Baanan business camp Liittyviä tiedostoja

Liittyvää sisältöä

Linkkejä:

Lue Ylen juttu Baanasta

Jotta maahanmuuttajat pääsevät rakentamaan urapolkuaan Suomessa, tarvitaan yritystietoa ja verkostoja – sekä erilaisia toimenpiteitä, joilla madalletaan kynnystä palkata maahanmuuttajataustainen työntekijä. Tähän tarpeeseen syntyi Humakin hallinnoima Baana-hanke. Jo 14 varsinaissuomalaista yritystä on mukana helpottamassa monikulttuurisia kohtaamisia ja sitä kautta edistämässä työllistymistä.

Baana esittelee työnantajille maahanmuuttajien osaamista ja antaa maahanmuuttajille konkreettisia neuvoja työnhaussa. Näitä ovat esimerkiksi työlainsäädäntö ja TE-toimiston palvelut.

Syyskuussa 2016 käynnistynyt Baana-hanke on lyhyessä ajassa onnistunut luomaan laajan yhteistyökumppaniverkoston ja työllistämään 61 maahanmuuttajaa. Kevään aikana Baana on tavoittanut eri tavoin yhteensä yli 2500 maahanmuuttajaa, yritystä ja muuta maahanmuuttajien työllisyyden kanssa tekemisissä olevaa organisaatiota.

Mikä on Baanan onnistumisten salaisuus?

Projektipäällikkö Anna Pikala kertoo hankkeen synnystä: Onnistumistamme selittää esimerkiksi se, että koko hanke syntyi aidosti kentän tarpeiden pohjalta. Henkilöstöpalveluyritys Citywork Turku Oy kutsui minut heidän toimistolleen kahville puolitoista vuotta sitten ja kertoi, että heille on alkanut tulla yhä enemmän maahanmuuttajataustaisia työnhakijoita ja että sama näkyy muuallakin. Cityworkissa koettiin, että tähän väliin tarvittaisiin palikka, jonka avulla sekä madallettaisiin yritysten kynnystä palkata maahanmuuttaja että tuettaisiin maahanmuuttajia suomalaiseen työnhakuprosessiin. Näihin tarpeisin vastaamaan rakennettiin Baana.

Hanke lähti käynnistysvaiheesta alkaen nopeasti liikkeelle sen ansiosta, että hankkeessa partnerina mukana olevalla Citywork Turku Oy:llä oli jo vahva kokemus työllistämisestä ja yritysverkostot valmiina.

Baana tuo yritykset ja maahanmuuttajat kasvokkain

 

Hyvät käytännöt heti kiertoon

Baanaan palkatut maahanmuuttajataustaiset työntekijät ovat pystyneet kertomaan Baanan palveluista heti omille verkostoilleen, joiden kautta viesti on lähtenyt leviämään nopeasti.

Tärkeintä kaikessa tekemisessämme on ollut se, teemme työn yhdessä kentän muiden toimijoiden kanssa, kertoo Pikala. —Emme tee turhaan päällekkäistä työtä, ja voimme siirtää hankkeessamme syntyviä hyviä käytäntöjä suoraan pysyvien organisaatioiden käyttöön.

Baanan palveluita on markkinoitu useilla innovatiivisillakin tavoilla. Se on tehnyt esimerkiksi neljä videota mahanmuuttajien urapoluista Suomessa ja on jakanut ”Testaa yrityksesi monikulttuurisuus” –check-listoja yrityksille useissa yritystapahtumissa, kuten Business Campissa ja The Shiftissä.

Verkostomaisen työn tekeminen on Pikalan mukaan erityisen tärkeätä myös asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan ei pidä joutua miettimään, minkä hankkeen tai toimijan kohderyhmään hän kuuluu, vaan hänet pitää osata ohjata yhden luukun periaatteella heti hänelle sopivan palvelun luo. Tästä ajattelusta on syntynyt hankkeen virallinen nimikin: Baana – verkostomainen rekrytointimalli maahanmuuttajien työllistymiseen.

Perehdytyspaketteja yrityksille

Tuore esimerkki yritysyhteistyöstä on Höyrylaivayhtiö Ukkopekan kanssa järjestetty yhteinen rekrytointipäivä, jossa työnantaja ja työnhakijat pääsivät ensin tutustumaan toisiinsa. Sen jälkeen työnhakijat saivat tarkemman kuvan työtehtävistä ja työnantaja tietoa työntekijöiden osaamisesta sekä tietoa oleskeluluvista ja TE-toimiston työllistämiseen liittyvistä tuista ja kokeiluista.

”Eniten kiitosta on saanut se, että olemme tuoneet esiin maahanmuuttajien osaamista ja sen hyödyntämistä yrityksissä sekä kertoneet hyvin konkreettisesti yrityksille työllistämismahdollisuuksista, esimerkiksi palkkatuesta ja rekrytointikokeilusta”, kertoo Mikko Rautee, Baana-hankkeen yrityskoordinaattori.

Urapolku Suomessa – Ahmed, Iana, Ali ja Ahmed Hazzaa

Baana-hanke on  julkaissut myös neljä videota maahanmuuttajien urapoluista Suomessa. Videoilla esiintyvät Ahmed, Iana, Ali ja Ahmed Hazzaa toimivat esimerkkeinä muille maahanmuuttajille siitä, mihin kaikkialle oma urapolku voi Suomessa johtaa. Lisäksi he näyttävät kantasuomalaisille, kuinka termin maahanmuuttaja takana jokaisen urapolku on yksilöllinen, ihan niin kuin jokainen ihminenkin.

”Suomessa opiskelen Turun yliopistossa suomen kieltä ja suomalais-ugrilaisia kieliä ja teen viikonlopputöitä hotellissa”, kertoo omalla urapolkuvideollaan Venäjältä kotoisin oleva Iana Kubyshkina.

Irakista kotoisin oleva Ahmed Hazzaa Al Muradi kertoo videollaan puolestaan, kuinka ”Ystävät kertoivat minulle, että Baana auttaa myös turvapaikanhakijoita löytämään töitä ja he auttoivat minua pääsemään mukaan Suomen suurimpaan aurinkopaneeliprojektiin”.

Muut videot löytyvät Baanan materiaalipankista tai Humakin youtubekanavalta.

Lisää tietoa Baanasta löydät täältä: http://baanalla.fi/

https://www.facebook.com/Baanalla / anna.pikala@humak.fi

 

Baana on syyskuussa 2016 käynnistynyt kolmivuotinen maahanmuuttajien työllistymistä ja yrittäjyyttä Varsinais-Suomessa edistävä ESR-hanke, jonka päätoteuttajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak). Lisäksi Baanaa ovat tekemässä henkilöstövuokrausyritys Citywork Turku Oy, Turun kaupunki ja paljon yhteistyökumppaneita. Jotta pysyt Baanalla mukana, tykkää meistä Facebookissa – Baanalla on jo lähes yhdeksänsataa tykkääjää: https://www.facebook.com/Baanalla/ .