“Humakissa opiskelu onnistuu myös ulkomailta käsin” – Vilma Lumio kertoo kulttuurituottajaopinnoistaan

Pilkkupaitainen piirrettyhahmo lentää pilvien seassa suurella tumman harmaalla linnulla.

Vilma Lumio asuu Puolassa ja opiskelee kulttuurituottaja (AMK) -verkkotutkinnossa Humakissa. Puolassa korona-aika on näkynyt arjessa, kuten muualla. Opiskelu kuitenkin onnistuu, samoin opintojen suorittaminen ulkomailta. Verkko-opinnot ovat opettaneet Vilmalle opiskelutaitoja ja hän kokosi vinkkilistan verkko-opintoja suorittaville.

Muutin Puolaan neljä vuotta sitten, kun epäonnisten pääsykokeiden jälkeen halusin vaihtelua työskentelyyn päiväkodissa. Lähdin tekemään au pairin töitä Varsovaan, jotta voisin valmistautua seuraavan vuoden pääsykokeisiin paremmin, koska täysipäiväisen työnteon ohella pääsykokeisiin valmistumiselle ei jäänyt tarpeeksi aikaa.

Ulkomailla asumisen jälkeen Suomeen paluu opiskeluiden tai edes pelkän pääsykokeen vuoksi ei kuitenkaan houkuttanut, joten unohdin opiskelusuunnitelmat muutamaksi vuodeksi.

Työskenneltyäni vapaaehtoisena monilla festivaaleilla huomasin, että tuottajan työt ovat juuri sitä mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. Onnekseni Humakin kulttuurituottajan koulutus on yksi niistä harvoista tutkinnoista, jonka suorittaminen pääsykokeista lähtien onnistuu täysin verkon välityksellä, joten minun ei tarvinnut palata Suomeen edes pelkän pääsykokeen vuoksi.

Kun viime keväänä oli aika aloittaa ennakkotehtävien tekeminen, senhetkinen työpaikkani suljettiin pandemian vuoksi. Toisin sanoen koronan ansiosta minulla jäi riittävästi aikaa ennakkotehtävien tekemiseen, ja pääsin vihdoin opiskelemaan itseäni kiinnostavaa alaa. Ennakkotehtävissä riittää hommaa, mutta niihin panostaminen ja riittävän ajan varaaminen kannattaa. Kova työ palkitaan kolmella opintopisteellä, sekä mahdollisesti myös opiskelupaikalla.

Pitkähiuksinen ja silmälasipäinen nainen istuu ikkunan edessä työpöydän vieressä, katsoo hymyillen kameraa, sormet tietokoneen näppäimillä.
Vilma Lumio opiskelee Humakin kulttuurituottajan verkkotutkintoa Puolassa.

Opiskelun tuottamat onnistumisen kokemukset auttavat jaksamaan korona-arkea

Humakissa pystyi opiskelemaan kulttuurituottajaksi verkkotutkintona jo ennen pandemian alkamista, joten verkko-opintojen aloittaminen viime syksynä sujui vaivattomasti. Opintojen joustavan sisällön vuoksi kykenin jatkamaan täysipäiväisesti töiden tekoa, ja suorittamaan opintoja iltaisin ja viikonloppuisin omien aikataulujeni mukaan.

Opinnot ovat auttaneet jaksamaan arjessa ja tuoneet erittäin paljon lisäsisältöä elämääni, koska esimerkiksi kaikki harrastukset, kulttuurikeskukset sekä ravintolat ovat olleet suljettuina viime syksystä lähtien täällä Puolassa. Mikä olisikaan parempi tapa viettää tämä kotona vietettävä aika kuin opiskellen?

Kuten arki kokonaisuudessaan, myös opiskelu on muuttunut täysin kuluneen vuoden aikana. Kun puhuin verkko-opintoihin hakemisesta lähipiirilleni viime keväänä, monet ihmettelivät miten täysin verkossa tapahtuva opiskelu voisi edes onnistua.

Koronapandemian vuoksi kaikki oppilaitokset joutuivat mukautumaan tähän uuteen normaaliin, ja verkko-opiskelu on meille monelle arkipäivää. Verkko-opinnot vaativat paljon suunnitelmallisuutta ja itsenäistä työotetta, mutta antaa opiskelijalle mahdollisuuden suunnitella elämäänsä joustavasti, kun opiskelu ei ole sidottu tiettyyn aikaan tai paikkaan.

