Ensiaskelia valtakunnallisiin maastopyöräilyn ohjaajakoulutuksiin – Suomessa kasvava tarve maastopyöräilyn tietoudelle ja koulutukselle

  • Kirjoittaja: Jussi Muittari, LitM, seikkailukasvatus, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 15.9.2021
Maastopyöräilyä metsäautotiellä, näkyy ohjaustanko, jossa kädet, keltaiset hihat ja havumetsä, sumuisuutta, maastopolku.
Suomessa on laaja maastopyöräilyyn soveltuva polkuverkosto. Kuvituskuva: Unplash.

Maastopyöräily on ekologinen, kestävää kehitystä tukeva liikuntamuoto, jota on mahdollista harrastaa Suomessa lähes kaikkialla ja kaikkina vuodenaikoina. Suomessa jokaisenoikeudet mahdollistavat tuhansien kilometrien polkuverkoston käyttämisen pyöräilyyn. Maastopyöräilyn harrastajien määrä on noussut nopeasti viime vuosina. Maastopyöräilystä saatava suomenkielinen tietous sekä koulutukset ovat jääneet kuitenkin yksittäisten toimijoiden järjestämiksi ilman yhteistä koordinointia.

Pyörien kehittyminen ja sähköavustus helpottavat lajin aloittamista

Nykyaikaisilla maastopyörillä harrastuksen voi aloittaa matalalla kynnyksellä. Leveät renkaat, sähköavustus ja täysjousitus tekevät ajamisesta helppoa ja mukavaa jo aivan ensikertalaiselle. Pyörien vuokraajien määrä on noussut vuosi vuodelta ja tällä hetkellä maastopyörän voi vuokrata kaikista isommista laskettelukeskuksista läpi Suomen. Tämän lisäksi moni ohjelmapalvelu- ja majoitusyrittäjä on ottanut maastopyörien vuokrauksen mukaan toimintaan. Pyöräilystä kiinnostuneet pääsevät lajin pariin helposti vuokraamalla pyörän mutta yksityishenkilöt myös ostavat pyöriä itselleen pienen kokeilun jälkeen. Maastokelpoisten pyörien kallis hankintahinta (2000-10 000€) ei ole hidastanut pyörän hankkimista, vaan useimmat pyöriä myyvät liikkeet ovat myyneet kaikki varastoissa olevat pyörät jo alkukesän 2021 aikana.

Harrastajien lisääntyessä myös lieveilmiöt lisääntyvät

Lajin nopea kehitys ja harrastajakunnan laajeneminen on aiheuttanut tarpeen kehittää yhtenäistä ja helposti saatavaa, luotettavaa tietoa ja koulutusta. Esimerkiksi kohtaamistilanteet, sopivan reitin löytäminen, turvallinen ajotapa, maastossa liikkuminen, maastoa kuluttamaton ajotapa, oikeanlaiset varusteet ja jokaisenoikeudet eivät ole itsestäänselvyyksiä kaikille maastossa pyöräileville. Viime vuosina keskustelua maastopyöräilystä, maastopyöräilijöiden käyttäytymisestä ja sen aiheuttamista muista ongelmista on käyty Helsingin keskuspuiston poluilta Lapin kansallispuistojen reiteille asti. Tiedon lisäämisellä, oikeanlaisella tiedottamisella ja koulutuksella on mahdollista ehkäistä ja ratkaista edellä mainittuja ongelmia.

Kaksi maastopyöräilijää syksyisessä maastossa.
Lisääntyneet harrastajamäärät aiheuttavat kohtaamisia myös muiden luonnossa liikkujien kanssa. Kuvituskuva: Unplash.

Kansallinen koulutusjärjestelmä puuttuu

Tällä hetkellä Suomessa ei ole paikkaa tai tahoa, mistä maastopyöräilyyn liittyvää tietoa olisi saatavilla kootusti. Suomen Pyöräily ry, Suomen Pyöräilynohjaajat ry, Suomen Latu ry, Pyöräliitto ja Pyöräilykuntien verkosto ry ovat tehneet aloitteita maastopyöräilyn koulutusjärjestelmän luomiseksi. Lisäksi Suomessa on muutamia yrityksiä, jotka järjestävät maastopyöräilyyn liittyviä kursseja. Koulutustoiminta on ollut pienimuotoista, sitä ei ole pystytty yhtenäistämään eikä se ole vastannut nopeasti lisääntyneeseen koulutuksen ja tiedotuksen tarpeeseen. Sekä yhdistysten, että yritysten kurssien sisältö on kirjavaa ja koulutettava ei välttämättä tiedä, millainen koulutus on kyseessä.

Kansallisen järjestelmän puuttuessa maastopyöräilyn ohjaajilla ei ole välttämättä lainkaan koulutustaustaa maastopyöräilyn ohjaamisesta. Esimerkiksi melonnassa ja kiipeilyssä on vakioidut koulutusjärjestelmät niin harrastajille kuin ammatinharjoittajille, ja koulutukset ovat usein osa jonkin tutkinnon suorittamista. Ajantasainen tieto, helposti löydettävät kurssit ja ohjatut retket lisäävät lajin turvallisuutta ja houkuttelevuutta. Järjestelmällinen koulutus myös parantaa kurssien sekä ohjattujen retkien laatua ja maastopyörämatkailun kehittämistä.

Tarve tietopaketin ja koulutusjärjestelmän kehittämiselle

Nopeasti lisääntyneen maastopyöräilijöiden määrän takia Suomeen tarvitaan kansallinen, kansainväliseen järjestelmään perustuva tietopaketti ja koulutusjärjestelmä. Tämän lisäksi Suomeen tarvitaan tiedon ja koulutusjärjestelmän vastuutahot, jotka edistävät ja kehittävät asiaa.  Tietopankki tulisi tehdä verkkoon kaikille saataville, helposti lähestyttäväksi kokonaisuudeksi. Ajantasaisen tiedon saamiseksi tulisi käyttää maastopyöräilyn, pedagogiikan, ohjelmapalveluiden ja matkailun asiantuntijoita Suomesta sekä maailmalta. Humak on vahvasti mukana maastopyöräilyn koulutusjärjestelmän kehittämisessä ja pyrkii löytämään hankerahoituksen, jolla Suomeen saataisiin juurrutettua kansallinen kaikkia maastopyöräilyn harrastajia ja sidosryhmiä palveleva järjestelmä.