Hyundai Brillilant Young Entrepreneur reward Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

NAUart FB:ssa Videobranding FBssa

Samanhenkistä seuraa urheiluun tarjoavan mobiilisovelluksen kehittänyt Activer palkittiin parhaana NY Start Up -yrityksenä keskiviikkona Helsingissä.

Voittajayrityksellä on valmis tuote, erinomaista osaamista ja kova nälkä toiminnan kehittämiseen, perusteli valintaansa liike-elämästä koostuva tuomaristo.

Activer koostuu viidestä turkulaisesta opiskelijasta, jotka ovat osallistuneet lukuvuoden ajan NY Start Up -ohjelmaan. Siinä korkeakouluopiskelijat pääsevät kokeilemaan yrittäjyyttä osana opintojaan. Opiskelijat pyörittävät lukuvuoden ajan oikeaa yritystä monialaisissa tiimeissä ja oppivat käytännön työelämätaitoja ja yrittäjyysvalmiuksia. Monet myös jatkavat yrittäjinä NY-vuoden jälkeen.

  • NY-kurssi oli ensimmäinen kosketukseni yrittäjyyteen, kertoo voittaneen Activer-yrityksen Julia Innilä, Humakin toisen vuoden kulttuurituottajaopiskelija. – Kurssilla me viisi aiemmin toisillemme tuntematonta eri korkeakouluista löysimme toisemme ja lähdimme kehittämään ideaamme.

NY-start up toiminta kannustaa opiskelijoita verkostoitumiseen yli korkeakoulurajojen

  • Activerissa olemme yhdistäneet teknistä, luovaa ja kaupallista osaamista, kertoo Julia. – Minulla on kulttuuriosaamista, ja muilla jäsenillä Jesse Kaislavuolla, Ville Salosella, Vesa Fagerlundilla ja Tommi Ketolalla teknistä ja kaupallista. Yhdessä olemme luoneet ratkaisun, joka mahdollistaa monelle sosiaalisemman liikuntaelämyksen.

Kilpailun voittaja Activer lähtee heinäkuussa Suomen edustajaksi European Enterprise Challenge kilpailuun Lissaboniin. Lisäksi sen kasvupotentiaali arvioitiin parhaaksi eli yritykselle myönnettiin 15 000 euron Hyundai Brilliant Young Entrepreneur –palkinto.

Humakin turkulaisopiskelijat aktiivisia verkostoitujia

Finaaliin osallistui 50 nuorta 18–25-vuotiasta korkeakouluopiskelijaa ja heidän 12 NY-yritystään. Humakilaisia kulttuurituotannon opiskelijoita oli mukana voittajan lisäksi kolmessa finalistiyrityksessä.

NAUart on kolmen opiskelijan NY Start Up yritys
NAUart: Anna tolpp, Noora Taavitsainen, Oona Virtanen

Taiteen verkkokauppa NAUart sai kunniamaininnan.

Yrityksen kohderyhmä poikkeaa perinteisestä taidekaupan yleisöstä. Se puhuttelee verkossa toimivia 30+ -ikäisiä. NAUartin jäsenet opiskelevat kulttuurituotantoa, taidehistoriaa, tuotemuotoilua ja kauppatieteitä. Yritys tähtää jatkuvuuteen ja tulevaisuuteen.

  • Tämä on ensimmäinen yrityksemme – toivottavasti myös viimeinen, kiteyttää Humakin kulttuurituotannon opiskelija Anna Tolppa. – Lähtökohtanamme on että tämä yritys tuo leivän pöytään. – Kulttuurialalla kilpailu on kovaa. Itsensä työllistäminen on hyvä vaihtoehto.

Seuraavaksi NAUart on mukana Turku Design festivaalissa, ja tulossa on mm. videotaidefestivaali, ja taidenettihuutokauppa.

Tässä lähistöllä voisi olla tarpeeton puku, jota sinä tarvitsisit
Thinger on mobiilisovellus joka tekee vaatteiden vaihtokaupasta hauskaa, helppoa ja ekologista.

Monet NY-yrittäjät rakentavat verkkoon sovelluksia jotka vahvistavat yhteisöllisyyttä lähiympäristössä. Yksi esimerkki on THINGER, mobiilisovellus joka tekee vaatteiden vaihdosta hauskaa helppoa ja ekologista. Yksi yrittäjistä, Humakin opiskelija Miia Heikkilä korostaa nimenomaan sitä, että Thinger helpottaa vaatteiden vaihtoa ja vuokraamista naapurustossa.

Henkilömarkkinointia tarvitsevat poliitikot, työnhakijat ja julkisuuden henkilöt
Videobranding: Henkilömarkkinointi ja videobrändäys lisääntyvät lähitulevaisuudessa

Tärkeätä on uskoa itseensä ja osata löytää oman osaamisen kärjet. Tätä pohjaa vastaamaan kehitimme palveluamme, kertoo Kaisa Huova Videobranding-yrityksestä. Henkilömarkkinointiin kehittyvä yritys keskittyy aluksi luovien alojen osaajien brändäykseen. Kohderyhmäämme ovat ammattikoulusta tai amkista valmistuneet muusikot, tanssijat, taiteilijat, teatterialan osaajat. Jatkossa laajennamme rekrytointiin ja työnhakuun.

Katso Videobrandingin pitchaus-video.

NY Start Up -toiminta laajenee lukuvuonna 2015 – 16

Akateemisesti koulutettujen työttömyysasteen kasvaessa yhä useampi korkeakouluopiskelija näkee yrittäjyyden houkuttelevana. Käytännönläheinen NY start up -ohjelma täydentää korkeakoulujen tarjontaa.

Ohjelmalle on kova kysyntä ja ensi lukuvuonna NY Start Up -yrittäjien määrä tuleekin kolminkertaistumaan ohjelman laajentuessa yhteistyössä Sitran kanssa kymmeneen uuteen korkeakouluun ympäri Suomea, ohjelman kehittämispäällikkö Petri Katajarinne sanoo.

ny-yritys.fi/