Yhteisöpedagogi amk Turku roudaa Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

Turku opiskelijakaupunkina

—Humakissa pääsee tekemään, toteavat yhteisöpedagogiopiskelijat Katja Kastman ja Annu-Riina Leppälä yhdestä suusta ja jatkavat, että heistä on mahtavaa päästä tekemään asioita käytännössä ja samalla kartoittaa omaa osaamistaan.

Katja ja Annu-Riina olivat saaneet projektikseen yhdessä Ida Buskin ja Totti Michelssonin kanssa miettiä Humakin yhteishakumarkkinointia nuorille Turussa. Projektin toteuttaminen oli osa Yhteisöviestintä ja markkinointi -kurssia. Ideariihen jälkeen opiskelijat päätyivät toteuttamaan sissimarkkinointitempauksen positiivisen kokemuksen kautta. Näin syntyi idea luoda naururinki Turun keskustassa sijaitsevaan kauppakeskus Hansaan.

Opiskelijat toteuttivat markkinointi-iskunsa flashmob-henkisesti perjantaina 13. maaliskuuta. He ajoittivat sen taktisesti ajankohtaan, jolloin yhteishakumarkkinoinnin kohderyhmänä olevien abiturienttien englannin kirjoitukset olisivat ohi ja heitä pyörisi keskustassa ja Hansatorilla. — Kokeilimme vastaavaa aikaisemmin ilmaisutaidon tunnilla ja tämä jäi hyvällä tavalla mieleeni. Siksi lähdimme työstämään kampanjastamme sissitempausta”, Annu-Riina kertoo idean taustoista.

Tiivis tuotantoaikataulu

Aikaa tempauksen ideoimiseen ja toteuttamiseen oli ainoastaan viikko, mutta yhden ideariihen ja huolellisen suunnittelun jälkeen kaikki palapelin palat alkoivat olla kasassa. Hankkeeseen kuului lupien selvittäminen, kuvaajien sopiminen paikalle sekä tempauksesta eri medioihin tiedottaminen etukäteen. Lisäksi toteuttamiseen tarvittavien tarvikkeiden, kuten säkkituolien ja kameroiden varaaminen hoidettiin Humakin edustajien kanssa hyvissä ajoin.

Tärkeää oli myös tuttavien houkutteleminen paikan päälle, jotta kauppakeskuksen satunnaisen väen joukossa oli ”omaa” väkeä näyttämässä muille nauramisen mallia.

— Kyllähän sitä etukäteen jännitti, löytyykö ihmisiltä tarpeeksi heittäytymiskykyä, Katja muistelee ajatelleensa ennen tapahtumaa.

Hauska – Hauskempi – Humanisti

Hauska – Hauskempi – Humanisti!” —naururinki toteutui hyvässä hengessä ja loi positiivista tunnelmaa ympäristöönsä. Hansatorilla tapahtuman aikaan liikkunut ei voinut välttyä naurulta. Ohikulkijoiden kasvoilta saattoi lukea niin ihmetystä kuin kiinnostustakin ja todellakin: nauru tarttui ihmisiin.

—Olimme yllättyneitä kuinka paljon tempaus sai huomiot, Totti Michelsson kertoo ja jatkaa ihmisten kuvanneen heitä aktiivisesti kännyköillään. Lisäksi tekijöitä ilahdutti, että tapahtuma ylitti myös Yleisradion uutiskyynnyksen. Naurutempaus Hansatorilla päätyi YLE:ssä niin nettiin, radioon kuin televisioonkin. —Saavutimme tapahtumalle asettamamme tavoitteet, Totti toteaa tyytyväisenä.

Tekemällä oppii parhaiten

Naurutempauksen totettaneen tiimi kittää, että Humakissa pääsee oikeasti tekemään asioita ja toteutus on kiinni vain omasta luovuudesta. Kun projekteja pääsee testaamaan ”oikeassa elämässä”, opiskelukin tuntuu paljon mielekkäämmältä. Opettajilta, joita Humakissa kutsutaan valmentajiksi, saa toki tarvittaessa apua ja neuvoja tehtävänantoihin, mutta ideat tulevat pääasiassa opiskelijoilta.

— Työyhteisöissä tehdään usein työtä ryhmissä ja on hyvä, että meilläkin siihen opitaan heti opintojen alusta alkaen, Katja kertoo ja päättää, että ideoistakin tulee monipuolisempia, kun niitä voi heitellä edestakaisin muiden kanssa.

Yhteisöpedagogien naurutempaus
Yhteisöpedagogiopiskelijoiden sissimarkkinointitempaus vaati myös heittäytymiskykyä.

Myös tämä uutinen on yhteistyön tulos

Jutun teksti: Annu-Riikka Leppälä ja Katja Kastman, toimitustyö: Jarmo Röksä
Kuvat: Laura Jalonen ja Totti Michelsson (autokuva)
Videon editointi: Kaisa Koski

Opiskelijoiden tehtävänä oli markkinointitempauksen ideoinnin ja toteuttamisen lisäksi, laatia tapahtumasta uutinen Humakin verkkosivuille. Tämäkin olisi osa heidän opintosuoritustaan.

Hansatorilla toteutetusta kampanjasta kertovan uutisen pohjan on laatinut Annu-Riikka Leppälä ja sen muokkasi jutuksi Katja Kastman. Tämän jälkeen Humakin viestinnän Jarmo Röksä työsti jutun valmiiksi. Muokkaukset olivat kieliasuun ja asioiden järjestykseen liittyviä pieniä editointeja.