SKER2 vie Kilpisjärvelle Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

Seikkailukasvatuksen esite (pdf)

Seikkailukasvatuksen avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat ja ohjaavat lehtorit Eeva Mäkelä ja Sini Lahti palasivat talvivaellukselta Kilpisjärveltä reppu täynnä elämyksiä ja kokemuksia.  SKER2-kurssin teoriavaiheessa saatuja oppeja koelteltiin Pohjois-Kalotin alueella käytännössä. Opiskelijat saivat mahdollisuuden harjoittaa ohjaamis- ja päätöksentekotaitojaan lähes viikon ajan talvisessa ympäristössä. Matkan varrella voitiin ihailla niin auringonpaisteessa hehkuvia talvisia panoraamamaisemia kuin kokea aito lumimyrskykin.

—Ensimmäinen etappimme oli hiihtää Kilpisjärven jään poikki kolmen valtakunnan rajalle. Siellä yövyimme teltoissa. Kilpisjärven luonto ja maisemat tarjosivat elämyksellisen ympäristön kehittää osallistujien taitoja monella eri osa-alueella. Ympäristö, olosuhteet ja ryhmä haastavat ja opettavat. Ryhmä ei päässyt helpolla, mutta tällöin se sai talvivaelluksesta oppia sitäkin enemmän, kertoo lehtori Eeva Mäkelä lähes viikon kestäneen reissun alusta.

Seuraavana 20-henkinen ryhmä valmentajineen suuntasi Norjan puolelle. Siellä harjoiteltiin lumiluolien tekoa.

—Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, sopivan lumipenkan löytyminen ei ole itsestäänselvyys. Mutta tällä kertaa meitä onnisti ja lunta riitti mainiosti koko porukalle, Mäkelä kertoo ja paljastaa, että lumiluolien kaivaminen vaatii useamman tunnin työn. —Mutta se on vaivan arvoista! Lumiluola palkitsee hiljaisuudellaan ja tunnelmallaan useamman päivän ajan, Mäkelä kertoo.

Ammatillisia työvälineitä kasvattajille

Toisin kuin luullaan, seikkailukasvatus ei ole extreme-laji. Seikkailukasvatuksen ytimessä on yhdessä toimiminen, olipa kyse vaelluksesta tai vaikkapa koululaisryhmän ohjaamisesta. Yksilön tai ryhmän ominaisuuksia kasvatetaan toimimalla.

—Sopivan haastavissa olosuhteissa tehtävien harjoitteiden avulla opitaan ohjaamaan ryhmiä turvallisesti ja saavuttamaan ryhmän kanssa ennalta määriteltyjä pedagogisia tavoitteita, Mäkelä kertoo seikkailukasvatus opintojen ohjaamistaustoista. Seuraavan kerran Humakin seikkailukasvatuksen talvivaelluksen sisältävä avoimen amk:n opintokokonaisuus avautuu Humakin verkkokauppaan tämän hetkisen tiedon mukaan lokakuussa 2017.

—Suosittelen Seikkailukasvatus-kokonaisuutta lastensuojelussa tai nuorisotyössä tai opettajina työskenteleville. Kursseista on ihan taatusti hyötyä kaikille, jotka työskentelevät lasten ja nuorten kanssa, kertoo retkelle osallistunut Maarit Laitinen. Laitinen työskentelee itse erityisopettajana alakoulussa ja katsoo, että voi hyödyntää koulutuksessaan oppimiaan taitoja niin koululuokassa kuin retkilläkin ja koulun pihalla.

—Pienryhmien toimintaa ja tunne-elämän taitoja voi koulun tekemillä retkillä hyödyntää pienten oppilaiden kanssa. Luokkaympäristössä  usein ongelmia kokevat lapset pärjäävät ja käyttäytyvät hallitummin luokan ulkopuolella. Jos tämän hyvän käyttäytymismallin voi siirtää takaisin luokkaan, ollaan oikealla tiellä, Laitinen pohtii.

Koska opintojakso on suosittu ja sille on vaikea päästä, hän toivoisi, että kasvatusalalla työskentelevät pääsivät  Humakin seikkailukasvatuksen opintoihin helpommin. —Talviretkeilytaitojahan voi opiskella muuallakin, mutta pedagoginen puoli, joka seikkailukasvatuksen opintojaksoilla tulee esiin, on se, jonka avulla me ohjaamisen ammattilaiset voimme kytkeä oppimamme omaan työhömme, Laitinen sanoo.

Lumiluola, joka romahti

Päivien aikana harjoiteltiin talviretkeilytaitoja, joihin liittyi mm. lumiluolien tekeminen, navigoiminen ja suunnistaminen maastossa. Maarit Laitinen kertoo oppineensa viikon aikana paljon sekä ryhmän toimimisesta että oman tiimin tärkeydestä. Myös riskien kartoitus ja niihin varautuminen ovat tärkeitä turvallisen toiminnan kannalta. Tämä liittyy olennaisesti myös seikkailukasvatuksen opetustavoitteisiin. Tilanteisiin tutustutaan aidoissa ympäristöissä turvallisesti ja ohjatusti, mutta ennakoiden mahdolliset riskitekijät.

