Yhteisöpedagogin ammatillisen osaamisen ytimessä on yhteisöjen kehittäminen ja ohjaaminen. Yhteisöpedagogi kehittää yhteisöjen ja yksilöiden hyvinvointia ja ehkäisee yhteiskunnan polarisoitumista. Yhteisöpedagogiosaamista tarvitaan laajasti yhteiskunnassamme ja koulutuksessa on neljä profiilia:
Korkeakoulujen kevään 2021 toinen yhteishaku (17.3.2021 klo 08:00 – 31.3.2021 klo 15:00)
Tutustu koulutuksiin ja hakutietoihin tarkemmin Opintopolku.fi -palvelussa (alla olevat linkit vievät suoraan Opintopolkuun):
Yhteisöpedagogi (AMK), päivätoteutukset:
Yhteisöpedagogi (AMK) monimuotototeutukset:
Tutkintonimike suomenkielisessä koulutuksessa: Yhteisöpedagogi (AMK)
Tutkintonimike englanninkielisessä koulutuksessa: Community Educator (Adventure and Outdoor Education BHum) Lisätietoja tutkinnosta englanninkielisiltä nettisivuiltamme.
Koulutuksen laajuus: 210 opintopistettä
Suunniteltu kesto: 3,5 vuotta
Opetuskieli: Suomi (huom. Community Educator (BHum) -koulutuksessa englanti)
Koulutus alkaa: 1.9.2021
Opetussuunnitelmat: täältä.
Yhteisöpedagogitutkinnosta valmistuu arvostavan kohtaamisen ammattilaisia nuorisotyön ja järjestötyön erilaisille kentille sekä yhä moninaisempiin ammatillisiin toimintaympäristöihin yhteiskunnan eri sektoreilla. Yhteisöpedagogi ymmärtää yhteiskunnan monimuotoisuutta ja monikulttuurisuutta. Hän on aktiivinen, vastuullinen ja yhteisöllinen toimija, joka kehittää toimintaympäristöissään myös erilaisia verkostoitumisen muotoja ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavia. Yhteisöpedagogi tietää yksilön kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin vaikuttavat tekijät sekä ehkäisevän työn merkityksen ja sovellusmahdollisuudet erityisesti nuorten parissa tehtävässä työssä.
Päivätoteutuksessa oppiminen toteutuu lähiopetuksena kampuksilla ja digitaalisissa oppimisympäristöissä. Päivätoteutuksessa itse- ja ryhmäreflektointitaidot uuden oppimisen äärellä korostuvat, eikä aikaisempaa toimialan kokemusta vaadita. Opinnot sisältävät yhteisöllisen oppimisen lisäksi myös itsenäistä opiskelua. Päivätoteutuksessa opiskelija saa sekä valmentajien ja valmennusryhmän yhteisöllisen tuen että raamin opintojen edistämiseen. Päivätoteutuksessa opiskelija kehittää omaa osaamistaan aidoissa toimialan oppimisympäristöissä ja rakentaa tärkeää työelämäverkostoa.
Tutkintonimike: Yhteisöpedagogi (AMK)
Koulutuksen laajuus: 210 opintopistettä
Suunniteltu kesto: 1-3,5 vuotta (määräytyy henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti)
Opetuskieli: Suomi
Koulutus alkaa: elo-syyskuun vaihde 2021
Opetussuunnitelmat: täältä.
Yhteisöpedagogitutkinnosta valmistuu arvostavan kohtaamisen ammattilaisia nuorisotyön ja järjestötyön erilaisille kentille sekä yhä moninaisempiin ammatillisiin toimintaympäristöihin yhteiskunnan eri sektoreilla. Yhteisöpedagogi ymmärtää yhteiskunnan monimuotoisuutta ja monikulttuurisuutta. Hän on aktiivinen, vastuullinen ja yhteisöllinen toimija, joka kehittää toimintaympäristöissään myös erilaisia verkostoitumisen muotoja ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavia. Yhteisöpedagogi tietää yksilön kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin vaikuttavat tekijät sekä ehkäisevän työn merkityksen ja sovellusmahdollisuudet erityisesti nuorten parissa tehtävässä työssä.
Yp-verkkotutkinto monimuoto-opintoina soveltuu henkilöille, joilla on jo pitkäaikaista toimialan työkokemusta, luottamustehtäviä ja aikaisempia tutkintoon soveltuvia korkeakouluopintoja. Ryhmävalmennuksessa ja opintojaksoilla hyödynnetään opiskelijaryhmän vertaisuutta ja työkokemusta opinnoissa.
Lukuvuoden 2020-2021 lähivalmennuspäivät (lukuvuoden 2021-2022 lähivalmennuspäivät päivitetään Helsingin ja Kokkolan/Ylivieskan osalta myöhemmin):
Tutkintonimike: Yhteisöpedagogi (AMK)
Koulutuksen laajuus: 210 opintopistettä
Suunniteltu kesto: 1-3,5 vuotta (määräytyy henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti)
Opetuskieli: Suomi
Koulutus alkaa: elo-syyskuun vaihde 2021
Opetussuunnitelmat: täältä.
Yhteisöpedagogi (AMK) -tutkinnon työyhteisön kehittäjän opinnot antavat sinulle laaja-alaiset valmiudet toimia erilaisissa työyhteisön kehittämisen asiantuntijatehtävissä. Koulutuksen myötä sinusta kasvaa kehityshakuinen ja uudistumiskykyinen HR-osaaja tai muussa roolissa työskentelevä kehittämistyön.
