Carita Parkkinen kuvasi Afrikan villiä luontoa työharjoittelujaksollaan Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

Lye YP-blogia

Joka neljäs humakilainen opiskelija suorittaa osan opinnoistaan ulkomailla. Parhaillaan on menossa haku ERASMUS-vaihto-ohjelmiin. Kohteissa on valinnanvaraa, sillä Humakilla on yhteistyösopimus 35 eurooppalaisen yliopiston tai korkeakoulun kanssa. Vaihtoon voi mennä myös Yhdysvaltoihin tai Kanadaan. Kansainvälisissä hankkeissa toimimme mm. Nepalissa ja Tansaniassa.

Kansainvälinen työharjoittelu oli Nurmijärven kampuksen yhteisöpedagogiopiskelijoiden Ville Kallion ja Carita Parkkisen valinta.

Seikkailukasvatusta Tansaniassa

Carita ja Ville suorittivat Tansaniassa Seikkailukasvatuksen ammatillisia opintoja.  Matkalla he ehtivät myös tutustua paikallisiin järjestöihin ja käydä safarilla ja  ottaa upeita valokuvia villistä luonnosta ja eläimistä. Niitä on julkaistu Caritan ja Villen Yhteisöpedagogiikkaa-blogissa Humakin verkkosivuilla.

– ”Minulle Afrikka on ollut haave pienestä pitäen. Ensimmäisen kerran Tansaniassa vierailtuani halusin palata sinne uudelleen ja uudelleen. Ensimmäinen vierailuni maassa jopa johdatti minut yhteisöpedagogin opintojen pariin. Halusin päästä tekemään jotain pysyvää muutosta, kehittämään ja auttamaan.” kertoo Carita.

 

Kirahvista näkyy vain puolet,, kun pää on pensaissa
Ujo kirahvi vilvoittelee pää pensaissa

Yhteisöpedagogin ammattitaidolle on tarvetta

Yhteisöpedagogit ovat järjestö- ja nuorisotyön ammattilaisia ja asiantuntijoita, jotka työskentelevät kunnissa, järjestöissä, laitoksissa ja yrityksissä mm. ohjaajina ja kouluttajina. Seikkailukasvatus on yksi ammatillisen suuntautumisen vaihtoehto Humakin yhteisöpedagogiopinnossa.

Carita ja Ville pohtivat blogissaan, miten yhteisöpedagogin ammattitaitoa voitaisiin laajemminkin hyödyntää kehitysmaissa. Tansaniassa apua tarvitsevat esimerkiksi pienet yhdistykset, jotka ovat perustaneet avunantokeskuksia tietyille, syrjinnästä kärsiville ryhmille. Järjestötyön opinnoista ja kokemuksesta olisi niissä paljon hyötyä. Yhteiskunnallisen pohjaa tuli heidän mielestään vahvistaa tuottamalla tietoa ja kumoamalla erilaisia ennakkoluuloja erityisryhmiä kohtaan.

Miten seikkailukasvatus toimisi Afrikassa?

– ”Kansainvälinen työharjoittelu on minulle tuttua. Olen tehnyt erilaisia jaksoja Tansaniassa, mutta Seikkailukasvatuksen harjoittelu poikkesi edellisistä harjoitteluista paljon”, pohtii Carita matkalta palattuaan. – ” Seikkailukasvatus menetelmänä on aivan tuntematon käsite koko maanosassa, mutta Tansaniassa olisi aivan erinomaiset puitteet kyseiselle menetelmälle. Koulutusjärjestelmä siellä on vielä aivan lapsenkengissä eikä pystytä puhumaan mistään erityiskasvatuksesta tai erilaisista kasvatusmenetelmistä.”

– ”Se on sääli, koska matkan aikana vain mielikuvitus oli rajana, kun mietti, kuinka hienoa olisi toteuttaa Seikkailukasvatusta paikallisille kouluille ja oppilaille. Mahdollisuuksia erilaisista vaelluksista upeissa maisemissa, yhdistettynä ympäristökasvatukseen, uusien taitojen opetteleminen ja hienojen kokemuksien luominen lapsille ja nuorille, joiden arkielämä rajoittuu hyvinkin pieneen elinpiiriin.”

Serengetin kansallispuisto
Kansainväliseen harjoitteluun saattaa liittyä myös jumittuneen maastoauton nostamista mudasta. Nurmijärven kampuksen toisen vuoden yp-opiskelijat, Ville Kallio ja Carita Parkkinen kävivät joulukuussa harjoittelussa Tansaniassa. Lue lisää heidän kokemuksistaa yhteisöpedagogiikkaa -blogista.

Neuvoja Afrikkaan aikoville

Caritan mielestä Tansaniaan voi lähteä kuka tahansa ja missä vaiheessa opintoja tahansa. –”Kun valitsee hyvän ja turvallisen organisaation ensimmäisellä kerralla, kulttuuriin tutustuminen ja paikallisille tavoille oppiminen käy helposti. ”

”Tansania on rauhallinen maa ja järjen päässä pitämällä välttyy turvallisuusriskeiltä. Pidä avoin mieli mukana ja muista että olet menossa kehitysmaahan, jossa asiat ei toimi samalla tavoin kuin Suomessa. ”

Caritan ja Villen yhteisöpedagogin kokemuksiin Afrikasta voit tutustua blogissa: http://yp.humak.fi/