Porukalla pääosaan Nasima Razmyar

Humakista yhteisöpedagogiksi valmistunut Nasima Razmyar työskentelee Helsingin kulttuurista, vapaa-ajasta sekä nuorista vastaavana apulaispormestarina. Vaikka apulaispormestarin kalenterista varmasti moni taho haluaisi siivun, on Razmyarilla aikaa tavata myös ruohonjuuritasoa. Keskiviikkona 24. tammikuuta Porukalla pääosaan -hankkeen maahanmuuttajanuoret saivat ainutlaatuisen tilaisuuden päästä tutustumaan valtakunnan politiikassakin uraa tehneeseen Razmyariin. Mukana tapaamisessa olivat myös Humakin yhteisöpedagogiopiskelijat Judit Kemppilä, Zabi Yawari sekä Cecilia Schichmann sekä lehtori Tiina Valkendorff.

– Kerroimme Razmyarille Porukalla pääosaan –hankkeesta, jossa kehitämme aikuisten maahanmuuttajien perusopetusta yhteistyössä Helsingin aikuislukion ja taide- ja kulttuurialan toimijoiden kanssa, kertoo hankkeen projektipäällikkö Tiina Valkendorff.

Humakin hallinnoimassa Porukalla pääosaan -hankkeessa opiskelu on monimuotoista, mikä tukee nuorten osallisuutta ja yhteiskunnassa toimimisen valmiuksia. Uusi opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelun luokkahuonepakoisesti, autenttisissa opiskeluympäristöissä. Ensimmäisen vuoden aikana keskeisiä ovat olleet Ryhmäteatteri ja Kontulan nuorisotalo.

Yhteistä kokemustaustaa

Tapaamisen tarkoituksena oli tarjota Porukalla pääosaan -hankkeessa mukana oleville maahanmuuttajanuorille mahdollisuus tavata henkilö, joka on paitsi apulaispormestari, myös ihminen, joka jakaa maahanmuuttajataustansa vuoksi osittain samoja kokemuksia kuin monet hankkeessa mukana olevat nuoret.

Vierailijat kertovat, että Razmyar muisteli lapsuuttaan ja sitä, miten hän ei 9-vuotiaana osannut sanaakaan suomea. Hän kertoi käyneensä peruskoulua, jossa oli luokkansa ainoa maahanmuuttajalapsi. Razmyar joutuikin tekemään paljon töitä opiskelunsa eteen. Peruskoulun opettajat olivat kuitenkin auttavaisia ja heiltä löytyi aina aikaa neuvoa ja vastata nuoren tytön kysymyksiin. “Nykyään on kuitenkin eri tilanne”, totesi Razmyar viitaten siihen, miten tärkeää on, että maahanmuuttajavaltaisissa kouluissa on riittävästi resursseja oppilaiden tukemiseen.

Vaikka suomen kielen opettajan punakynä värittikin Razmyarin suomen kielen ainevihkoa monta vuotta, oli lopputulos palkitseva. Peruskoulun päättyessä hänen suomen kielen arvosanansa oli täydet kymmenen. Työ politiikan parissakaan ei ole tullut sormia napsauttamalla, vaan työelämänsä alussa Razmyar työskenteli ensin huoltoasemalla, ja sen jälkeen useissa eri järjestöissä, kuten Mannerheimin Lastensuojeluliitossa, Monika-Naiset -liitossa sekä Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön tehtävissä Tanskassa.

Turvapaikanhakija- ja koulutuskysymykset kiinnostivat

Valkendorff kertoo, että Razmyarin tapaaminen oli osa Porukalla pääosaan -hankkeen nuorten yhteiskuntaopin opintoja. Nuorilla oli monia kysymyksiä Razmyarille. Heitä kiinnostivat turvapaikkakysymykset ja Razmyarin valinnat esimerkiksi opiskelualan ja töiden suhteen.

Tiina Valkendorffin mukaan Porukalla pääosaan -hankkeen nuorten ensimmäinen vuosi on ollut kiinnostava mutta myös haastava. Se on pitänyt sisällään opiskelua uudella kielellä, uusia ihmisiä ja paikkoja uudessa kulttuurissa. Vaikka opiskelu ei ole ollut aina helppoa, on siinä menty aimo harppauksin eteenpäin.

Razmyarin kaltaisen ihmisen tapaaminen oli maahanmuuttajanuorille kannustava kokemus. Razmyar on monille maahanmuuttajille paitsi esimerkki ja esikuva, myös innoittaja ja ymmärtäjä.

 

Porukalla pääosaan -hankkeen perusopetusryhmässä jokainen opiskelija saa tukea koulunkäyntiin ja pääsee osallistumaan erilaisiin taide- ja kulttuuriprojekteihin. Hankkeessa tuetaan nuorten osallisuutta ja integroitumista yhteiskuntaan.

Ryhmä on peruskoulun pääättövaiheen kaksivuotinen linja. Opiskelu on alkanut elokuun lopussa 2017 ja päättyy viimeistään toukokuussa 2019. 

Lisätietoja hankkeen sivuilta:
porukalla.fi ja Facebook: porukalla pääosaan

Teksti: Tiina Valkendorff ja Judit Kemppilä
Kuva: Hanna Isbom