Tapahtumatuotanto Kauniainen Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

Kulttuurituottaja (AMK) yhteishaussa 16.3.-6.4.

Nenäpäivän klubitapahtuma, Halloween-juhla, kansainvälinen hankeseminaari ja iltajuhla, konemusiikkitapahtuma – nämä kaikki ovat ensimmäisen vuoden kulttuurituotannon opiskelijoiden tuottamia tapahtumia.

Lisää työelämäkontakteja ja -oppimista on Kauniaisten kampuksen opiskelijoille tiedossa kevään työharjoittelujen aikana. Osa on jo sopinut harjoittelustaan (esim. Radio Helsinki, TMH Productions Oy, Sodankylän Elokuvafestivaalit, Stoa, Kulttuurikeskus Caisa, ELMU, Ryhmäteatteri ja Finnish Art Agency).  Lisää harjoittelupaikkasopimuksia kevääksi ja kesäksi tehdään koko ajan.

—Olen superinnoissani, että pääsen tekemään ihanaa kesätapahtumaa lapsille, kertoo Johanna Pulsa, joka tekee tuottajaharjoittelunsa Skidit Ry:n Skidit Festareilla.

Mikä ihmeen kulttuurituottaja?

Ensimmäisen vuoden kulttuurituottajaopiskelija Johanna (23 v) kuvaa opiskelunsa alkua blogissaan http://johannakutu.blogspot.fi.  Hänen mielestään syksy oli melko tiivis ja työntäyteinen – mikä on positiivinen asia. – Pääsimme heti oikeasti tekemään jotakin, emmekä joutuneet vain istumaan luennoilla teoriaa kuunnellen.

—Verkostoituminen kulttuurituotannon ammattilaisten kanssa alkoi heti ensimmäisenä syksynä. Käytiin porukalla Kansallisoopperassa, katsottiin Ruisrockia kulttuurituottajan silmin, tutustuttiin klubikeikan tekniseen tuotantoon, kertoo Johanna.

—Itse asiassa ensimmäinen oma projektimme starttasi jo toisella kouluviikolla, kun pienryhmämme alkoi suunnitella Halloween-tapahtumaa yhdessä Seniorisäätiön kanssa. Lisäksi opiskelimme esimerkiksi viestintätaitoja ja kieliä, kävimme vierailuilla erilaisissa kulttuurikohteissa, järkkäsimme sushi-illan ja voitimme korkeanpaikankammomme seikkailupuistossa. Tällä hetkellä teemme lyhytelokuvia ja niiden valmistuttua alkaakin jo ensimmäinen työharjoittelu.

Johanna kokee tuottajalle tärkeäksi etenkin sen, että osaa ja tietää mahdollisimman paljon monesta eri osa-alueesta. Siksipä hän ei osaa selkeästi sanoa millaiseksi tuottajaksi tulevaisuudessa aikoo. —Ainakin haluaisin olla hyvä monessa asiassa ja oppia jatkuvasti uutta. Ikinä ei voi olla täysin valmis!

Kampus Kauniaisissa, TKI-keskus Helsingissä

Kauniaisten kampuksella on rento ilmapiiri, eikä opiskelua oteta mielestäni liian vakavasti. Luovuutta saa, ja pitää, käyttää. Ainakin meidän luokka koostuu niin mahtavista tyypeistä, että alusta asti on saanut olla ihan oma itsenä. Ja mikä parasta, ruokalasta saa ihan superhyvää kasvisruokaa, hehkuttaa Johanna.

Kauniaisten kampus
Opiskelijoita lounaalla Kauniaisten kampuksen ravintolassa.

Kaksi ensimmäistä vuotta Humakin pääkaupunkiseudun yksikössä opiskellaan Kauniaisten kampuksella n 16 km Helsingin keskustasta, ja neljä vuotta kestävien opintojen puolivälissä  siirrytään opintojen loppuajaksi Helsinkiin TKI-keskus Ilkkaan, missä projektit muuttuvat vaativammiksi. Opitaan hanketyöskentelyä ja tehdään opinnäytetyö. Humakilla on lukuisia isoja hankkeita, joiden puitteissa tulevat kulttuurituottajat pääsevät kokeilemaan siipiään.

