Humak vieraili Nepalissa yhteistyöaikeissa – tähtäimessä hanke- ja koulutusyhteistyö sekä opiskelijaliikkuvuus

Lintuemo oksalla opettaa poikasia lentämään omilla siivillään.

Viime vuosien aikana Humak on kartoittanut yhteistyömahdollisuuksia Nepalissa erityisesti korkeakoulukentällä. Toukokuun lopulla Humakin lehtorit Tero Lämsä ja Kristiina Vesama saivat vihdoin tilaisuuden lähteä Nepaliin paikan päälle keskustelemaan hankeideoista, koulutusyhteistyöstä sekä opiskelijaliikkuvuudesta. Pääkohteena oli Katmandun yliopisto, jossa Lämsä ja Vesama pääsivät myös pitämään työpajoja opiskelijoille. Lisäksi kaksikko vieraili paikallisissa järjestöissä yhteistyöaikein.

Humak pyrkii jatkuvasti laajentamaan kansainvälisiä verkostojaan, ja Nepal on ollut tähtäimessä jo usean vuoden ajan. Korona on hidastanut prosessia, mutta loppukeväästä monipuolista yhteistyötä päästiin vihdoin suunnittelemaan paikan päälle. Tätä ennen maaliskuussa Humak oli puolestaan saanut nepalilaisia vieraita Erasmus+ Global -liikkuvuusohjelman kautta, joka mahdollisti myös toukokuun reissun toiseen suuntaan.

Naisen ottama selfie, jonka taustalla näkyy luokkahuone täynnä työskenteleviä opiskelijoita.
Lämsä ja Vesama pääsivät myös opettamaan Katmandun yliopistolla.

Humak rakentaa parempaa tulevaisuutta globaalisti kehitysyhteistyön kautta

Katmandun yliopisto sai jälleen humakilaisia vieraita toukokuun lopulla, kun lehtorit Tero Lämsä ja Kristiina Vesama pääsivät vihdoin matkustamaan paikan päälle. Matkan tavoitteena oli valmistella hanke- ja koulutusyhteistyötä sekä keskustella opiskelijaliikkuvuudesta.

”Humakissa pyritään koko ajan rakentamaan leveämpiä hartioita kansainväliseen työhön”, kertoo Vesama.

Matka koostui paljolti erilaisista tapaamisista ja keskusteluista yhteistyösuunnitelmiin liittyen. Lehtorit pääsivät myös opettamaan Katmandun yliopistolla – Vesama veti työpajan projektiosaamisesta ja yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä, kun taas Lämsä kertoi seikkailukasvatuksen perusteista, osallistavasta pedagogiikasta ja suomalaisesta nuorisotyöstä.

Lämsä ja Vesama vierailivat myös Youth Advocacy Nepal ja Bright Light -järjestöissä. Koskettavien järjestövierailujen ideana oli tutustua siihen, miten järjestötyö ylipäätään toimii Nepalissa sekä alustavasti suunnitella sitä, että opiskelijaliikkuvuuden toteutuessa opiskelijat voisivat mahdollisesti mennä tutustumaan tai jopa tekemään osan harjoittelustaan kyseisiin järjestöihin.

Humakin yhtenä tavoitteena on myös käynnistää yhteistyöhanke Katmandun yliopiston kanssa, ja tätä varten kartoitettiin HEI ICI (Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument) -rahoitusohjelman mahdollisuuksia. Sillä rahoitetaan suomalaisten korkeakoulujen kehitysyhteistyötä Euroopan ulkopuolella. Rahoitus tukee korkeakoulujen toiminnan kehittämistä kehittyvissä maissa, kuten Nepalissa, ja kehityskohteena voisivat olla muun muassa hallinnolliset valmiudet, pedagogiset taidot, opetussuunnitelmien kehittäminen tai vaikkapa verkko-oppiminen.

”Kansainvälinen yhteistyö on Humakille tärkeää, sillä se tuottaa meille lisää osaamista ja samalla voimme jakaa omaa osaamistamme esimerkiksi osana opetusta”, Vesama toteaa. ”Humakin tehtävänä on olla rakentamassa parempaa tulevaisuutta globaalisti.”

Tällä hetkellä Humakilla on kuitenkin todella vähän toimivia ja hyviä yhteistyösuhteita Aasiassa päin. Nyt sellainen on rakenteilla, ja päämääränä on saada sinne myös opiskelijaliikkuvuutta ja harjoittelupaikkoja.

Aiemmin myös uutisoimme, että tulevana syksynä Humak tarjoaa yhteistyössä Summit Leadership Academyn kanssa koulutusta vuoristo- ja jokiopastukseen Nepalissa.

Kaksi naista värikkäissä vaatteissa seisovat vierekkäin ja poseeraavat hymyillen.
Vesama ja Lämsä vierailivat Bright Light -järjestössä, joka auttaa kastittomia dalit-yksinhuoltajaäitejä, jotka puoliso, perhe ja yhteisö on hylännyt. Järjestö tukee ja kouluttaa heitä sekä auttaa pienyrittäjyydessä.

