Muuttuvassa maailmassa ekosysteemimäinen toimintatapa tarjoaa oppilaitoksille mahdollisuuden vastata monimutkaisen maailman haasteisiin ja nopeasti muuttuviin osaamistarpeisiin. Verkostomaisessa mallissa toimiminen on joustava tapa reagoida aitoihin muutostarpeisiin osaamisen uudistamisessa ja kyvyssä palvella kehittyvää osaamiskysyntää.
Tarvelähtöinen yhteistyö alueellisten yritysten ja oppilaitosten välillä tulee muodostua jatkuvaksi toiminnaksi, jossa panostetaan ennakointiin. Yhteiset tavoitteet sitouttavat molempia osapuolia. Mika Mustikaisen Humakille tekemän YAMK-opinnäytetyön tavoitteena onkin lisätä ymmärrystä tarvelähtöisyyden rakentumisesta yritysten ja oppilaitosten välillä.
Yritysten liiketoimintaosaaminen kasvaa, kun oppilaitokset toimivat tulevaisuuteen suuntautuen kehittäen toimintaansa sekä jalostaen tarjontaa tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Vuoropuhelu eri toimijoiden välillä perustuu synergioihin, jolloin tarvelähtöinen toiminta kehittyy ja syvenee yhteistyön edetessä strategiseksi kumppanuudeksi.
Oppilaitosten tulee olla selektiivisiä hankerahoitushakuihin osallistumisessa. Hankerahoitus on kehittämisen väline, ei itse tarkoitus. Sen tulee tukea oppilaitoksen omaa strategiaa, alueellista elinvoimaa ja sillä tulee olla mitattavia hyötyjä. Hankerahoitusta tulee suunnata niille tahoille, joilla on jo käynnissä tarvelähtöistä kehittämistyötä kumppaniverkostossaan.
Mika Mustikaisen Humakille tekemä YAMK-opinnäytetyö on teetetty Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Sitran ”Uuden osaamisjärjestelmän pilotit” -hankekokonaisuuteen liittyvät yrityshaastattelut ja lisätä ymmärrystä tarvelähtöisyyden rakentumisesta yritysten ja oppilaitosten välillä.
Mustonen haastatteli selvitykseensä kahdeksan pilottihankkeen yhteistyöorganisaatioiden edustajia ja tarkastelee hanketyöhön valmistautumisen, yritysten ja oppilaitosten yhteistyön, oppimisen lisääntymisen ja jakamisen, hanketyöstä syntyvien hyötyjen ja saavutettavissa olevien etujen sekä uuden osaamisjärjestelmän rakentumisen näkökulmia. Valittujen pilottihankkeiden budjetti oli yhteensä 850 000 euroa.
Opinnäytetyön havaintoja on hyödynnetty Sitran julkaisemassa Sitra 2022. Tulevaisuuden osaaminen syntyy ekosysteemeissä, Sitran selvityksiä 204. Mustikaisen opinnäytetyö on luettavissa täällä.
Ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja suoritettiin vuonna 2021 yhteensä 4364. Suoritettujen tutkintojen määrä on lähes kolminkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Yliopistoissa suoritettuihin maisterin tutkintoihin suhteutettuna, useampi kuin joka viides Suomessa suoritettava ylempi korkeakoulututkinto on jo YAMK-tutkinto.
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot viettävät nyt myös juhlavuotta, kun YAMK-tutkintoja koskeva kokeilulaki tuli voimaan vuoden 2002 alussa. Pysyvästi YAMK-tutkinnot vakinaistettiin vuonna 2005.
YAMK-tutkintoja ja niiden kehittämistä on alusta asti ohjannut ajatus työelämän kehittämisestä. Tutkinnon suorittaminen on edellyttänyt riittävää työkokemusta ja tutkinnon sisällöt sekä opinnäytetyö on suunniteltu erityisesti työelämässä tarvittavan osaamisen lisäämiseen ja kehittämiseen.
Lue lisää YAMK-tutkinnoista täältä.
Mika Mustikainen, KTM, Senior Lecturer
mika.mustikainen@haaga-helia.fi
+358 50 337 68 72
Humak on valtakunnallinen ammattikorkeakoulu. Meillä on 2000 opiskelijaa ja 160 työntekijää. Kehitämme osaamista yhteiskunnallisesti tärkeillä aloilla. Olemme järjestö- ja nuorisotyön, seikkailukasvatuksen, työyhteisöjen kehittämisen, tuotanto- ja projektiosaamisen, luovien alojen yrittäjyyden sekä viitottujen kielten tulkkauksen ja kommunikaatioasiantuntijuuden kansainvälinen erityisosaaja.