Tuutoroinnista tukea opintoarkeen

Kuopion kampuksella opiskeleva Marika Happonen on toisen vuoden yhteisöpedagogiopiskelija. Opintojen ohella Marika on myös aktiivisesti mukana tuutortoiminnassa. Tällä hetkellä Marika suorittaa työssäoppimisjaksoaan Kuopion tyttöjen talolla, jossa hän toimii ohjaajana.

Kaksi hymyilevää opiskelijatyttyöä seisovat messupöydän takana päällään punaiset opiskelijahaalarit.
Tuutorit Mira Keinänen (vas.) ja Marika Happonen.

Marikan kiinnostus yhteisöpedagogiopintoja kohtaan sai alkunsa halusta työskennellä ihmisläheisessä ammatissa. Yhteisöpedagogiopintoihin Marika tutustui ensimmäisen kerran yhteisöpedagogiksi valmistuneen serkkunsa kautta.

“Yhteisöpedagogiikka tuntui heti omalta alalta. Opintojen aikana olemme oppineet esimerkiksi kohtaaman erilaisia ihmisiä ja järjestämään tapahtumia. Opinnot ovat vastanneet käsitystäni ja jopa ylittäneet odotukseni. Opintoja aloittaessani en tullut ajatelleeksikaan mitä kaikkea alalla voikaan tehdä, olen saanut opinnoista paljon irti”, Marika toteaa.

Uudenlaista tuutorointia verkossa

Koronapandemian mukanaan tuomat rajoitukset ovat vaikuttaneet monen opiskelijan arkeen. Opinnot ovat siirtyneet verkkoon, eikä opiskelijakavereitakaan pääse kohtaamaan päivittäin. Rajoitukset ovat vaikuttaneet myös tuutortoimintaan, ja siksi verkkotuutoroinnista on tullut entistäkin tärkeämpää.

“Korona on tehnyt tuutoroinnista haastavaa, onneksi on erilaisia verkkopalveluja, joiden kautta toimintaa voidaan jatkaa. Etätoimintaa on elävöitetty uusilla keinoilla, sillä jos opiskelija on istunut tietokoneen äärellä etäluennoissa koko päivän, ei välttämättä tee mieli istua koneen ääressä enää koulupäivän jälkeen”, Marika pohtii.

Etätuutoroinnin elävoittämiseen on keksitty muun muassa erilaisia somehaasteita, kuten Instagram-kuvahaasteita ja pääsiäisenä pidetty munajahti, jossa Instagramiin ladattiin kuva pääsiäismunan piilotuspaikasta. Pääsiäismunan löytäjille jaettiin palkintoja. Verkossa on lisäksi pidetty erilaisia kisakatsomoja, etäkahvitteluja ja yhteisiä työpiirejä koulutehtävien tekemiseen porukalla. Tuutorit päivystävät arkipäivisin myös Discordissa, johon opiskelijat voivat tulla juttelemaan ja kysymään neuvoa. Discord toimii hyvänä alustana, joka tavoittaa nopeasti mahdollisimman monta opiskelijaa.

“Koronan myötä opintoarki on vähän hankaloitunut, ja etäkoulupäivinä on vaikeampi keskittyä. Työharjoittelu on tuonut etäopiskeluun helpotusta, kun työpaikalle saa konkreettisesti tulla tekemään hommia. Tällä hetkellä olen työharkassa ohjaajana Kuopion tyttöjen talolla. Opinnot ovat tukeneet toimintaa harkkaympäristössä, ja ohjaajana olen suunnitellut erilaisia tapahtumia ja toimintaa. Olemme järjestäneet esimerkiksi kehopositiivisuusillan, naistenpäiväjuhlat ja askartelupajoja”, Marika kertoo.

Piirrettyjä eri värisiä ja erilaisia kukkia kasvaa maassa.

 

Tuutorointi on toisen kuuntelemista ja ymmärrystä

“Hyvä tuutori osaa kuunnella ihmisiä, se on tärkeintä. Pitää olla kiinnostunut ihmisistä ja valmis auttamaan. Tuutorit auttavat opiskelijoita opintoihin ja opiskeluun liittyvissä kysymyksissä. Jos tuutori ei tiedä vastausta, selvitetään asia yhdessä opiskelijan kanssa”, Marika kertoo.

Marika kiinnostui tuutortoiminnasta omien tuutorkokemustensa perusteella.

“Tuutorit saivat toiminnan näyttämään niin mielenkiintoiselta, että päätin myös itse hakea tuutoriksi. Tuutorkoulutuksessa käytiin läpi kaikkia tuutortoimintaan liittyviä tilannekohtaisia asioita, kuten toimintamalleja erilaisiin tilanteisiin.”

Kampuksilla kaikille luokille annetaan omat kotiryhmätuutorit, jotka auttavat uusia opiskelijoita integroitumaan opiskelijaelämään. Uusille opiskelijoille järjestetään monia tapahtumia, joiden tarkoitus on tutustuttaa luokkalaiset toisiinsa. Viime syksynä Kuopion kampuksen tuutorit järjestivät piknik-tapahtuman uusille opiskelijoille ennen koulun alkua, jossa opiskelijat saivat mahdollisuuden tutustua uusiin luokkakavereihinsa.

“Viime syksynä pääsimme tutustumaan uusiin opiskelijoihin. Tutustutimme heidät kouluun, ja kerroimme minkälaista opiskelu on. Uusien opiskelijoiden kohtaaminen ja tapahtumien suunnitteleminen on ollut helppoa, sillä omat kokemukset koulun aloittamisesta ovat tuoreessa muistissa. Olen itse kokenut tuutoroinnin tärkeäksi, vertaistuen saaminen auttaa selviytymään helpommin opintotaipaleesta, ja nyt tuutorina voin auttaa uusia opiskelijoita”, Marika kertoo.

Kevään 2021 toinen yhteishaku järjestetään 17.3. – 31.3.2021. Yhteishaku alkaa 17.3. klo 8 ja loppuu 31.3. klo 15. Kevään yhteishaussa voit hakea tulkin, kulttuurituottajan tai yhteisöpedagogin koulutuksiin. Tutustu tarkemmin yhteisöpedagogiopintoihin tästä uutisesta.

Yhteisöpedagogi (AMK). Katso kaikki hakukohteet opintopolusta. www.opitopolku.fi.

2021-03-23 11:31:15