oman opiskelun suunnittelu ja rytmittäminen sekä itseohjautuvuus, jota kaikilla opiskelijoilla ei ollutkaan, vaikka niin oletettiin. (OKM 2021.)  

Jo ennen pandemiaa nuoret ovat kaivanneet enemmän tukea digimaailmassa toimimiseen. Diginatiivius ei takaa taitoja toimia digitaalisessa maailmassa. ”Nuorten digitaidot” -kartoituksen mukaan digitaalisten palveluiden käytön kipupisteet liittyvät nuorilla palvelujen löydettävyyteen, ymmärrettävyyteen ja käytettävyyteen. 

Digitaidoissa on paljon vaihtelevuutta iästä riippumatta. Vaikka nuori käyttäisi paljonkin aikaansa verkossa kavereiden kanssa viestimiseen ja muuhun viihdekäyttöön, voi työnhaku tai muu virallisempi asiointi olla vaikeaa. On harhaluulo, että digimaailmassa kasvaminen jotenkin automaattisesti takaisi hyvät digitaidot. Digitaitoja pitää harjoitella kuten muitakin taitoja” kommentoi DIGISTI-hankkeen projektipäällikkö Jenni Hernelahti. 

 

DIGISTI-hankkeen avulla digitaidot haltuun toisella asteella  

DIGISTI – Digitaidot haltuun toisella asteella -hankkeen tavoitteena on kehittää ja parantaa toisen asteen opiskelijoiden sekä ohjaus- ja pedagogisen henkilöstön digitaalisia taitoja. Koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi toisella asteella opiskelemiseen, opiskelijoiden työllistymiseen ja hyvinvointiin. Lisäksi hankkeen tavoitteena on lisätä heikommassa asemassa olevien opiskelijoiden hyvinvointia ja helpottaa työelämään tai jatko-opintoihin siirtymistä.  

”Hankkeessa me järjestetään vapaa-ajan ryhmiä nuorille verkossa ja kuunnellaan nuorten toiveita, siitä millaista toimintaa he haluaisivat. Meillä on myös ura- ja työnhakuvalmennusta sekä sparrausta opettajille. Me ollaan myös mukana toteuttamassa kesätyöhakutapahtumia ja muita yhteisöllisiä verkkotapahtumia” Jenni Hernelahti kertoo. 

Hankkeen tavoitteisiin pyritään pääsemään tukemalla ja kehittämällä opiskelijoiden digitaalisia taitoja, jotka ovat edellytyksenä sekä opinnoissa pärjäämisen että työllistymisen näkökulmasta. Hankkeessa pyritään myös tavoittamaan yksinäisyyttä kokeneet opiskelijat tarjoamalla heille verkossa tapahtuvaa nuorisotoimintaa. 

Näyttökuvakaappaus Youtuben livestriimistä, videossa kaksi henkilöä keskustelemassa ja vieressä chat-ikkuna.
Eeva Vekki haastatteli Seksikästä-Suklaata virtuaalisessa kouluvierailussa ja esitti hänelle yleisökysymyksiä. Etenkin Seksikkään-Suklaan oma opintopolku ja tie media-alalle kiinnosti yleisöä.

 

Virtuaalisessa kouluvierailussa puhuttiin digitaidoista ja veresteltiin koulumuistoja

DIGISTI-hanke järjesti 27.01.2022 virtuaalisen kouluvierailun, jossa artisti Seksikäs-Suklaa jakoi omia koulumuistojaan ja ajatuksiaan opiskelijahyvinvoinnista sekä digitaidoista. Tapahtuman juonsi stand-up-koomikko Eeva Vekki.

Mun digitaidot on hyvät, mä oon niin nörtti kun voi olla ja tietty yritän oppia aina lisää. Digitaitoja on helppo ylläpitää, koska puhelimessa on nykypäivänä kaikki, mä oon ite oppinut vaan kokeilemalla ja frendeiltä oon saanut apua myös. Harvoin enää edes avaan konetta, mä kirjoitan kaikki biisit, sketsit ja runot puhelimella enkä ees varmaan osaa enää kirjoittaa edes käsin” Seksikäs-Suklaa kertoo nauraen.

Tapahtumaa seurattiin hankkeessa mukana olevien oppilaitosten oppitunneilla ja striimin aikana myös osallistujilta kyseltiin mielipiteitä mm. digitaidoista ja omasta jaksamisesta korona-aikana. Seksikäs-Suklaa loi hyvää tunnelmaa tapahtumaan myös esittämällä omia biisejään. 

 Halusimme järjestää kivan, osallistavan ja yhteisöllisen tapahtuman toisen asteen opiskelijoille. Tarkoitus oli luoda positiivista mieltä ja energiaa kaiken negatiivisen koronauutisoinnin keskellä. Samalla tehtiin tutuksi hankkeen palveluita sekä henkilökunnalle että opiskelijoille” kommentoi Jenni Hernelahti. 

Lisää tietoa hankkeesta löydät osoitteesta digisti.humak.fi.

 

Lähteet: 

Opetus- ja Kulttuuriministeriö 2021. Koronavirusepidemian vaikutukset toisen asteen koulutukseen. Viitattu 26.01.2022. https://okm.fi/-/selvitys-etaopiskelu-toisella-asteella-koettu-raskaana-koronan-aikana 

Digisti -hankkeen logot: Laurea, Haaga-Helia, Humak, Vamos ja ESR.

Teksti: Emilia Reponen, 02.02.2022.

2022-02-02 13:25:57