Digimagia: tuotteesta digitaaliseksi palveluksi – valmennuskokonaisuus taide- ja kulttuurialoille


Digimagia-hankkeen tavoitteena on parantaa kulttuuri- ja taidealan organisaatioiden sekä maahanmuuttajataustaisten
taide- ja kulttuurialan toimijoiden toimintavalmiuksia ja ansaintamahdollisuuksia digitaalisuuden ja palvelumuotoilun
avulla. Hankkeen tarve nousi COVID-19 –kriisin aiheuttamasta laajasta vaikutuksesta taide- ja kulttuurialan ja
laajemmin luovan alan työmahdollisuuksiin. Koronapandemia on kaventanut luovan alan, erityisesti esittävien taiteiden
ja tapahtumatuotannon, toimintamahdollisuuksia ennennäkemättömällä tavalla. Yleisöjen saavuttaminen ja
ansaintamahdollisuudet vaativat uusia innovaatioita kulttuurialalle. Jatkossa toimijoilla on tarpeen olla valmiudet tarjota digitaalisia tuotteita myös akuutin koronavaiheen jälkeen.

Hankkeen aikana tuotetaan taide- ja kulttuurialan toimijoille kohdennettu Mooc-alusta, jonka avulla alan toimijat voivat
kehittää ja innovoida omia tuotteitaan tai palveluitaan digitaalisiksi palvelutuotteiksi palvelumuotoilun keinoin. Mooc-alusta on tarkoitettu itsenäiseen kehittämistyöhön.

Tavoitteet

Digimagia-hankeen tavoitteena on kehittää taide- ja kulttuurialan toimijoille sekä maahanmuuttajataustaisille taiteilijoille avoin Mooc-alusta, joka ohjaa kulttuurituotteen tai -palvelun kehittämisen digitaaliseksi palvelumuotoilun keinoin. Mooc-alusta on tarkoitettu itsenäiseen kehittämistyöhön ja sen kärki on erityisesti tuotteen tai palvelun digitalisoiminen. Sen avulla kulttuurialan toimija voi ohjatun prosessin kautta kääntää liiketoimintansa digitaaliseksi tai luoda uusia verkossa saavutettavia ominaisuuksia tuotteelleen. Mooc-alusta rakennetaan ja pilotoidaan hankkeessa. Mooc-alustan kehittämiseksi suunnitellaan ja toteutetaan vuoden kestävä digitaalisten tuotantojen valmennusohjelma,
jossa testataan ja pilotoidaan alustalle rakennettavaa palvelumuotoilukokonaisuutta. Testiryhmälle toteutetun
valmennusohjelman tavoitteena on kulttuurialan palveluiden ja tapahtumien tuottajien osaamisen kehittäminen
digitaalisten tuotteiden tarjoajana. Palvelumuotoilun osaaminen tähtää tuotannon jatkumisen turvaamiseen
tulevaisuudessa uusien digitaalisten tuotteiden ja uuden osaamisen avulla.
Valmennusjakso rakennetaan ja kehitetään yhteistyössä HUMAKin ja Vaasan ammattikorkeakoulun Muotoilukeskus
Muovan kanssa. Valmennusjakso jakaantuu kahteen osaan: 1) Palvelumuotoilukoulutus 2) Ideahautomo.
Koulutusjaksolle osallistuvat toimijat osallistuvat kurssin kehittämiseen tuottamalla sisältöä ideahautomoissa ja
antamalla palautetta sekä palvelumuotoilun toimivuudesta digitaalisen tuotteen kehittämisessä että hankkeen aikana
kerätyn materiaalipankin sisällöstä. Mukaan valitut osallistujat sitoutuvat projektiin koko toiminta-ajaksi ja ovat omien
case-esimerkkiensä avulla Mooc-alustan sisällön rakentamisen perustana. Valmennusjaksolla käytetty materiaali
jatkokehitetään Mooc-alustalle sopivaksi palautteen ja havaintojen kautta ja näin valmennusjakson aikana kehitetyt
materiaalit ja tiedot ovat laajalti taide- ja kulttuurialan toimijoiden hyödynnettävissä. Valmennusohjelman pilotoinnin
kokemusten perusteella siis rakennetaan Mooc-alusta.
Hankkeen valmennusjaksolla pureudutaan palvelumuotoilun keinoin sellaisten digitaalisten tuotantojen sisältöjen
kehittämiseen, joilla voidaan parantaa asiakaskokemusta, yleisön osallistumisen mahdollisuuksia ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Tärkeänä tavoitteena on myös palveluntarjoajan ansaintalogiikan kehittäminen siten, että digitaaliset
palvelut ovat tuottajilleen taloudellisesti kannattavia ja tarjoavat kulttuurialan toimijoille työllistymismahdollisuuksia.

Hankeaika (päivämäärinä): 01.09.2021 – 31.08.2023
Projektipäällikkö: Petri Katajarinne
Sähköposti petri.katajarinne@humak.fi
Osaamiskärki Luovan alan yrittäjyys
Vaikuttavuusalue Valtakunnallinen
Partnerit: Vaasan ammattikorkeakoulu – Muotoilukeskus MUOVA www.muova.fi
Rahoittaja: EU: ESR -rahoitus
Budjetti (hanke kokonaisuudessaan/Humak): > 100 000 – 300 000 euroa