Pelimo -hankkeen julkaisu "Digitaalinen pelillistäminen"

Niina Autiomäki (toim/red.)

Digitaalinen pelillistäminen – Havaintoja PELIMO-oppimispelin kehitysprosessista

Digital spelifiering – Observationer av utvecklingsprocessen för PELIMO-lärospelet



Tervetuloa tutustumaan Omenavaaran koulun oppilaiden
Fatiman, Juusan ja Nikon päiviin!

PELIMO-hankkeessa (1.1.2019 – 31.12.2020) kehitettiin mobiilipeli 4–6. -luokkalaisille yhteiskuntaopissa käsiteltävän kulttuurisen moninaisuuden tueksi. Julkaisussa käydään läpi pelinkehitysprosessissa hyväksi todennettuja digitaalisen pelillistämisen käytänteitä. Syksyllä 2020 julkaistavaa mobiilipeliä kehitettiin moniammatillisessa työryhmässä ja peliä pilotoitiin Turun alueen alakouluissa.

Digitaalinen pelillistäminen -julkaisu raottaa ovea oppimispelien kehitykseen taustatutkimuksesta innovaatiopajojen kautta pelikäsikirjoitusten tekoon, graafisen ilmeen luomiseen, pelin tekniseen kehittämiseen, pilotointiin ja opettajan oppaan kehitystyöhön.  Nämä hankkeesta kerätyt oppimiskokemukset antavat lukijalle käsityksen oppimispeliprojektin eri vaiheista. Julkaisu sopii kaikille pelillistämisestä yleisesti kiinnostuneille ja myös oman pelillistämisen tueksi ja avuksi.

 

Välkommen att bekanta dig med Fatima, Juusa och Niko som är elever vid Äppelberga skola!

Inom PELIMO-projektet (1.1.2019–31.12.2020) utvecklades ett mobilspel för elever i klasserna 4–6 för att användas som stöd vid behandling av kulturell mångfald i samband med samhällslära. I publikationen går man igenom praxis för digital spelifiering som konstaterats vara fungerande under spelutvecklingsprocessen. Mobilspelet som lanseras under hösten 2020 utvecklades i en mångprofessionell arbetsgrupp och spelet pilottestades i skolor för de lägre klasserna i Åboregionen.

Publikationen Digital spelifiering ger en inblick i utvecklandet av ett lärospel genom bakgrundsforskning, innovationsworkshoppar och utarbetande av spelmanus, skapande av grafiskt uttryck, spelets tekniska utveckling, pilottestning och utvecklande av en lärarguide. De upplevelser om lärande som samlats in genom projektet ger läsaren en uppfattning om de olika skedena i ett lärospelprojekt. Publikationen riktar sig till alla som är intresserade av spelifiering överlag och fungerar även som stöd och hjälp vid egen spelifiering.


ISBN: 978-952-456-369-7 (verkko/elektronisk version)
ISBN: 978-952-456-368-0 (painettu/tryckt version)
ISSN: 2343-0672 (verkko/elektronisk version)
ISSN: 2343-0664 (painettu/tryckt version)

Kuvitus/ Illustration:  Tuuli Hypén
Taitto/Layout: Emilia Reponen
Käännös/Översättning: Käännöstoimisto Translatinki Oy

© Tekijät ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak)
© Författarna och Humanistiska yrkeshögskolan (Humak)