NY-tiimi Turku Humak

Humakilaisten joukkueet menestyivät jälleen mainiosti Turun Nuori yrittäjyys -kurssin (NY) pitchaus-kilpailussa. Kaikissa palkituissa joukkueissa oli Humakin opiskelijoita mukana. Ensimmäiseksi tuli NAU. art  —niminen hanke, toiseksi Videobranding ja kolmanneksi Thinger.

NY-kurssilla mukana 20 kulttuurituotannon opiskelijaa

Yritysideoiden pitchaus-kilpailu järjestettiin perjantaina 6.3.2015 osana Turku ICT-viikkoa. Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden lisäksi 60 kilpailijan osaanottajoukko koostui Turun ammattikorkeakoulun, Turun yliopiston ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijoista.

Opiskelijat esittelivät NY -ideoitaan tuomaristolle, joka koostui viidestä  arvovaltaisesta liike-elämän edustajasta. Jokainen osallistuja sai palautteen sekä ideoistaan että esiintymisestään. NY-voittajat valittiin pitchauksen ja yritysidean kaupallisen potentiaalin perusteella. Joukkueita oli mukana kaikkiaan 14.

NY-voittajat matkaavat Lissaboniin

Kilpailusta kolme parasta joukkuetta valittiin edustamaan NY-Turkua Helsingin finaaliin, jossa on kaksi palkintosarjaa: 15 000 euron Huyndai -palkinto ja paras yritys -palkinto. Suomen paras NY-yritys pääsee edustamaan maata Nuorten Yrittäjien Start Up -ohjelman Euroopan mestaruuskilpailuihin Lissaboniin.

Viime vuoden eurooppalaiseen finaaliin matkannut joukkue tuli Turusta ja toissa vuoden Huyndai -palkinnon saanut oli niin ikään humakkitaustainen joukkue.

Tuomaristossa vaikuttivat:  Toni Perämäki, Microsoft; Tiina Källi, Varsinais-Suomen yrittäjät, Erik Lehtonen, Spark Up Turku; Erika Halonen, Boost Turku ja  Jaakko Männistö, TapIn Feedback Oy.

”Henkilöiden videobrändäys on tulevaisuuden juttu”

Turun aluefinaalissa toiselle sijalle sijoittuneen Videobranding NY-yrityksen parissa työskentelevä Humakin kulttuurituotannon opiskelija Kaisa Huova uskoo, että henkilömarkkinointi ja videobrändäys lisääntyvät lähitulevaisuudessa.

Poliitikot, työnhakijat ja julkisuuden henkilöt haluavat kaikki tuoda itsestään esiin parhaimman puolen,  mutta ilman ammattilaistiimin apua se on hyvin vaikeaa. Videotuotannon laatu ja laadukas sisältö takaavat yhdessä onnistuneen henkilöbrändäysvideon.

Videobranding NY-tiimi
Videobranding NY-tiimin jäsenet uskovat, että ammattilaisten apuun turvautuminen henkilönbrändäysvideoita tehdessä kasvaa lähitulevaisuudessa. Kuvassa Kaisa Huova (vas) ja Markus Kaustell, molemmat Turun Humakin kulttuurituottaja-opiskelijoita.

NY-yrityksen markkinoinnista ja myynnistä vastaavan Huovan lisäksi videobrandingin takana ovat Markus Kaustell, Humakin kulttuurituotannon opiskelija, sekä Juuso Cajan, joka opiskelee muotoilualaa Turun AMK:ssa. Kaustellilla on pitkä kokemus impro- ja lavateatterista sekä ilmaisutaidon alalta, Cajan taas muotoilijana tuo näkökulmaa brändäysmateriaalien visuaaliseen puoleen.

– Uskon siihen, että ihmiset uskaltautuvat heittäytyä videoon ja saavat meidän avullamme tuotua omaa osaamistaan paremmin esille. Suomalaiset eivät aina osaa tuoda omaa osaamistaan luonnollisella tavalla esille ja tässä avustajan rooli korostuu, Kaisa Huova kertoo ja jatkaa, että monet kokevat nolona esiintyä videolla kehumassa itseään. Tällaisessa tilanteessa ammattimainen  voice over –kertojaääni tuo tilanteeseen neutraalimman näkökulman.

Pääsemme tutustumaan videobrändääjien ajatuksiin ja palveluihin pian, sillä NY-tiimi on julkaisemassa palvelunsa verkkosivut aivan lähiaikoina.

NY parantaa nuorten yrittäjyysosaamista

Nuori yrittäjyys -ohjelman asiantuntija Petri Katajarinne, joka itse on vuosien ajan sparrannut menestyksekkäästi NY-joukkueita Turussa, kertoo että NY:n merkitys on siinä, että se parantaa nuorten yrittäjyysosaamista, työelämätaitoja ja talousosaamista. Kaikki ominaisuuksia, joiden merkitystä korostetaan Suomen kilpailukyvyn kannalta.

NY Start Up -ohjelma on suunnattu korkea-asteen opiskelijoille ensikosketukseksi yrittäjyyteen.

—NY:n tarkoituksena vahvistaa nuorten työelämäosaamista ja oman elämän hallintaa ja sitä kautta tekemässä parempaa yhteiskuntaa, Katajarinne toteaa.

Viime vuosina Turun NY Start Up -ohjelmasta on tullut monta turkulaista menestystarinaa yrittäjyydestä: Saana ja Olli, NaNi design ja JULJA.

Korjaus 08.03.2015: voittajajoukkueen nimi on korjattu NAU. artiksi.

NY 2015 trilogian muut artikkelit