Suomeksi opiskelu ylläpitää yhteyttä kotimaahan

Vaikka harkitsin myös puolalaiseen ammattikorkeakouluun hakemista, olen erittäin iloinen, että pääsin opiskelemaan Suomessa sijaitsevaan kouluun monesta syystä. Suomalaista koulutusta arvostetaan maailmalla paljon, joten valmistuminen suomalaisesta ammattikorkeakoulusta tulee lisäämään työllistymismahdollisuuksiani. Tämän lisäksi suomen kielellä opiskelu auttaa minua ylläpitämään kielitaitoani sekä yhteyttä Suomeen.

Käytän arjessani lähinnä pelkästään englannin sekä puolan kieltä, joten koulutehtävien kirjoittaminen suomeksi sekä opiskelutovereiden kanssa viestittely ovat parantaneet kielitaitoani huomattavasti. Suomen kielen puhuminen ja kirjoittaminen myös helpottavat toisinaan kokemaani kaipuuta Suomeen ja lisää yhteenkuuluvuudentunnetta, kun pääsen kommunikoimaan äidinkielelläni.

Tietokoneen ruutu Humakin verkkosivuista, näppäimistöllä naisen kädet.
“Puolasta löytyy paljon taitavia tuottajia ja johtajia, mutta kulttuurikentällä on tarvetta henkilöille, jotka osaavat myös johtaa ihmisiä sekä heidän toimintaansa”, Vilma Lumio pohtii Puolan kulttuurialaa.

Voiko kulttuurituottaja työllistyä myös ulkomailla?

Valmistumisen jälkeen toivon työllistyväni Puolan videopelialalle, joka on tällä hetkellä kovassa nousussa. Vaikka Puolasta löytyy paljon taitavia tuottajia ja johtajia, he usein keskittyvät vain asioiden johtamiseen.

Puolan kulttuurikentällä on selkeästi tarvetta henkilöille, jotka osaavat johtaa myös ihmisiä sekä heidän toimintaansa. Näitä taitoja opitaan Humakissa monesta eri näkökulmasta.

Kulttuurituottajan tutkinnon laaja-alaisuusuuden ansiosta työllistyminen kulttuurin kentälle sekä erilaisiin johtotehtäviin onnistuu helposti myös ulkomailla. Työllistyin jo opintojeni ensimmäisen vuoden aikana projektipäällikön tehtäviin käännösalalle. Vaikka haluankin tulevaisuudessa työskennellä pelituottajana, saan nykyisistä työtehtävistäni arvokasta kokemusta projektityöskentelystä, budjetoinnista sekä ihmisten johtamisesta.

Vilman viisi vinkkiä verkko-opiskelijalle:

  1. Luo aikataulu opinnoille. Verkko-opinnot vaativat itsenäisen opiskelun taitoja, ja aikatauluttaminen on tässä avainasemassa. Luo aikataulu kurssitehtäville heti lukuvuoden alussa, jotta muistat tehdä kaikkien kurssien tehtävät ajoissa.
  2. Puhu opinnoistasi muiden kanssa. Itsenäisesti opiskellessa motivaatio voi kadota helposti, kun suurin osa työstä tehdään yksin. Tutustu kurssikavereihisi verkon välityksellä, jaa ajatuksia tehtäviin liittyen tai puhu opinnoistasi ystäviesi kanssa, jotta saat ylläpidettyä opiskelumotivaatiotasi.
  3. Panosta välineisiin. Vaikka huipputehokas tietokone ei olekaan verkko-opinnoissa välttämätön, on opiskelu paljon miellyttävämpää, kun välineet ovat kunnossa. Verkko-opinnot vaativat erilaisten ohjelmien käyttöä, paljon kirjoittamista sekä paikallaan istumista, joten nopea tietokone ja mukava työtuoli ovat tehneet opiskelustani paljon miellyttävämpää.
  4. Kysy, jos et tiedä. Kurssialustojen kirjalliset ohjeet saattavat olla joskus haastavia ymmärtää, joten epäselvistä asioista kannattaa kysyä saman tien. Opettajat vastaavat kysymyksiin nopeasti, ja muutkin opiskelijat saattavat painia samojen kysymyksien kanssa.
  5. Valitse tehtäviin sinua kiinnostava näkökulma. Motivaation ylläpito on paljon helpompaa, kun tehtävien aiheet ovat sinua kiinnostavia. Tehtävänannot ovat yleensä suuntaa antavia, joten olen itse tehnyt useamman kurssitehtävän Puolaan sekä videopeleihin liittyen.

Teksti: Vilma Lumio, toim. Humak viestintä.
Kuvat: Vilma Lumio -kotialbumi.