Pauliina Parhiala aloitti lehtorina TYKE-koulutuksen kotikampuksella Humakin Helsingin TKI-keskus (Ilkka) Haagassa.

Avustus- ja järjestötyön johtamistaidot ja kansainvälisyysosaaminen vahvistuivat Humakissa entisestään, kun Pauliina Parhiala aloitti alkuvuodesta työyhteisökehittämisen lehtoritiimissä. Pikahaastatteluna kesken työpäivän, Pauliina vastasi kysymyksiin urastaan, TYKE:stä ja  työelämäkehittämisestä.

Kuka olet Pauliina Parhiala?

Olen johtamisen ammattilainen. Johtamispolullani ovat korostuneet muutosvaihe – ja kriisitilannejohtaminen, verkostomaisten organisaatioiden johtaminen, luovuus ja innovaatiotoiminta, yhteiskunnallinen toiminta sekä varainhankinta.

Viimeiset pari vuosikymmentä olen ollut monipuolisissa johtamistehtävissä humanitaarisen avun, kehitysyhteistyön ja rauhantyön tehtävissä. Suomessa olen toiminut mm. avustustyön johdossa Kirkon Ulkomaanavussa ja toiminnanjohtajana rauhantyön ammattilaisten Crisis Management Initiativessä. Olen myös toiminut luottamusjohtajana suomalaisissa ja kansainvälisissä kansalaisjärjestöissä.

Viimeiset seitsemän vuotta olen ollut ulkomailla, mm. kansainvälisen ACT Alliancen johdossa Genevessä. Suomeen palasin nyt maaliskuussa Lähi-idästä, jossa vedin Luterilaisen maailmanliiton avustusohjelmaa Jerusalemissa, Länsirannalla ja Gazassa.

Työurallani olen tehnyt töitä niin ammattilaisten kuin vapaaehtoistenkin kanssa.

Koulutukseltani olen filosofian maisteri ja opettaja. Olen opiskellut lisää kansainvälistä politiikkaa ja neuvottelutaitoa sekä johtamista kansainvälisessä ympäristössä ”Executive Masters in International Negotiations and Policy making”-tutkinnon puitteissa.

Olet aiemminkin opettanut Humakissa. Millä mielellä palaat ja miltä tämänhetkinen Humak vaikuttaa?

Palaan Humakiin innostuneena. Oppilaitoksen arvopohja on kestävällä pohjalla ja työyhteisössä rautaiset ammattilaiset.

Ammattikorkeakouluympäristö tuntuu vetävän puoleensa fiksuja ja kehittymisestä kiinnostuneita ja kehittämiseen orientoituneita opiskelijoita.

On vahvasti sellainen hytinä, että pääsen täällä oppimaan ja reflektoimaan sekä kehittymään itsekin.

Miten tärkeänä näet yhteisöllisen osaamisen työelämässä?

Yhteisöllisyyden osaajia tarvitaan! Yhteisöllisen osaamisen avulla tekemistä työelämässä voidaan sujuvoittaa.

Monimutkaisten ongelmien ratkaisut vaativat yhteistyötä moninaisten toimijoiden välillä. Luovuudelle syntyy edellytyksiä, kun ihmiset voivat hyvin työssään ja yhteisöissään.

Osallisuus, valmentava työote ja pedagoginen toiminta ovat keinoja ihmisten yhteisen toiminnan edellytysten parantamiseen, myös työelämässä.

Kenelle TYKE-opinnot erityisesti soveltuvat?

TYKE on hieno mahdollisuus henkilölle, joka on kiinnostunut työyhteisöjen ohjaus-, koulutus-, organisointi-, suunnittelu- ja kehittämistehtävistä.

Opiskelija voi olla HR-osaaja, jolla on kokemusta tiimin vetämisestä tai esimiestoiminnasta tai, joka suunnittelee yrittäjyyttä henkilöstöalan tehtävissä. Kokemusta voi olla kartuttanut liike-elämässä, järjestötyössä tai muissa työorganisaatioissa, joissa on saanut näköalaa työelämäkehittämiseen.

Mikäli hyvä johtaminen ja esimiestyö, luottamus, toimintakulttuuri, sitoutuminen, yhteisöllisyys ja sisäinen viestintä kiinnostavat, kannattaa hakea TYKE-opintoihin.

Koulutus antaa hyvät eväät kehittämiseen, uudistamiseen ja yhteisöjen tukemiseen muutosvaiheissa ja räätälöityy sen mukaan, mihin opiskelija haluaa koulutusta käyttää.

Opinnot sopivat siis monenlaisille työyhteisöjen kehittämisestä kiinnostuneille, jo työelämässä kokemusta saaneille ja niille, jotka etsivät uusia näkökulmia työyhteisön kehittämiseen.