Humanistinen ammattikorkeakoulun opetus toimii myös erilaisissa verkkoympäristöissä.

–Kohtalaisen kokeellinen ja jännittäväkin opetuspäivä, kuvailee lehtori Arto Lindholm monialaisen verkko-opetuspäivän jälkeen. Opetuksessa oli opiskelijoita kolmesta koulutusohjelmasta eri kampuksilta ja aiheena kaikille yhteiset kehittämistyön menetelmät.

Uutta päivässä oli se, että opetuksessa yhdisteltiin omia tallenteita, kollegoiden tallenteita, aktiviteettejä ja ladattuja videoita online-opetukseen. Näistä muodostettiin yhtenäinen uusi tallenne, jota voidaan käyttää tulevaisuudessa joko kokonaan tai ositettuna.

Avoimuutta ja osaamisen jakamista

Lindholmin mukaan erityisen upeaa on, että Humakin lehtorit ovat ryhtyneet jakamaan toisilleen tallenteita: tällöin voidaan yhdistää eri opettajien vahvuuksia ja tehdä kaikille näkyväksi sitä tietoa ja osaamista, mitä Humakissa on.

–Oman osaamisen avoin jakaminen on tätä päivää, ja siihen liittyy aivan turhiakin pelkoja, toteaa Lindholm. Hän on lupautunut auttamaan kaikkia, jotka haluavat kokeilla verkko-opetusta. –Tekniikan oppii yllättävän nopeasti.

Humakilla on käytössä erilaisia ohjelmia eri tarkoituksiin.

–Oman kokemukseni mukaan Funet-tiimin Adobe Connect Pro’ta kannattaa käyttää, jos aikoo tallentaa opetuksen ja hyödyntää sitä uudelleen tulevaisuudessa, kertoo Lindholm. –Tavanomaisessa webinaarissa toimii myös Collaborate Ultra.

Verkko-opetuksen menetelmät kehittyvät

–Näen näiden uusien välineiden käytössä paljon mahdollisuuksia, visioi Lindholm. Opetustilanne voidaan niiden avulla rakentaa opettajan ja opiskelijoiden kannalta monipuoliseksi ja aktivoivaksi. Voidaan opettaa useita opiskelijaryhmiä kerralla, toteaa  Lindholm.

Usein pelätään, että verkko-opetuksesta saa huonoa opiskelijapalautetta. Näin olikin aikaisemmin, jolloin verkko-opetus tarkoitti staattista tehtäväpakettia Moodlessa.

Nykyaikaisesta dynaamisesta verkko-opetuksesta voi odottaa lähes samantasoista opiskelijapalautetta kuin luokkahuoneopetuksesta, kertoo Lindholm. Hänen mukaansa ainoastaan ryhmätyöt verkossa eivät ole suju kovin hyvin, jos opiskelijat eivät tunne toisiaan ennestään.

–Arvelen, että digikampus on aluksi syönyt enemmän resursseja kuin säästänyt niitä, mutta jatkossa resursseja alkaa säästyä. Digiopetuksessa voivat hyvin olla vaikka kaikki Humakin opiskelijat paikalla yhtä aikaa. Muutaman vuoden kuluttua emme tarvitse opetustiloja läheskään yhtä paljon kuin nyt: kaikki tarvittava tekniikka on verkossa.

 

Etusivun nostokuvassa:
Kohti digikampusta -julkaisu sisältää 25 asiantuntijan puheenvuoroja digitaalisuuden kokemuksista ja haasteista korkeakoulukentällä. Siinä on myös kuvattu niitä kokemuksia, joita Humakissa on ollut uudenlaiseen oppimisympäristöön siirtymisessä.

 

Lataa pdf tai osta itsellesi:

Kohti digikampusta