Lehtori on valmentaja

Humakin kaikissa koulutuksissa on kolmatta vuotta käytössä valmennuspedagogiikka, jonka avulla opiskelijoita kannustetaan olemaan aktiivisia, vastuuntuntoisia, itsenäisiä ja ja heitä valmennetaan toimimaan erilaisissa ryhmissä. Lehtoreiden roolina on toimia mentoreina ja valmentajina.

Meillä Kauniaisten kampuksella vanhanmallisen kontaktiopetuksen ja luennoinnin määrä on koko ajan vähentynyt ja reilusti yli puolet opintojakson tunneista käytetään käytännön tilaustöiden ja yhteistyöprojektien tekemiseen, kertoo lehtori Terhi Dahlman, joka on tuottajuusaineista ja harjoitteluista vastaava lehtori.

—Meillä on luotettavia työelämän kumppaneita, joiden kanssa opiskelijat voivat harjoitella ammatillisia taitojaan, mutta tilaaja myös ymmärtää, etteivät tuottajat ole vielä valmiita ammattilaisia, joten virheistä oppiminenkin on mahdollista.

Tuotannoista voi ottaa oppia
Ruisrock on vakiintunut tapahtuma, josta on malliksi tuottajaopiskelijoille

Dahlman kertoo, että jokaisessa projektissa käydään ohjaavan lehtorin ja työelämän ohjaajan tuella läpi tuotannon perusasiat: sisällön suunnittelu, aikataulutus, budjetti/resurssiseuranta, viestintä yms ja opiskellaan käytännössä asioita tekemällä opintojaksojen tavoitteiden mukaisia sisältöjä (esimerkiksi lupa-asiat, tekijänoikeudet, projektinhallinta, tiedote, some-markkinointi jne.).

Lähes kaikki opintojaksojen sisällöt, voidaan opiskella käytännössä asioita tekemällä. Yhä enemmän Humakin opinnot toteutetaan työelämän kanssa yhdessä; yhteisinä pienryhmäprojekteina, harjoitteluina, opinnäytteisiin liittyvinä työelämän kehittämistehtävinä sekä Humakin hanketoiminnan hommissa.

Ohjausta lehtoreilta ja työelämän ohjaajilta

Jokaisella opintojaksolla on vastaava lehtori, joka tapaa säännöllisesti opiskelijoiden pienryhmiä ja toimii niiden valmentajana. Tapaamisissa opiskelijoille annetaan tehtäviä, neuvotaan, mistä he voivat työssä tarvitsemaansa tietoa löytää ja voivat kysyä myös neuvoa suoraan lehtorilta. Lisäksi opiskelijat tapaavat ja saavat palautetta tekemästään työstä myös työelämän tilaajatahon edustajalta.

Yhteistyökumppaneilta projekteja ja tukea työllistymiseen

Yhteistyöprojekteista ei ole pulaa. Meille tarjotaan koko ajan erilaisia ideoita, sillä kulttuurialalla resurssit ovat tiukoilla ja hyvistä tekijöistä on pulaa. Monenlaisia huikeita juttuja olisi tarjolla, mutta priorisoimme opiskelijaresurssit tietenkin ensin Humakin omien hankkeiden tehtäviin ja luotettavien yhteistyökumppaniemme projekteihin.

Kulttuurituottajat tutustuvat kulttuurin toimintaympäristöön
Kauniaisten kampuksen kulttuurituottajaopiskelijat ryhmätyön parissa

 

Kulttuurituottajaksi (AMK) voi Humakissa opiskella päivätoteutuksessa pääkaupunkiseudun (Kauniainen/Helsinki) lisäksi Jyväskylässä ja Turussa sekä monimuotototeutuksessa Kauniaisissa ja Tampereella.

Yhteishaku 16.3. – 6.4. 2016 syksyllä alkavaan koulutukseen. Lataa esite (pdf)

 

Kuvat: Johanna Pulsa (paitsi ruokalakuva)