TPS:n projekti,

– Meno oli ensimmäisen tunnin aikana kuin jostain nuorisoidoli Justin Bieberin ennakkomyynnistä, kuvailevat kulttuurituottajaopiskelijat tuottamansa tapahtuman vastaanottoa.

HALLIAPPROT 2018 on esimerkki siitä, että kulttuurituottajan osaamisesta on työmarkkinoilla hyötyä muuallakin kuin kulttuuriporojekteissa. Urheilutapahtumien tuotannot kilpailevat elämysten tarjoajina esimerkiksi festivaalituotantojen kanssa. Molemmissa tarvitaan kulttuurituottajien osaamista ja ammattitaitoa.

Turun kampuksen ensimmäisen vuoden opiskelijat pääsivät heti opintojensa alussa harjoittelemaan tapahtumatuottamista ensimmäisessä projektissaan, jolle he antoivat nimen HALLIAPPROT 2018.

-Alun perin tehtävämme oli toimia TPS:n apuna joissakin peleissä ja kehittää tapahtumaa. Halusimme kuitenkin tehdä kunnon konseptin pelin ympärille. ja saada sen avulla lisää ihmisiä hallille, kertoo Petteri Granberg. Hänen lisäkseen tuotantotiimissä olivat Kaarina Arokorpi, Jussi Artiola, Sanni Halkivaha ja Peppi Selin.

”Vaikka lätkä ei edes kiinnostaisi, niin ei haittaa”. Petteri Granberg kuvaa lähtökohtia. -Tapahtuman lupaus oli, että paikalle kannattaa saapua jo pelkän tunnelman vuoksi.

Jääkiekko-ottelut ovat kokonaisvaltaisia elämyksiä, joihin liittyy voimakas fanikulttuuri, hyvä tunnelma ja verkostoituminen.

Turun Palloseura (TPS) pelaa Suomen jääkiekon miesten pääsarjassa SM-liigassa, jossa käy vuosittain yli 4000 – parhaimpina vuosina yli 5000 katsojaa.

Opiskelija- ja jääkiekkokulttuuri kohtaavat

Peliksi valittiin opiskelijoille suunnattu teemapeli TPS-Vaasan Sport 14. marraskuuta.

-Melko nopeasti keksimme järjestää opiskelijoiden keskuudessa suositut Approt pelipäivänä hallille, kertoo Petteri Granberg. – Tällaista ei ymmärtääksemme ollut vielä ennen järjestetty. Halusimme, että opiskelijat tulevat hallille nimenomaan hyvän tunnelman sekä yhteishengen takia, ja siinä sivussa saavat nauttia vielä huippulätkästä.

Tapahtuman ideana oli, että opiskelijat ostavat ensin lipun ja saapuvat hallille. Paikan päällä he saavat lippua vastaan appropassin, johon kerätään leimoja hallin eri pisteiltä. Pisteet olivat jäähallin ravintoloissa sekä pubeissa. Pelin jälkeen opiskelijat suuntaavat kohti jatkopaikkaa Turun keskustassa, missä he saavat appropassia vastaan haalarimerkin. jos olivat keränneet vähintään viisi leimaa.

Win-win

-Tämä konsepti loi sisältöä ja ohjelmaa opiskelijoille ja erinomaista lisämyyntiä seuralle. Kaikki voittivat, kiteyttää Petteri Granberg päivän annin eri osapuolille.

Tapahtumaan myytiin noin 750 kpl 10 euron hintaisia lippuja. Illan lipputulot ja juomamyynnit toivat kassaan yli 20 000 euroa. – Saimme myös palautetta TPS:n liiketoimintajohtajalta Heidi Aholta, että vastaavanlaista ryntäystä lipunmyynnissä ei ole hetkeen nähty Gatorade Centerilla, kertoo Petteri.

Kiekon pudotus jäähän
Saimme kunnian pudottaa kiekon matsissa. Jussi odottaa h-hetkeä

Vahva idea kantoi

Granbergin mukaan onnistumisen takana oli ehdottomasti vahva idea. – Halusimme myös, että tapahtuman fokus on rasteissa ja niiden suorittamisessa. Itse jääkiekkopeli tuo siihen kylkeen hyvän bonuksen.

-Olimme myös sitoutuneet erittäin motivoituneesti tapahtuman tekemiseen ja yritimme tehdä parhaamme, kertoo Petteri Granberg. – Jaoimme mm. yllätyspalkintoja jatkopaikkaan jonottajille. Tällä halusimme varmistaa, että hyvä fiilis säilyisi pitkään yöhön asti.

-Olemme aloittaneet opintomme kulttuurituottajina vasta tänä syksynä, joten pääsimme heti alkuun kovaan tulikokeeseen, kertovat tapahtuman tuottaneet opiskelijat. Tämä on hyvä alku – ensimmäinen opiskeluprojektimme onnistui yli odotusten.

Kokemus opettaa

-Opimme myös monia asioita kantapään kautta ja jatkossa olemme varmasti viisaampia tapahtuman tuottajina. Olemme päässeet luomaan verkostoja, joista tulevina tuottajina hyödymme. Pääsimme heti luomaan yhteyksiä jopa yritystasolla, kun tapahtumamme onnistui niin hyvin. Se tuntuu tietenkin mahtavalta.