Oma urapolku kokemuksineen luo ymmärrystä omista unelmista

Tummahiuksinen nainen seisoo väen keskellä ja hymyilee. Hänellä on pyöreähköt silmälasit ja päällään mustavalkoinen raitapaita

Pienen paikkakunnan kasvatti, Hanna Salovuori, tiesi jo nuorena haluavansa työskennellä lasten ja nuorten parissa.

Monivaiheisen urataipaleensa kautta Hanna Salovuori kokee viimeinkin löytäneensä alan, joka tuntuu omalta ja jossa pääsee toteuttamaan itseään. Hän opiskelee yhteisöpedagogiksi (AMK), MOVE:ssa, monimuotoisissa verkko-opinnoissa.

Opinnoissa hyödynnetään pääosin oppimismuotona verkko-opintoja, mutta opinnoissa voi jalkautua muihinkin opetusmuotoihin ja harjoitteluihin. Opinnot ovat suoritettavissa myös työn ohessa.

Työkokemus ja opettajankoulutus antoivat kokemuksellista pohjaa uralle

Hannan ura otti ensiaskeleet nuorten parissa toimimiseen lukion jälkeen kotipaikkakunnallaan tehdyissä koulunkäynninohjaustyön ja leiriohjaajan hommissa. Näiden myötä vain kasvoi kiinnostus, tahto ja kipinä lasten ja nuorten parissa työskentelyyn.

Hanna on aina halunnut työskennellä lasten ja nuorten kanssa sekä päästä tekemään asioita, jossa toiminnan voimalla on merkitystä.

Lukion jälkeiseen aikaan sisältyivät ohjaustöiden lisäksi muun muassa avoimessa yliopistossa suoritetut kasvatustieteiden opinnot sekä jakso vapaaehtoistyötä Israelissa kehitysvammaisten aikuisten asuntolassa.

Kaiken keskellä Hanna koki kuitenkin houkutusta päästä etenemään uralla ja suorittamaan tutkintoa. Hän aloitti opettajan opinnot Joensuussa.

Opettajaksi valmistumisen jälkeen pääkaupunkiseutu tarjosi kolmen seuraavan vuoden ajan luokanopettajan töitä sekä erityisopettajan ja resurssiopettajan hommia.

Opettajantyössä yhdistyi paljon niitä ajatuksia ja aiheita, joita Hanna arvostaa, mutta jokin palo oman luokan opettamiseen puuttui ja jatkuvat sisäilmaongelmat antoivat lisää aihetta ryhtyä toteuttamaan omaa suunnitelma B:tä.

Hanna Salovuori on kerännyt monipuolista kokemusta lasten ja nuorten parissa toimimisesta sekä valmistunut opettajaksi. Nyt hän tekee verkkomuotoisesti yhteisöpedagogi (AMK):n MOVE-tutkintoa ja pohdiskelee myös mahdollista opon uraa.

Ohjaajaksi lasten ja nuorten elämäntilanteisiin

Vuosien aikainen oman paikan etsiskely sai äkkikäännöksen, kun Hanna törmäsi yhteisöpedagogi-opintoihin. Hetki oli kuin lampun syttyminen, sillä ala tuntui sellaiselta, jossa kaikki kokemukset ja osaaminen yhdistyivät yhteen.

Aluksi opinnot tuntuivat luontevimmilta suorittaa Humakin avoimen kautta väyläopintojen (toim.huom. nyk. polkuopinnot) merkeissä ja samaan aikaan oli mahdollista jatkaa opettajan työtä. Väyläopintojen edetessä lisääntyivät kiinnostus ja halu alaa kohtaan.

Suoritettuaan 60 opintopisteen väyläpaketin, Hanna haki Humakiin suorittamaan tutkintoa monimuotototeutukseen, eli MOVE-ryhmään.

Vaikka Hanna kuvailee nähneensä tähänastiset työnkuvansa kiinnostavina ja hyödyllisinä, niin yhteisöpedagogialan kohtaamisen kolahtaminen teki niin suuren vaikutuksen, että suunta oman uran etenemisessä selkeni kuin iskusta. Kaikki mikä oli tuntunut aiemmin vain eräänlaiselta harhailulta, järjestyi yhteisöpedagogian myötä yhdeksi kokonaisuudeksi ja aiemmin matkaan tarttuneet kokemukset ovat olleet eväitä kaikelle tulevalle.