Työyhteisön kehittäjänä sinulla on mahdollisuus sijoittua työyhteisöjen ohjaus-, koulutus-, organisointi-, suunnittelu- ja kehittämistehtäviin työelämän eri toimintasektoreille. Sinulla on perusvalmiudet toimia myös yrittäjinä esimerkiksi henkilöstöalan tehtävissä.
Monimuoto-opinnoissa tutkinto on pääosin mahdollista suorittaa työn ohessa, mutta lähiopetukseen osallistuminen edellyttää mahdollisuutta irrottautua työstä noin kolmeksi arkipäiväksi kuukaudessa. Lisäksi verkko-opiskelu ja opintoihin liittyvät yksilö- ja ryhmätehtävät vaativat oman ajallisen panostuksensa.
Opintoihin liittyvät tehtävät pyritään suorittamaan mahdollisimman pitkälle siten, että ne liittyvät opiskelijan oman työn tai oman työyhteisön kehittämiseen. Näin opinnoista voi koitua välitöntä hyötyä sekä henkilökohtaisesti että koko työyhteisölle.
Yhteisöpedagogitutkinnosta valmistuu arvostavan kohtaamisen ammattilaisia nuoriso- ja järjestötyöhön sekä yhä moninaisempiin ammatillisiin toimintaympäristöihin yhteiskunnan eri sektoreilla. Yhteisöpedagogi ymmärtää yhteiskunnan monimuotoisuutta ja monikulttuurisuutta. Hän on aktiivinen, vastuullinen ja yhteisöllinen toimija, joka kehittää toimintaympäristöissään myös erilaisia verkostoitumisen muotoja ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavia.
Yhteisöpedagogikoulutuksessa korostuu entistä enemmän työelämän tarpeista lähtevä osaamisen kehittäminen, joka näkyy yhteisöpedagogin yhä laajenevissa monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä sekä osaamisen kysynnässä. Työelämälähtöinen oppiminen rakentuu opiskelijan alkuvaiheen opinnoista lähtien, jolloin vuoropuhelu työelämän kanssa rakentuu ja jalostuu erilaisiksi harjoitteluiksi ja projekteiksi.
Koulutuksen sisältö
Yhteisöpedagogitutkinnon osaamistavoitteet kiinnittyvät yhteisöpedagogitutkinnon ydinkompetensseihin, jotka ovat yhteisöllinen, pedagoginen, yhteiskunnallinen ja kehittämisosaaminen. Näiden lisäksi painotus on vahvasti myös kansainvälisen osaamisen edistämisessä. Opetussuunnitelman opintokokonaisuudet on kuvattu kompetenssiperustaa tarkentaviksi kokonaisuuksiksi siten, että ne tekevät näkyväksi yhteisöpedagogin ammatillisen osaamisen ytimet järjestö- ja nuorisotyön ammatillisuuteen suuntaavassa tutkinnossa.
Opintojaksojen osaamistavoitteet syvenevät opintojen edetessä. Tutkinnon ja opintojen perustana ovat Humakin strategiset vahvuusalueet “nuorisotyö ja yhteisöllisyys” sekä “järjestötyö, yhteisöjen kehittäminen ja kotoutuminen”. Osa opinnoista toteutetaan eri koulutusten kanssa yhteisinä.
Opiskelijat aloittavat yhteisöpedagogiopinnot uuden opetussuunnitelman (2018 – 2024) mukaisesti.
Opiskelija voi opiskella yhteisöpedagogiksi neljässä alueyksikössä Jyväskylässä, Kuopiossa, pääkaupunkiseudulla tai Turussa. Opinnot voi suorittaa kokonaan siinä alueyksikössä, jonne opiskelija tulee valituksi.
Yhteisöpedagogin ydinosaamista on
Yhteisöpedagogin työt
Yhteisöpedagogit sijoittuvat mm. kuntien, kansalaisjärjestöjen, laitosten ja yritysten palvelukseen. Työtehtävät voivat liittyä eri-ikäisten ihmisten tai toiminnan ohjaamiseen. Lisäksi työyhteisön kehittäjäkoulutus antaa valmiudet työskennellä erilaisten työelämän organisaatioiden asiantuntija- ja kehittämistehtävissä.
Tehtävät voivat olla
Koulutuksesta valmistuneilla on mahdollisuus sijoittua kansainvälisiin, valtakunnallisiin tai paikallisiin projekteihin, joissa on mukana monia toimijoita ja joilla edistetään eri-ikäisten ihmisten kiinnittymistä yhteisöön ja yhteiskuntaan.
Työllistymisaste
Tutkinto antaa valmiudet
Koulutuksesta valmistuneilla on mahdollisuus sijoittua kansainvälisiin, valtakunnallisiin tai paikallisiin projekteihin, joissa on mukana monia toimijoita ja joilla edistetään eri-ikäisten ihmisten kiinnittymistä yhteisöön ja yhteiskuntaan.
Yhteisöpedagogit toimivat mm.
Viimeisimmän selvityksen mukaan tehtävänimikkeitä on yli 70 kpl.
Työyhteisön kehittäjät ovat tutkintonimikkeeltään yhteisöpedagogeja (AMK) ja he sijoittuvat työyhteisöjen ohjaus-, koulutus-, organisointi-, suunnittelu- ja kehittämistehtäviin työelämän eri toimintasektoreille. Heillä on perusvalmiudet toimia myös yrittäjinä henkilöstöalan eri tehtävissä.