Seikkailukasvatuksen opinnot veivät Lari Laasjärven Annapurnalle ja käyttämään toiminnallisia työtapoja

Piirretty maisema, jossa vuori, kuusia ja pilviä.

Lari Laasjärvi opiskelee Humakin Helsingin kampuksella englanninkielisessä Community Educator, Adventure and Outdoor Education (Bachelor of Humanities) -koulutuksessa. Seikkailukasvatuspainotteinen yhteisöpedagogi (AMK) -tutkinto antaa opiskelijoille toiminnallisia työelämää hyödyntäviä työkaluja ja teoriat sisäistetään käytännössä tekemällä. Opintojen aikana ympärille kertyy myös kansainvälinen ystäväpiiri.

Yhteisöpedagogiopiskelija Lari Laasjärvi (47) on tehnyt 20 vuoden työuran lastensuojelussa. Taustalla hänellä ovat lähihoitajan ja päihdetyöntekijän -tutkinnot. Lari kaipasi työtapoihinsa lastensuojelussa toiminnallista osaamista ja seikkailukasvatuksellista sisältöä.

Opintojen alkaessa kolme vuotta sitten Lari jäi työsuhteestaan opintovapaalle. Tällä hetkellä hän toimii opintojensa ohessa osa-aikaisesti yhteisövalmennuksen tehtävissä. Lisäksi hän on tehnyt juttuja Retki-lehteen ja valokuvannut. Tavoitteena Larilla on perustaa oma yritys, jonka toteutumista hän pohjustaa kevään 2024 aikana valmistuvalla lopputyöllään työmenetelmistä lastensuojelussa.

“On ollut elämää mullistava koulutus minulle, en olisi koskaan uskonut miten paljon se on antanut”, Lari Laasjärvi kuvaa opintojaan.

Seikkailukasvatuksen opinnot vastaavat työelämän osaamis- ja kelpoisuustarpeisiin

Päätyminen seikkailukasvatuksen opintoihin oli sattumaa. Työssään Lari Laasjärvi oli tullut johtopäätökseen, että sosiaalialla tarvitaan toiminnallista osaamista. Vaihtoehtona olisi ollut hakeminen sosionomitutkintoon, mutta yömyöhäinen kännykkäsurffaus toi näyttöruudulle Adventure Educator -mainoksen.

”Laki määrää koulutusvaatimuksia alalla ja yhteisöpedagogin tutkinto on pätevä myös sosiaalialalla. Ja olen ollut aina ulkoilmaihminen”, Lari kertoo hakemisestaan Humakiin.

Innokkaana valokuvaajana Lari on päässyt hyödyntämään myös visuaalista osaamistaan opintoihin liittyneillä matkoilla. Luonto ja käytännön kokemukset ovat olleet opinnoissa keskeisiä. Teoriassa omaksutut taidot harjoitellaan aina myös käytännössä erilaisissa ympäristöissä.

Kuvassa lumen ja sumun osin peittävä vuorimaisema Nepalissa.
Nepalin maisemissa oppi  keinoja pysyä terveenä korkeassakin ilmanalassa. Kuva: Lari Laasjärvi.

Huipulla oppii perusasiat selviytymiseen

Keväällä 2023 Lari lähti harjoitteluun Nepaliin. Summit Adventure Academy Dhadingissa tarjosi puitteet käytännön harjoitteluun ja selviytymiskoulun haastavissakin olosuhteissa sekä alkeellisissakin majapaikoissa. Käytännön oppeja kartutettiin osaavien ohjaajien ja paikallisten oppaiden johdolla monikansallisten opiskelijoiden kanssa. Erityisesti melomistaitojen Lari kertoi kehittyneen hurjasti harjoittelun aikana.

Pahamaineinen Annapurnan vaellusreitti kohoaa 5416 metriin merenpinnasta. Reitti menee Thorong La -solan läpi aina Mustangin laaksoon, joka sijaitsee lähellä Kiinaa ja Tiibetiä. Vaellus kesti 9 päivää ja vaati huolellista valmistautumista sekä päivien palautumista.

“Tutustuimme paikalliseen kulttuuriin, kehitimme johtamistaitojamme johtaen ryhmää vuorotellen. Johtaminen oli ajoittain vaikeaa jo pelkän fyysisen rasituksen takia. Meidän piti kohdata korkeaan ilmanalaan liittyvä todellisuus ja huolehtia parhaalla mahdollisella tavalla terveydestämme, nesteytyksellä ja ruokailuilla,” Lari kertoo kokemuksistaan.

Vähimmäismäärä nesteytyksen ylläpitämiseksi on neljä litraa päivässä ja vähintään kolme aterian päivässä. “Syöminen oli välillä vaikeaa, koska ruokahalu oli olematon varsinkin, kun saavuimme lähelle 5000 metrin korkeutta.”

