Humakissa kulttuurituottajaksi opiskelevan Joakim Keurun väylä korkeakouluopintoihin on ollut tavanomaisesta poikkeava. Korkeakoulujen väyläopinnot ovat kasvattaneet viime vuosina suosiotaan, mutta suurimmalle osalle opiskelemaan aikovista väyläopinnot eivät ole tuttuja. Opinnot avoimessa ammattikorkeakoulussa saattavat tarjota vaihtoehtoisen väylän korkeakouluopintoihin. Opiskelu avoimessa amk:ssa vaatii järjestelmällisyyttä ja itseohjautuvuutta.

—Vinkkini korkeakouluopinnoista haaveileville on, että mikäli et onnistu valintakokeessa ensimmäisellä kerralla, kannattaa harkita väyläopintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa”, Keuru toteaa. Joakim opiskeli yhteensä 60 opintopisteen edestä kulttuurituottaja (AMK) opintojaksoja Humakin avoimessa ammattikorkeakoulussa ja pääsi erillishaussa opiskelemaan alaa, josta haaveili. Erillishaussa tarkastellaan mm. opiskelijan opintomenestystä ja soveltuvuutta alalle.

—Soitan aktiivisesti parissa bändiprojektissa. En kuitenkaan halunnut muusikoksi, koska haluan pitää musiikin harrastuksena. Kulttuurituottajana pystyisin kuitenkin tekemään työtä tuntemani alan parissa, Joakim kertoo. Kulttuurituottajuus kiinnosti nuorta miestä niin paljon, että hän päätti opiskella Humakin avoimessa ja varmistaa pääsynsä väyläopintojen kautta.

“Avoimessa tutkinto-opiskelijoiden kanssa yhteisiä opintojaksoja”

Ilmoittauduttuaan avoimen amk:n väyläopiskelijaksi, Joakim valitsi Humakin verkkokaupasta 60 opintopisteen väyläopinnot. Opinnot ovat maksullisia, mutta lukuvuosikohtaisen (1.8.-31.7) maksukaton ansiosta, eivät kuitenkaan 300 euroa enempää.

—Asun Turussa ja seitsemässä opintojaksossa oli päivä- ja monimuoto-opiskelijoiden kanssa yhteisiä lähiopetusjaksoja. Opetus tapahtui Kauniaisissa. Onneksi Turusta pääsi sinne kätevästi ensin halpabussilla Lommilaan ja siitä sitten paikallisliikenteen bussilla Kauniaisten kampukselle, Joakim kertoo opintojensa käytännön puolessa.

Kulttuurituotannon perusteet ja Kulttuurituottajan toiminnan perusteet -opintojaksot, joissa luodaan perusta tuotanto-osaamiselle ja ymmärrykselle, vaativat eniten läsnäoloa. Muissa kokoontumiskertoja oli pari-kolme. —Humakin joustavuus, myös avoimen opiskelijalle, tuli hyvin esiin siinä, että pystyin tekemään ensimmäisten opintojaksojen tuotannolliset tehtävät Humakin Lights On -hankkeelle. Pääsin heti näkemään, millaista on ammattikorkeakoulun kehittämistoiminta – osana tiimiä, Joakim kiittää.

“Aikatauluta ja mene kotoa muualle opiskelemaan”

Opinnot edistyivät rivakasti ja aikataulun mukaan. Joakim valittiin erillishaussa Humakin opiskelijaksi ja opiskelupaikakseen hän valitsi luonnollisestikin kotikaupunkinsa Turun. Keuru antaa kaksi tärkeää vinkkiä väyläopintojen kautta korkeakouluun pyrkiville:

  1. Tee itsellesi opiskeluaikataulu tehtävien palautuspäivämäärineen vaikkapa Excelillä
  2. Etäopiskeleminen kotoa voi olla vaikeaa, koska kotona voi olla muita virikkeitä. Opiskele kirjastossa tai kahvilassa – tai perusta opiskeluryhmiä samalla paikkakunnalla asuvien muiden avoimen opiskelijoiden kanssa.

“Kun opinnot alkavat, muista ryhmäytyä”

—Kun aloitin opinnot hakeuduin heti Opiskelijakunta HUMAKOn markkinointitutoriksi. Katsoin, että minulla on paljon asiantuntemusta juuri väylän kautta opintoihin haluaville ja kerroinkin tästä mahdollisuudesta monelle Humakin ständillä vierailleella Studia-messuilla Helsingissä, Joakim kertoo.

Joakim kiittää myös kulttuurituottajaopintojen laaja-alaisuutta, jonka ansiosta hän pystyi käymään Kulttuurituotannon ja kulttuurituottajan toiminnan perusteet opintojaksot toisen opintojakson näkökulmasta ja oppimistavoitteista käsin.

—Tämän ansiosta tutustuin muihin päiväopiskelijoihin ja pääsin sisään toimintaan. Opintojen aikana olen laajentanut kulttuurista repertoaariani. Parhaillaan toimin tuottajana eräässä musikaalissa, Keuru päättää.