Katmandun yliopistossa ollaan motivoituneita oppimaan muualta

Nepalin korkeakoulukenttä on hyvin erilainen verrattuna suomalaisiin käytäntöihin – onhan Katmandun yliopistokin yksityinen instituutio.

”Pitää muistaa, että Nepalissa korkeakouluopiskelu on mieletön etuoikeus, koska se ei ole ilmaista”, muistuttaa Vesama. ”Tietysti se välillisesti vaikuttaa myös opiskelumotivaatioon.”

Opiskelijat tulevat yleisesti ottaen siis suhteellisen varakkaista perheistä, joten on hyvä muistaa, että Nepalissa on varmasti paljon nuoria, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä korkeakouluihin ilman stipendejä. Puolestaan he, jotka pääsevät korkeakouluun, ovat todella kiinnostuneita ja motivoituneita opiskelemaan sekä oppimaan englannin kieltä ja käyttämään sitä.

”Katmandun yliopistossa oltiin tosi kiinnostuneita siitä, mitä muualla maailmassa opetetaan”, kertoo Vesama. ”Monet opettajat olivat käyneet opiskelemassa Euroopassa, Yhdysvalloissa tai Kanadassa. Se on sellainen juttu, mitä me täällä Suomessakin voitaisiin oppia ja hakea rohkeasti ajatuksia ja ideoita jostain muualta.”

Katmandun yliopistossa oli kuitenkin havaittavissa myös vanhanaikaisia käytäntöjä muun muassa opettaja-auktoriteetin suhteen – esimerkiksi opettajan astuessa luokkaan opiskelijat nousevat seisomaan. Opiskelijat olivat kuitenkin yllättävän aktiivisia ja tekivät paljon esimerkiksi ryhmätöitä.

On kuitenkin muistettava, että matkan aikana ehtii nähdä vain pintaraapaisun siitä, miltä arki ja opetus yliopistossa oikeasti näyttää. Taustalla olevat haasteet kuten tasa-arvo ja saavutettavuus jäävät helposti taka-alalle lyhyen vierailun aikana.

”Keskusteluissa kävi kuitenkin ilmi, että myös heillä on esimerkiksi sokeita ja kuuroja opiskelijoita, mutta heillä ei valitettavasti ole riittävästi osaamista tai välineitä edistää sitä puolta”, toteaa Vesama.

Neljän ihmisen selfie, jossa kolme miestä ja yksi nainen. Taustalla suihkulähde, rakennuksia ja vuoristoa. Aurinko paistaa.
Vierailu oli menestys ja kokemuksena mahtava, vaikka mukaan lähtikin vatsatauti ja paikallista liikennettä sai pelätä.

Tulevana syksynä otetaan seuraavat konkreettiset askeleet yhteistyön edistämiseksi

Vierailu oli kaiken kaikkiaan onnistunut, ja matkasta jäi hyvä maku suuhun.

”Nepal on mielettömän kaunis ja kiehtova maa”, Vesama toteaa. ”On myös hienoa, että siellä on todella valtava halu kehittää kansalaisyhteiskuntaa ja demokratiaa.”

Matka ei kuitenkaan sujunut täysin mutkitta – mukaan lähti vatsatauti ja kotimatka kesti lopulta 40 tuntia. Vatsataudin lisäksi käteen jäi kuitenkin hyvä pohja tulevaisuuden yhteistyösuunnitelmille, joita toivottavasti päästään konkreettisesti viemään eteenpäin jo syksyn aikana. HEI ICI -rahoitukseen avautuu uusi hakukierros syksyllä, ja siihen olisi tarkoitus tarttua. Jos kaikki menee toivotulla tavalla, suunnitelmana on kokeilla vastavuoroista pilottikoulutuskokonaisuutta, jossa Humak tarjoaa Katmandun yliopistolle erästä opintojaksoansa englanniksi ja toisin päin.

”Lähdetään siis kokeilemaan verkko-opiskelua puolin ja toisin pienellä opiskelijamäärällä, jotta saataisiin konkreettisia kokemuksia siitä, miten nepalilaiset opiskelijat kokevat meidän opetuksen ja vastaavasti myös toisin päin”, kertoo Vesama.

Tärkeätä on tiivis yhteistyö, jotta seuraavat askeleet saadaan otettua. Toistaiseksi suunnittelu jatkuu etäyhteyksin, mutta Vesaman mukaan luottamusta ja yhteisöhenkeä tulee rakentaa myös kasvokkain.

”On selvää, että hyvä yhteistyö ei voi rakentua vain verkkovälitteisesti”, toteaa Vesama. ”Toivottavasti jatkossa saataisiin myös opiskelijoita helpommin sinne mukaan.”


Teksti: Mari Ervasti

2022-07-20 15:27:20