ToiMeen! Liikkuva koulu Hokkanen ja Honkonen-Seppälä Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

liikkuvakoulu.fi/liikkuvakoulu toimeen;//humak.fi

Helsingin Katajanokalle kipittää innokkaiden ihmisten joukko. Epäilen, että Liikkuva koulu -seminaariin osallistuvia, opettajia ympäri Suomen, ala-, ylä- ja yhtenäiskouluista. Saan tietää, että kaikkiaan meitä on yli 600. Mukana myös Humakin hallinnoima ToiMeen! -hanke.

”ToiMeen!-hanke on ollut jo usean vuoden Liikkuva koulu -seminaarissa mukana. Olemme sisarhankkeena tietty tärkeä yhteistyökumppani, mutta saamme seminaarista myös oikein hyviä kontakteja yläkouluihin”, kertoo Kim Lindblad, ToiMeen! projektipäällikkö ja Humakin kielten opettaja.

ToiMeen Liikkuva koulu
ToiMeen! Kielten opettaja ja ToiMeen! projektityöntekijä Hanna-Kaisa Hokkanen hassuissa seminaaritunnelmissa. Humakin Kim Lindblad (vas) ja WAU ry:n Mikael Engström lahjoittamassa toimeliaat suukot Hanna-Kaisalle

Osallistumisesta osallisuuteen

Kuluvan vuoden Liikkuvan koulun -valtakunnallisen seminaarin aihe on Osallistumisesta osallisuuteen. ”Napakka otsikko, joka sopii mainiosti ToiMeen!-hankkeeseen ja yleisestikin Humakin valmennuspedagogiikkaan, yhteisöpedagogikoulutukseen sekä uuden nuorisolain henkeen ja kirjaimeen. ToiMeen!-hankkeemme on kolmivuotinen projekti, jonka tarkoituksena on kehittää yläkoulujen koulupäivää fyysisesti aktiivisempaan eli toiminnallisempaan suuntaan. Koko toiminnan pohjana on opiskelijan aktiivinen rooli opetustilanteessa opettajan toimiessa organisaattorina”, tiivistää Lindblad yhteisten tavoitteiden taustat.

Toiminnallisuutta messuständillä

Kun ToiMeen!-hankkeen tavoitteena on toiminnallisuuden lisääminen yläkoulujen opetuksessa, oli hankkeen messuständilläkin aktiivista osallistamista. ”Hula-vanne toimi toiminnallisena ja hauskanakin leikkinä, jolla saimme huomiota ja seminaarivieraat kiinnostumaan meistä. Huomion jälkeen pääsimme kertomaan tarkemmin hankkeestamme ja tarjoamaan yläkouluille työpaja- ja kehittämispäiviä.

Olemme jo kartoittaneet yläkouluissa käytettyjä toiminnallisuutta edistäviä menetelmiä. Näitä tietoja ja kokemuksia välitämme ja jatkokehitämme, jotta yläkoulun opettajilla olisi hyviksi koettuja ideoita ja menetelmiä jatkossakin toiminnallisen opetuksen edistämiseksi”, jatkaa Lindblad ja kiittää opetus- ja kulttuuriministeriötä, joka rahoittaa myös ToiMeen!-hanketta.

Mitä ovat toiminnalliset menetelmät?

Toiminnalliset menetelmät perustuvat ABL (Activity based learning) viitekehykseen, jossa oppilas nähdään aktiivisena oppijana. Toiminnallisissa menetelmissä käytetään useita pedagogisia lähestymistapoja, joista kokemuksellisen ja osallisuutta vahvistavan oppimisen teoriat ovat selkeimmin esillä. Toiminnallisissa menetelmissä tärkeää on aidot oppimisympäristöt, jotka aktivoivat osallistujaa. Aktiivisen tekemisen kautta oppilaat sitoutetaan paremmin ryhmään, ja he saavat mahdollisuuden fyysiseen aktiivisuuteen ja vuorovaikutukseen. Näiden tekijöiden kautta opiskelusta tulee mielekkäämpää.

Teksti ja kuvat: Maarit Honkonen-Seppälä, Humakin lehtori ja ToiMeen!-hankkeen projektityöntekijä.

 

Etusivun nostokuva: ToiMeen!-hankkeen messuständillä pyörivät hula-vanteet ja uudet ideat ja innovaatiot. Projektipäällikkö Kim Lindblad osallistumassa osallisuuteen.

Kuva sivulla ylhäällä: Kielten opettaja Hanna-Kaisa Hokkanen (vas) ja viestinnän opettaja Maarit Honkonen-Seppälä ovat myös ToiMeen!-hankkeen projektityöntekijöitä. ”Kaikki hankkeen työntekijät tarjoavat koulutuksia tai lähinnä ideoivia työpajoja yläkouluille. Yhteystiedot löytyvät hankkeen sivuilta”, tiivistää projektipäällikkö Kim Lindblad.