Ydinasia – Kielellinen saavutettavuus sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa


Globalisaatio, digitalisaatio, vanheneva väestö ja korona-epidemian kaltaiset kriisit asettavat vaatimuksia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten taidoille toimia hoitotilanteissa ja viestinnässä kielellisesti saavutettavalla tavalla.

Hankkeen tavoite vastaa tähän yhteiskunnallisten muutosten ja terveydenhuollon murroksen synnyttämään tarpeeseen kehittää organisaatioiden osaamista kielellisessä saavutettavuudessa.

Asiakkaiden yhdenvertaisuuden toteutuminen vaatii uudenlaista vuorovaikutusosaamista työssä, jossa moninainen asiakaskunta kohtaa uusia palvelumuotoja. Tässä hankkeessa luodaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille mahdollisuuksia ottaa haltuun tietoa ja taitoja, joilla parantaa kielellistä saavutettavuutta sekä kasvokkaisissa että digitaalisia viestintäkanavia hyödyntävissä palveluissa.

Terveydenhoitohenkilökunta kohtaa työssään useita asiakasryhmiä, joilla on eri syistä johtuvia kielellisiä haasteita. Kielellisesti haavoittuvassa asemassa olevan terveydenhuollon palvelujen asiakkaan näkökulmasta tiedon ja ohjeiden saaminen kielellisesti saavutettavalla tavalla on olennaista, jottei koronankaltaiset virukset leviä tiedon puuttumisen tai ymmärtämättömyyden vuoksi. Näin ollen on tärkeää, että jokainen terveydenhoitoalan ammattilainen pystyy viestimään kielellisesti saavutettavalla tavalla oikea-aikaisesti.

Osaamista kehitetään osallistamalla yhteistyötahojen henkilökuntaa konkreettisiin kehittämistoimenpiteisiin, kuten koulutuksiin, kielellisen saavutettavuuden asiantuntijoiden kanssa.

Kehittäminen on asiakaslähtöistä ja sitä tehdään yhdessä kohderyhmien kanssa.

Tavoitteena on, että sosiaali- ja terveysalan toimijat voivat itse vaikuttaa tulevaisuudessa
kielelliseen saavutettavuuteen erilaisissa toimintaympäristöissään.

Hankkeen yhteydessä syntyy koulutusmateriaalia ja välineitä osaamisen kehittämiseen, joita voidaan tulevaisuudessa käyttää osaamisen kehittämiseen laajemminkin.

Hankkeen toimenpiteitä ovat
1) sosiaali- ja terveysalan vuorovaikutuksen työpajat, joissa tarjotaan konkreettisia työkaluja kohdata eri tavoin
kommunikoivia ihmisiä ja minimoida väärinymmärryksiä
2) sosiaali- ja terveysalan digipalveluiden saavutettavuuden työpajat
3) terveydenhoidon tilojen tarkastelu ja kehittäminen kielellisen saavutettavuuden näkökulmasta
4) sosiaali- ja terveysalan palveluiden testaus monipiirteisellä testiryhmällä
5) videoiden ja podcast-sarjan tuottaminen koulutus- ja perehdytysmateriaaliksi sosiaali- ja terveysalan toimijoille
6) kielellisen saavutettavuuden osaamisen kehittämistyökalu sosiaali- ja terveysalalle

Lisäksi toiminnasta ja tuloksista tiedotetaan läpi hankkeen, sekä benchmarkataan digitaalisia terveydenhuollon
sisältöjä luotaessa. Hankeseminaarilla on merkittävä rooli hanketiedon ja tulosten esittelyssä.

Tavoitteet

Hankkeen tavoite vastaa yhteiskunnallisten muutosten ja terveydenhuollon murroksen synnyttämään tarpeeseen
kehittää organisaatioiden osaamista kielellisessä saavutettavuudessa. Hankkeessa luodaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille mahdollisuuksia ottaa haltuun tietoa ja taitoja, joilla parantaa palvelujen ja toiminnan kielellistä saavutettavuutta sekä kasvokkaisissa että digitaalisia viestintäkanavia hyödyntävissä palveluissa. Tavoitteeseen päästään muun muassa järjestämällä koulutuksia ja erilaisia konkreettisia kehittämistoimenpiteitä kohderyhmille.

Hankkeen yhteydessä syntyy avointa koulutusmateriaalia ja välineitä osaamisen kehittämiseen, joita voidaan tulevaisuudessa käyttää osaamisen kehittämiseen laajemminkin. Materiaalien avulla sosiaali- ja terveysalan toimija voi itsenäisesti kehittää ja päivittää taitojaan kielellisen saavutettavuuden osa-alueissa, kuten esimerkiksi selkeän kielen ja tulkkauspalvelujen käytössä sekä kuvakommunikoinnin hyödyntämisessä vuorovaikutustilanteissa.

Tavoitteena on tarjota ammattilaisille sellaisia ??taitoja, jotka edistävät ja kehittävät kielellisesti saavutettavaa työtavan haltuunottoa. Tavoitteena on myös, että sosiaali- ja terveysalan toimijat voivat itse vaikuttaa tulevaisuudessa kielellisen saavutettavuuden toteutumiseen erilaisissa toimintaympäristöissään.

Sosiaali- ja terveyspalveluissa asioi eri tavoin kielellisesi haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä. Hanke osallistaa näitä palvelujen käyttäjiä mukaan hankkeen kehittämistoimintaan läpi koko hankkeen. Erilaisista kielenkäyttäjistä muodostetun testiryhmän merkitys hanketyön eri vaiheissa tunnistetaan ja tunnustetaan.

Hankeaika (päivämäärinä): 01.02.2021 – 31.12.2022
Projektipäällikkö: Tanja Gavrilov
Sähköposti tanja.gavrilov@humak.fi
Osaamiskärki Kommunikaatioasiantuntijuus
Vaikuttavuusalue Pohjois-Savo
Partnerit: Savonia-ammattikorkeakoulu,
Kuopion kaupunki,
Siilinjärven kunta,
Rahoittaja: EU: ESR -rahoitus
Budjetti (hanke kokonaisuudessaan/Humak): > 100 000 – 300 000 euroa
Verkkosivu: Linkki

Euroopan unioni. Euroopan sosiaalirahasto. EU-lippulogo.Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020 -logo.Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Nimen edessä värikäs lehden muotoinen symboli.
Siilinjärven vihreä logo, jossa teksti Siilinjärvi, sydän sen sanoo.Kuopion kaupungin logo. Musta teksti: Kuopio.Savonia-ammattikorkeakoulun pinkin värinen logo.