Humak opiskelu kulttuurituottaja yhteisöpedagogi

Humakin yhteisöpedagogiopiskelijat Kuopiosta ja Turusta ovat tänä vuonna keksineet mitä mielikuvituksellisimpia tapoja markkinoida Humakissa opiskelua. Markkinointia on tehty sekä digitaalisissa kanavissa että fyysisessä maailmassakin. Humakin verkkosivujen ja sosiaalisen median palveluiden (Instagram, YouTube ja Facebook) lisäksi opiskelijat ovat toteuttaneet erilaisia sissimarkkinointitempauksia kirjastossa, kouluissa, kaduilla ja toreilla.

—Markkinointitempausten ideointi ja toteuttaminen on ollut osa opiskelijoiden yhteisöviestintä ja markkinointi -opintojaksoa. Oikeasti toteutettavan markkinointitempauksen avulla harjoitellaan työelämätaitoja, joita yhteisöpedagogi tarvitsee työskennellessään vaikkapa järjestöissä. Tämä oli nyt kolmas vuosi, kun me toteutamme tällaista kampanjointia täällä Turussa, kertoo Humakissa lehtorina työskentelevä Anna Pikala. Pikala kertoo, että opiskelijat ovat onnnistuneet vuosien varrella toteuttamaan hyvinkin kekseliäitä kampanjoita.

Myös Humakin viestintäpäällikkö Jarmo Röksä on opiskelijoiden tekemään työhön tyytyväinen. —On erittäin inspiroivaa nähdä, kuinka opiskelijat paneutuvat toimeksiantoomme ja tuloksetkin ovat hyviä. Olen varma, että Humakin tunnettuus vaikkapa täällä Turussa on kasvanut opiskelijoiden markkinointitempausten myötä, Röksä kiittelee. Röksäkin uskoo, että opiskelijat saavat tehtävästä paljon irti ammatillisessa mielessä.

—Käyn opiskelijoiden kanssa läpi oikeiden digitaalisten mainoskampanjoiden aitoja tilastoja ja demonstroin livenä, kuinka hakukoneoptimointi ja -markkinointi toimivat oikeassa “elämässä”. Tällaista tilaisuutta tarjoutuu harvoin edes kaupallisissa somemarkkinointikoulutuksissakaan, Röksä painottaa.

Piirrosvideoita, videomainos, uutisjuttuja ja kuvameemejä

Tämän vuotisen kampanjan aikana opiskelijat toteuttivat mm. opiskeluaiheisia meemejä, mainosspiikkauksia Humakin Youtube-kanavalla julkaistuihin piirrosvideoihin, mainosvideon Humakissa opiskelusta sekä eri paikoissa toteutettuja sissitempauksia.

—Leikkimielisen kuopiolaistiimien välisen kisan siitä, kenen tuotos saa eniten näkyvyyttä, voitti porukka, joka spiikkasi piirrosvideon “Humakissa opiskelu on yhteisöllistä”. Se on kerännyt YouTubessa vajaan kolmen viikon aikana jo 2273 katsomiskertaa. Minua miellytti opiskelijoiden humoristinen näkökulma, Röksä kertoo.

Lisäksi kuopiolaiset toteuttivat opintojakson aikana radiohaastatteluita alueen järjestö- ja nuorisotyön ammattilaisten parissa. Haastattelut on toteutettu yhteistyössä YLE Savon kanssa ja Yleisradio on esittänyt niitä paikallisessa ohjelmavirrassaan.

Youtube-katsomiskerroilla mitattuna suosituin video. Kampanjan katsotuin video on kuitenkin alempana tässä jutussa.

Sydämiin kerättiin tarinoita kiitollisuudesta Turun pääkirjastossa

Röksä korostaa, että voittajan valitseminen hyvien ehdotusten joukosta on kuitenkin mahdotonta. —Itsensä laittaminen likoon ja sissimarkkinointitempaus esimerkiksi Turun pääkirjastossa valintakokeisiin lukevien abien parissa on hatun noston arvoinen suoritus. Lisäksi lukioissa toteutettu kampanja “Miltä näyttää yhteisöpedagogi?” oli erittäin oivaltava, Röksä kehuu turkulaisopiskelijoiden tuotoksia.

