Kansainväliset harjoittelijat rikastuttavat työyhteisöjä | Harticle

Yhteisöllisellä pedagogiikalla kohti kestävää maailmaa -hankkeessa (OKM, erityisavustus 1.9.2022–29.2.2024) kehitettiin uusi kaksikielinen, toiminnallinen LEARN-opintokokonaisuus tilapäistä suojelua saaville opettajille ja sosiaalialan osaajille. Hankkeessa haluttiin alusta asti rakentaa siltoja opetuksen ja hankemaailman välille.

Onnistumisen avain oli henkilöstö, joka oli valmis kehittymään ja näki yhteistyön mahdollisuutena. LEARN-opintokokonaisuus risteytyi viiden seikkailukasvatuksen tutkintoon kuuluvan kurssin kanssa. Parhaimmillaan yhteistyö oli tutkinto- ja LEARN-opintokokonaisuuden opiskelijoiden kohtauttamista erilaisten oppimispäivien, porinoiden ja pohdintatehtävien parissa.

Opiskelijoita eri kansallisuuksista seisoo ringissä järven rannalla.
Keväällä 2023 LEARN-opintojakson opiskelijat oppivat kokemuksellista oppimista Nurmijärvellä seikkailukasvatuksen 1. vuoden opiskelijoiden johdolla. Kuva: Milla Lähdeniemi

Halusimme tarjota kansainvälisille opiskelijoille mahdollisuuden osallistua hankkeessa tehtävään kehitystyöhön. Tunneille osallistui opetusharjoittelija sekä Erasmus-opiskelijoita ottamaan oppia tavastamme toteuttaa seikkailukasvatusta. Seikkailullisuuteen liittyi muun muassa epävarmuuden sietokyky: pienet haasteet, jotka tukivat opiskelijoiden toimijuutta sekä tarjosivat onnistumisen tunteita.

Näitä asioita tuettiin järjestämällä opetusta autenttisessa ympäristössä kampuksen läheisyydessä Keskuspuistossa. Luontoympäristössä pohdittiin teorioita, metsässä harjoiteltiin ensiaputaitoja ja reflektiotuokioita järjestettiin meren rannalla.

Dmitrii Kuchinskii suoritti hankkeessa pidemmän harjoittelujakson. Dmitrii kuvailee kokemuksiaan seikkailukasvatuksen toteuttamisesta LEARN-opintojaksolla seuraavasti: “As every furniture designer knows, the easiest balance is achieved with three legs for support – this kind of a construction could be called self-balancing, to an extent; a similar concept that we can cheekily call ‘an adventure education stool’ is what I, being an assistant teacher in the LEARN study module, tried to implement on a daily basis to our studies, putting the learning routines on three pillars of experiential learning, networking and theoretical framework.”

Dmitrii jatkaa: “The wilderness first aid event implemented outdoor with the students was a good example of such an approach: it introduced students to the basics of up-to-date NOLS (National Outdoor Leadership School) program-based wilderness medicine methods and let them try out the acquired knowledge straight away under the supervision of an invited young specialist in the field — an event that put the theory, its corresponding empirical skills and the outdoor networking all together.”

Luontoympäristössä toinen opiskelija makaa maassa kylkiasennossa ja toinen opiskelija on polvistunut hänen taaksensa tarkastamaan hänen vointiaan.
Dmitrii Kuchinskii opetti LEARN-opiskelijoille eräensiapua yhdessä alan ammattilaisen Gerald Hargreave Mawsonin kanssa. Mawson toimii vapaaehtoisena St. John Ambulancessa ja hän on saanut Duke of Edinburgh Gold -palkinnon. Kuva: Milla Lähdeniemi

LEARN-opintojaksolla käytettiin toiminnallista ja kokemuksellista pedagogiikkaa, joka sai opiskelijoilta paljon hyvää palautetta. – – ‘Learning by doing’ eases the transition of theoretical knowledge to empirical, and the presence of a competent outsider provides the students with a possibility to both ask all kinds of questions and reach out to an outdoor enthusiast for more contacts within the field”, Dmitrii kertoo.

Lopuksi Dmitrii painottaa edellä mainittujen elementtien yhdistämisen tärkeyttä oppimisprosessille: “Implementation of these small but impactful propaedeutic events into the learning process was what fueled the students’ group curiosity and personal enthusiasm, I believe, and is a decent example of an adventure education’s own approach — as an amalgamation of adjacent disciplines, since adventure education is a deeply interdisciplinary study with little to no body of knowledge of its own, and rooted deeply in its method: a feature of great power if recognized properly or a big academic drawback otherwise.”

Hankkeemme päätösmetreillä haluamme korostaa, kuinka merkittävä rooli yhteistyöllä ja avoimuudella oli LEARN-opintokokonaisuuden kehittämisessä ja toteuttamisessa. Dmitriin kokemukset ja näkemykset seikkailukasvatuksen toteuttamisesta tuovat esille, miten teoria ja käytäntö sulautuvat yhteen oppimisen edistämiseksi. Harjoittelijat eivät ole taakka tai silkkaa lisätyövoimaa: parhaimmillaan he rikastuttavat työyhteisöä tuomalla oman kulttuurisen ja ajatuksellisen lisänsä.

Kirjoittajat:
Miia Riihimäki, MA, seikkailukasvatuksen lehtori, Humak
Dmitrii Kuchinskii, seikkailukasvatuksen opiskelija, Humak
Milla Lähdeniemi, TtM, projektipäällikkö, Humak
Julkaisupäivämäärä: 25.4.2024
Julkaisusarja: Humak harticle, ammatillinen
Julkaisija: Humanistinen ammattikorkeakoulu