Nepalin harjoittelu kehitti käytännön seikkailutaitoja, kuten melontaa, koskenlaskua ja vaelluskokemusta. Paikalliselle nuorisoryhmälle suunniteltiin ja toteutettiin myös noin viikon vaellusretki. Upeat maisemat tallentuivat valokuviin.

Kuvassa mies kyykyssä ulkoiluvaatteissa lumisessa rinteessä, taustalla vaellusleirin varusteita.
Yläleiri sijaitsi 4900 metriä merenpinnasta. Kuva: Anna Buczek.

Keskiössä on kokemuksellinen oppiminen

Community Educator, Adventure and Outdoor Education -opintoja suoritetaan niin kampuksella kuin luontokohteissa. Lari toteaa, että “ryhmädynamiikkaa ei voi oppia, jos ei itse johda ryhmää. Tekniset taidot ja toiminnallisuus ovat opinnoissa tärkeitä”.

“Asiat käydään teoriassa läpi, mutta tärkeää on “experiential learning”, kokemuksellinen oppiminen. Oppiminen edellyttää käytännössä treenaamista. Tosi paljon tehdään toiminnallisia harjoituksia ja katsotaan, miten teoria toimii käytännössä”, Lari kuvaa opiskelua.

Seikkailukasvatus näyttää hauskalta kuvissa, mutta opinnot ovat haastavia ja harjoitteilla opiskelijalle ilmenee myös toiminnan tavoite. Tavoitteellisuus on tärkeää ja tavoitteilla on vaikutuksia tekijälle, josta esimerkkinä Lari mainitsee itselleen tutun lastensuojelutyön. “Seikkailukasvatuksilla toimintamenetelmillä voidaan vaikuttaa lapsen itsetuntoon”, Lari toteaa.

Kuvassa koskea laskeva ryhmä veneessä. Henkilöillä kypärät, pelastusliivit ja melat, vesi tyrskyää veneen ympärillä.
Koskenlasku suoritettiin ryhmissä. Opinnoissa kiinnitetään paljon huomioita käytännön taitoihin ja turvallisuuteen. Kuva Lari Laasjärvi.

Opinnoissa on luvassa uskomattomia tuttavuuksia, kehittyvä luontosuhde ja kielitaitoa

Yhteisöpedagogiopinnoissa on luonnollista, että opiskelijoiden ryhmäytyminen on toimivaa. Ryhmässä yhteistyö toimii hyvin eri kansalaisuuksien ja äidinkielien välillä sekä eri-ikäisten opiskelijoiden kesken. Larin vuosikurssilla on opiskelijoita parikymppisestä reippaasti yli nelikymppiseen.

Englanninkielisessä tutkinnossa opiskelijat ovat lähtökohtaisesti kielitaitoisia. “Kielitaito kohenee, mutta on hyvä olla perusosaaminen englannista ja rohkeus käyttää kieltä. Opinnoissa oppii ohjaamaan ryhmiä ja sen toimintaa sujuvasti englanniksi.”

“Olen saanut ystäviä ja kyydissä on nytkin teltta luokkakaverin kanssa tehtävää Sallan reissua varten,” kertoo Lari haastattelun yhteydessä. Opiskelija voi siis opintojen myötä valmistautua kaikkien taitojen lisäksi myös merkityksellisiin uusiin tuttavuuksiin.

Opinnoissa saa taitoja liittyen luontoon, seikkailuun, johtamiseen ja lajitaitoihin, kuten kiipeily, melominen sekä turvallisuuteen.

“Olen saanut taitoja asioista, joita rakastan ja olen oppinut käyttämään taitoja omassa työssäni,” Lari kertoo. “Tuntuu, että näin digiaikana luontosuhteen arvo on kasvanut ja seikkailukasvatuksellisille taidoille on tarvetta. Oma luontosuhde kasvanut entisestään.”

Kuvassa karu vuoristomaisema, jossa vaelllusryhmä kulkee reppujensa kantaen kapeaa polkua, taustalla on sinistä taivasta ja polkua.
Ryhmä kulkee Mustangin piirikunnan vaelluspolkuja. Vuorottelu ryhmän vetäjänä harjoitti johtamistaitoja. Kuva Lari Laasjärvi.

Teksti: Marika Stam.
Kuvat: Lari Laasjärvi ja Anna Buczek (myös nostokuva).

Hae tutkintoon: Yhteishaku Community Educator, Adventure and Outdoor Education (Bachelor of Humanities) -koulutukseen on käynnissä 17.1.2024 kello 15:00 asti (Suomen aikaa) opintopolku.fi -järjestelmässä. (linkki avautuu ulkoisille sivuille)

Lue myös: Apply to Our Adventure and Outdoor Education Degree 3.1.-17.1.2024! (humak.fi)

2024-01-11 14:42:29