Viimeksi mainitussa kampanjassa opiskelijat kävivät kiinnittämässä post-it -lappuja lukioiden vesssojen peileihin. —Korostimme opiskelijoille, että jaetut materiaalit on myös haettava paikalta pois. Sekin on hyvä muistaa, kun kampanjoidaan julkisessa tilassa, opiskelijoiden valmentajana Turussa toimiva Anna Pikala kertoo.

Turku yhteisöpedagogi
Turun yhteisöpedagogit toteuttivat sissimarkkinointitempauksen Turun pääkirjastossa, jossa he pyysivät ihmisiä kirjoittamaan lappuihin asioita, josta he ovat kiitollisia. Sydämiä kertyi kaikkiaan 115 kappaletta.

Yhteisöpedagogien opintoihin liittyvän yhteisöviestinnän ja markkinoinnin opetuskokonaisuuden, joka laajuus on 5 opintopistettä, tavoitteena on perehdyttää opiskelija erilaisten medioiden hyödyntämiseen sekä tunnistaa tiedottamisen ja markkinoinnin erityispiirteet ja niiden soveltaminen käytännössä.

Toteutettavia sisältöjä opintojaksolla ovat sisäinen ja ulkoinen viestintä, organisaation julkisuuskuvaan vaikuttaminen, tiedottaminen ja markkinointi käytännössä sekä kampanjointi sosiaalisessa mediassa.

Humak turku yhteisopedagogi kulttuurituottaja
Joidenkin Turun alueen lukioiden vessoihin ilmestyi toviksi kulttuurituottaja/yhteisöpedagogikylttejä.

—Yhteishaun yhteydessä toteutetut tehtävät toteuttivat oppimistavoitteita käytännössä ja olivat myös oikeasti osa Humakin yhteishakukampanjointia, Anna Pikala korostaa. Humakissa opintojaksoilla toteutettavat oppimistehtävät ovat usein jonkun Humakin työelämäkumppanin toimeksiantoja, joiden kautta opintoojaksojen sisältöjä ja oppimistehtäviä toteutetaan. Tässä tapauksessa toimeksiantajana oli Humakin viestintä.

Opiskelijavideolla yli 17000 katsomiskertaa

—Opiskelijat tuntevat aiheensa ja osaavat kertoa Humakista kohderyhmää puhuttelevasti. Tätä todistaa yhden ryhmän tuottama video, jolla on ollut yhteensä yli 17 000 katsomiskertaa Facebook, Instagram ja YouTube -katsomiset yhteen laskien, Röksä pohtii ja kertoo arvostavansa opiskelijoiden tekemää ponnistusta erittäin paljon.

Röksä kiittää opiskelijoita, koska videon tuottaminen vaatii paljon aikaa ja resursseja. Hän on tyytyväinen sekä siihen, että opiskelijat innostuivat tehtävästä että hyvään lopputulokseen.

—Tälle tiimille haluaisin ojentaa leikkimielisen kisamme valtakunnallisen palkinnon. Tosin yhden voittajan nostaminen joukosta on vähän epäreilua, sillä kaikki ryhmät sekä Kuopiosta että Turusta toteuttivat oivallisia kampanjoita. Esimerkiksi Turun meemiryhmän tuotoksille nauroin monesti ääneenkin. Vaikkei kaikkia meemejä voinut julkaista, osan voi käydä katsomassa Humakin Instagram tililtä (@humakuas), Röksä paljastaa ja kertoo olevansa hyvin tyytyväinen yhteisöviestintä ja markkinointi opintojakson tuloksiin.

Ja tässä tuo video vielä kerran:

Yhteishaku päättyy 5.4.2017 kello 15

Yhteishakua on jäljellä vielä vuorokausi. Humakin opiskelupaikkoja jutussa esiteltyjen Turun ja Kuopion lisäksi ovat Helsinki, Kauniainen, Nurmijärvi, Tampere ja Jyväskylä. Ehkäpä sinä olet toteuttamassa ja ideoimassa kampanjaa ensi vuonna?

Humak opiskelu kulttuurituottaja yhteisöpedagogi
Humakin opiskelijoiden ideoima kuva tavoitti Facebookin kautta 8247 latauskertaa. Kuvan otti Emilia Reponen, Humakin viestinnästä.