SAIMAAN SALAISUUDE-KULTTUURIMATKAILUN LIIKETOIMINNAN KESTÄVÄ KEHITYS JA KASVU


“Saimaan salaisuudet” tuo suomalaiset sekä ulkomaalaiset matkailijat maailman kauneimman järviluonnon sekä kiinnostavimpien kulttuurielämysten äärelle, niin paikan päällä kuin virtuaalisesti. Hankkeen tavoitteena on rakentaa “Saimaan salaisuudet” kulttuurimatkailukokonaisuus, jossa yhdistyvät kulttuuritoimijoiden osaaminen, olemassa olevat kulttuuri- ja luontokohteet, alueelta kerätty tarinaperintö ja matkailu- sekä hyvinvointipalvelut. Uutta kokonaisuutta varten kehitetään kulttuurimatkailun tuotteistamis- ja myyntimallia, jossa aktiivisesti tuotetaan monialaisia kulttuuri-, matkailu- ja hyvinvointipalveluita. Uusi malli pohjautuu kokeilevan kehittämisen menetelmiin, joista hankkeen toteuttajilla on erittäin hyviä kokemuksia. Palvelut viedään olemassa oleviin kansallisiin ja kansainvälisiin myynti- ja markkinointikanaviin sekä suoraan matkanjärjestäjille.

Hankkeen pohjana ja alustana toimii upea Saimaan Geopark-alue, jonne kulttuurimatkailutuotteet ja -palvelut sijoittuvat. Myynnissä ja markkinoinnissa hyödynnetään Geoparkin ja goSaimaan nykyisiä myynti- ja markkinointikanavia.

Suomessa on liian vähän toimijoita, jotka kokoavat eri toimialojen edustajia yhteen ja tuotteistavat heidän osaamisestaan kulttuurimatkailupalveluita. Hankkeessa kehitetään uutta tuotteistamisen ja välitystoiminnan mallia, jolla vastaavia tuotteita ja palveluita voidaan tehdä myös jatkossa. Jotta toimintatapa on taloudellisesti kannattava, pitää kehittäminen liittää myyntiin ja markkinointiin. Hankkeen yhtenä toimenpiteenä on tuotteiden ja palveluiden syöttäminen valittuihin markkinointi- ja myyntikanaviin, kuten Mystayihin, Bókuniin, Lakeland experiences-myyntikanavaan, Outdoor Active-luontomatkailuportaaliin sekä goSaimaan markkinointikanaviin.

Uusien tuotteiden kehittämisessä kiinnitetään alusta alkaen huomiota Visit Finlandin vuonna 2021 uusittujen kansainvälistymiskriteerien täyttymiseen. Näin syntyvät tuotteet vastaavat valtakunnallisesti määriteltyjä tarpeita ja laatuvaatimuksia.

Tavoitteet

Hankkeen tarkoitus ja tavoite liittyy Etelä-Karjalan ja samalla koko Suomen tarpeeseen saada kansallisille ja kansainvälisille markkinoille laadukkaita kulttuurimatkailutuotteita/-palveluita, jotka ovat toteutettu eri toimialojen välisenä yhteistyönä. Tavoitteen taustalla on monessa selvityksessä ja tutkimuksessa esille tullut haaste eli kulttuuri- ja taidealan toimijoiden ja matkailualan toimijoiden yhteistyön puute tuotekehityksessä ja sen jälkeisessä liiketoiminnassa.

Hankeaika (päivämäärinä): 01.06.2021 – 30.06.2023
Projektipäällikkö: Juha Iso-Aho
Sähköposti juha.iso-aho@humak.fi
Osaamiskärki Luovan alan yrittäjyys
Vaikuttavuusalue Etelä-Karjala
Partnerit: Saimaa Geopark ry,
GoSaimaa Oy,
Kulttuuritila Nuijamies ry,
Humanistinen ammattikorkeakoulu,
Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö
Budjetti (hanke kokonaisuudessaan/Humak): Alle tai 50 000 euroa