-”Saavutettavuuden edistämisen pitäisi olla luonnollinen toimintatapa meille jokaiselle. Se edistää kansalaisten perusoikeuksiin kuuluvaa yhdenvertaisuutta”, yliopettaja Tarja Nyman lausui saavutettavampia koulutuspolkuja edistäneen Saako Oppia -hankkeen päätöstilaisuudessa Helsingissä.
Hankkeen projektipäällikkönä toiminut Nyman kertoi olevansa etuoikeutettu saatuaan olla mukana hankkeessa, joka on aidosti edistänyt kansalaisten perusoikeuksien toteutumista.
Hankkeen aikana on tehty runsaasti havaintoja saavutettavuudesta eri näkökulmista. Kehitystyössä on ollut mukana yli 60 henkilöä, joiden kokemuksia ja ajatuksia koulutuspolkujen joustavuuden tarpeista ja saavutettavuuden esteistä on kuunneltu. Niistä on osallistavan palvelumuotoilun avulla yhdessä kehitetty työkaluja, joita jokainen opetus- ja ohjausalan ammateissa työskentelevä voi jatkossa hyödyntää työssään opiskelijoiden ja ohjattavien parissa.
-”Toiveeni on, että mahdollisimman moni opettaja ottaisi hankkeessa tehdyn tietopaketin ja työkalut käyttöön”, hankkeen digisuunnittelija Heidi Odell Humakista totesi. Odell painotti saavutettavuus on enemmänkin kuin vain digitaalista saavutettavuutta, josta on puhuttu paljon EU:n saavutettavuusdirektiivin myötä.
Hankkeessa esiin nousseita saavutettavuusnäkökulmia (ks. alla oleva kuva) hyödynnettiin työkaluja ja ohjeita suunniteltaessa. Päätöstilaisuudessa julkaistu Saavutettavat polut -verkkopalvelu opastaa, miten saavutettavuusnäkökulmia voi huomioida opetus- ja ohjaustilanteita suunniteltaessa.
Hankkeen yhteiskunnallinen tavoite on, että oppijan polku toiselta asteelta korkeakouluun olisi jatkossa saavutettavampi kaikille. Tutustu työkaluihin ja ohjeisiin saavutettavapien koulutuspolkujen edistämiseksi Saavutettavat polut -verkkopalvelussa.
Saavutettavuudesta puhutaan, mutta tukipalveluita tai erityistä tukea tarvitsevien näkökulmasta katsottuna käytäntö on kirjavaa. Tilaisuudessa puhunut osallisuuskouluttaja, neuropsykiatrinen valmentaja, itsekin juuri ADHD-diagnoosin saanut Maia Fandi korosti, että vaikka yhdenvertaisuus on kehittynyt viime vuosina, vielä on paljon tehtävää.
-”Hankkeessa tehty kehitystyö on tärkeää, koska edelleen liian monet joutuvat kompuroimaan koulutuspolullaan ilman riittävää tukea tai opastusta.
Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa hankkeen osatoteuttajina ja kehittäjäkumppaneina toimivat Live-säätiö sr., Valo-Valmennusyhdistys ry sekä konsultoivana kumppanina ADHD-liitto.
Hankkeen rahoittaja on Hämeen ELY. React EU:n ESR Toimenpiteet. Toimintalinja 9: eritystavoite 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen. Hanke rahoitetaan osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.