Lasten ja nuorten kanssa työskentely on aina ollut tärkeää, mutta Hanna kokee opettajakoulutuksestaan huolimatta kuitenkin olevansa ennemminkin ohjaaja, joka kulkee yhdessä lasten ja nuorten kanssa läpi erilaisia elämäntilanteita ja vaiheita. Minuutta etsinyt Hanna kertoon nyt heränneensä siihen kuka oikeasti työidentiteetiltään on.

Nokka kohti tulevaa itsenäisellä opiskelutyylillä

Järjestökenttä ja nuorten uraohjaus ovat Hannaa kiinnostavia ja puhuttelevia aiheita. Päällimmäinen kiinnostuksenkohde on edelleen nuorten parissa tehtävä työ ja keskustelun lomassa vilahtaa myös aikoinaan mielessä pyörinyt haave opinto-ohjaajan ammatista.

Humakin kautta on saanut mahdollisuuden haastaa itseään ja kokea uuden oppimisen riemua. Itsenäinen tapa opiskella sopii hyvin elämäntilanteeseen. Vaikka ryhmät ja yhteisöllisyys ovat tärkeitä, on opintojen itsenäisyys juuri nyt plussaa. Vapaasti järjesteltävät ja itselleen suotuisasti rytmitetty opiskelu antaa tilaa myös kaikelle muulle.

Tulevaisuus näyttää, mitä se tuo tullessaan. Suunta ainakin vaikuttaa nyt oikealta ja innostavalta.

Hannan top 5 vinkit itsenäiseen verkko-opiskeluun

Huomioi oma elämäntilanne ja suunnittele viikkoaikataulu sen mukaisesti. Muista aikatauluttaa mukaan myös vapaahetkiä ja ole kalanteroinnissa muutenkin itsellesi armollinen! Tilanteen salliessa varaa tehtäville myös ns. “varapäiviä”, jolloin esimerkiksi sairastumisen sattuessa tiedät, että tehtävien tekoon on hieman ylimääräistä aikaa eikä jokainen hetki ennen deadlinea ole ahdettu täyteen, jolloin yksittäinen aikataulumuutos ei kaada korttitaloa.

Mikäli mahdollista, varaa opiskelulle esimerkiksi pari kertaa viikosta aikaa. Tällöin ehdit keskittyä opintoihni yhtäjaksoisemmin. Esimerkiksi omalla kohdallani toimii opiskella harvemmin, mutta kerralla enemmän, jonka vuoksi olen raivannut kalenteristani kevyempien työpäivien jatkoksi iltapäivästä pidemmän jakson opinnoille. Myös tässä on jokaisen kuitenkin huomioitava oma elämäntilanteensa, sillä kaikille tämä järjestely ei toimi tai ole mahdollinen. Suunnitelmallisuus auttaa kuitenkin jokaisen kohdalla!

Hyödynnä omaa osaamistasi uusien ja vanhojen asioiden yhdistelyssä ja oppimisessa. Voit esimerkiksi ahotoida eli osoittaa aiemman osaamisesi ja siten vauhdittaa opintojasi. Mieti kuitenkin samalla, mitä kaikkea kannattaa hyväksilukea ja mistä taas tarvitset ja haluat saada tietoa tai päivittää osaamistasi.

Mieti, mikä on itsellesi hyvä tapa oppia. Löydä myös ne ympäristöt, mitkä tukevat oppimistasi oli se sitten kahvila tai kotisohva. Hyödynnä erilaisia tekniikoita, esimerkiksi pomodoro-tekniikkaa, jossa vuorottelevat intensiiviset 25 minuutin työskentelyjaksot ja 5 minuutin lepojaksot. Myös erilaiset ajanhallintasovellukset, kuten Trello ja Evernote, voivat auttaa oman oppimisen suunnittelussa.

Yhteisössä on valtava voima. Vaikka opinnot ovatkin pääasiassa tehtävissä etänä, hyödynnä erilaisia viestintäkanavia, kuten Whatsupp-ryhmiä tai Teamsia, pitääksenne yhteyttä samassa tilanteessa oleviin opintovereihin.

Teksti: Laura Erkkonen, toim. Marika Stam.
Kuvat: Emilia Reponen, Hanna Salovuori Hurrikaani -tapahtumassa Helsingin kampuksella 10.3.2020.

Lue myös:

Klikkaa alla olevasta bannerista Yhteisöpedagogi (AMK), MOVE-koulutukseen opintopolku.fi -portaaliin.

Kuvassa sinisellä tausta teksti "Haku on käynnissä! Yhteisöpedagogi (AMK), monimuoto, helsinki". Oikealla kuva, jossa jossa kaksi hymyilevää tyttöä osoittaa kuvan keskelle sekä "Hae nyt"-painike.

2020-03-19 15:15:03