—Neljän naisen tiimimme kaivoi oman lumiluolan. Ilmeisesti olisimme voineet holvata luolamme hieman paremmin, koska lumimyrskyn pakattua lunta luolamme päälle, se romahti, Laitinen toteaa naurahtaen ja jatkaa, ettei vaaraa kuitenkaan ollut. Neljästä ryhmäläisestä kolme oli tapahtumahetkellä luolan ulkopuolella ja neljäskin jumittui hetkeksi vain hetkeksi lumeen vyötäröisilleen.

—Eeva oli pitänyt meille jo aikaisemmin lumiturvallisuuskurssin. Kaikki kurssilaiset olivatkin salamannopeasti paikalla valmiina auttamassa. Kaikki meni hyvin. Eeva kertoi tämän olleen ensimmäinen kerta, vaikka yöpymisvuorokausia maastossa on yli sata – mutta tähänkin oli varauduttu riskianalyyseissä. Yksi seikkailukasvatuksen elementtejä on varautuminen riskeihin, Laitinen muistuttaa.

Kokemuksellista oppimista

—Itse koettua ja nähtyä tietoa ja taitoa on helppo soveltaa, kuvailee Mäkelä oppimisprosessia ja jatkaa, että itsetuntemus ja itseluottamus kasvavat onnistumisten myötä. Opiskelijat voivat hakea vastauksia itse, yrittää uudelleen, kehittää oppimaansa ja pohtia ryhmässä talviretkeilyn soveltamista eri tavoin kasvattamisen välineenä.

—Huippukokemukset tunturien juurella ja saman henkisessä ryhmässä kiinnittävät opit lähtemättömästi mieleen: minkä on kerran aidoissa olosuhteissa koetellut ja hyväksi kokenut on aitoa kokemukseen perustuvaa osaamista, Mäkelä kertoo.

Humak Seikkailukasvatus lumivaellus
Seikkailukasvatustaitoja koeteltiin mm. lumimyrskyssä (vas). Pohjois-Norjan maisemat tarjosivat upeat puitteet kahvihetkelle.
Kuva: Maarit Laitinen, Instagram @maalait

Seikkailukasvatus SKER2- jaksoon liittyvä talvivaellus on itsenäistävä prosessi, jossa pienryhmät toimivat itsenäisesti ja laativat suunnitelmia mm. päiväretkille. Vaelluksen lopussa ryhmä kokoontuu jälleen yhteen Kuohkimajärven varaustuvalle, jossa nautittiin yhteispäivällinen ja reflektoitiin vaelluksen antia. Viimeinen päivä hiihdettiin siirtymäriitin omaisesti soolona takaisin Kilpisjärven Retkeilykeskukselle. Kaiken kaikkiaan talvivaellus tarjosi elämyksiä ja kokemuksia reppukaupalla.

SKER2 –kurssin seuraava vaihe on Nurmijärvellä. Jäätikkö- ja vuoristovaellus Norjassa päättää 20 opintopisteen kokonaisuuden myöhemmin keväällä..

Huippusuosittujen kurssien kysyntä jatkuu

Humakin seikkailukasvatuksen kurssien suosio ei ole salaisuus. Missään muualla Suomessa ei opeteta seikkailukasvatusta tällä tasolla ja laajuudella. Osallistujat saavat kurssilta turvalliset taidot suunnitella, tuottaa ja toteuttaa tavoitteellisia ja toiminnallisia prosesseja kasvattamisen ja ohjaamisen apuvälineenä.

Humak järjestää seikkailukasvatuksen koulutuksia kaksi kertaa vuodessa. Seuraava kurssi SKER 1 alkaa toukokuussa. Ilmoittaututminen tällle jaksolle oli tammikuussa 2017. Kurssi osoittautui edeltäjiensä tavoin huippusuosituksi. Paikat täyttyivät välittömästi, ja varasijatkin täytettiin.

Seuraava mahdollisuus ilmoittautua seikkailukasvatuksen opintoihin on näillä näkymin syksyllä lokakuussa. Sitä ennen Humak järjestää keväällä lyhyempiä iltakursseja, jotka liittyvät seikkailulliseen oppimiseen. Kerromme tästä pian verkkosivuillamme lisää.

Tarkemmat kurssikuvaukset seikkailukasvatuksen opinnoista löytyvät esitteestämme:

Seikkailukasvatuksen esitteessä (pdf)

Uutinen perustuu Eeva Mäkelän tiedotteeseen matkalta (teksti Tuula Johansson), sekä Jarmo Röksän  tekemään Maarit Laitisen haastatteluun.