Valmennus Humakissa – lehtoreiden luomana tarinana | Harticle

Turun yhteisöpedagogilehtoritiimimme piti kehittämispäivän 4.3.2024, jossa pohdimme valmennuksemme perusperiaatteita, kertasimme Humak-tasoisia ohjeita ja valmistauduimme jo hyvissä ajoin lukuvuoden 2024-25 opiskelijoiden vastaanottamiseen.

Työskentely aloitettiin Kansallisgallerian taidekuvakorttien avulla. Sovelsimme sadutusmenetelmää. Jokainen tiimin jäsen valitsi yhden itseään miellyttävän taidekuvan. Valittujen taidekuvien pohjalta rakennettiin yhteinen tarina siitä, mitä valmennus Humakissa on. Minä kirjasin tarinan kuta kuinkin sanasta sanaan. Tarinan löydät kuvan alta.

Valmennustarinassa näkyy välittäminen ja kohtaaminenTaidekortteja ideointiin, kuvina suomalaisen taiteen teoksia Ateneumista.

Kevät heräämässä ja pientä vihreää näkymässä. Kun opiskelijat aloittavat opinnot, he tietävät vähän mitä työtä he haluaisivat tehdä. Valmentajan tehtävä on herättää kiinnostusta ja vaihtaa ajatuksia siitä, mihin polku voi viedä.

Uuden edessä ihmiset ovat kuin pieniä lapsia. Kaikki on mahdollista ja kiinnostavaa. Toisaalta alku on herkkää aikaa, mihin suuntaa opinnot kehittyvät.

Pieniä sydämiä. Yksi valkoinen kukka. Vertaistuki ja pienryhmät, tuki muilta opiskelijoilta. Oivaltaa, että on tapa oppia muilta. Avoimuus muille. Ei vain yksi lehtori, joka vastailee kaikkeen.

Välittäminen ja aito kohtaaminen näkyy valmennuksessa.

Aurinko ja valoisuus. Myöhemmin opinnoissa tulee uudelleen epäusko, onko minusta tähän. Mihin suuntaan minun pitäisi mennä. Uutta auringon maalaamista. Löydät oman polun, uskon valamista.

Vesi virtaa lopussa tosi kovin. Välillä ei tarttee tietää, mihin virtaus vie ja voi luottaa, että valmentaja on siinä juurtamassa opiskelijaa. Voi luottaa, että vaikkei tietäis, mihin päätyy, voi luottaa valmentajaan.

Valmennuksen periaatteet ovat hyvin hallussa

Tiimimme oli yhtä mieltä siitä, että jos meillä on tarinan mukainen ote valmennukseen, toteutamme periaatteidemme mukaista valmennusta. Tarinoinnin jälkeen kertasimme, mitä ja miten valmennusta Humakissa toteutamme ja millä työkaluin. Hyvän ohjauksen kriteerit on käyty läpi Opiskelijan oppaassa.

Oppaasta löytyy myös Valmennuksen huoneentaulu, joka määrittää Humakin valmennusroolien jakautumisen ja rajat. Yksilö- ja ryhmävalmennuksen tuntimäärät on määritelty tarkasti opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä ja nekin toimivat tärkeänä ohjenuorana. Humakissa on käytössä Peppi-opiskelijatietojärjestelmä ja sen ominaisuudet tukevat käytännön valmennustyötä. Näiden läpikäynti ja yhteinen ymmärrys on tärkeää, jotta kohtelemme opiskelijoitamme yhdenvertaisesti ja jotta tunnistamme oman työmme rajat.

Työskentely oli antoisaa ja antoi loistavat eväät valmennuksen toteutukseen. Tärkeänä pidettiin keskustelua ja aikaa pysähtyä meille tärkeän valmennus-aiheen pariin. Valmennuksessa kohtaamme aidosti välittäen ohjattaviamme, opiskelijoita, ja toteutamme Humakin valmennuspedagogiikkaa, lehtorityömme ydintä.

Kirjoittaja: Jenny Honka, TaM, lehtori ja tiimivastaava, Humanistinen ammattikorkeakoulu / Turun YP-tiimi
Julkaisija: Humanistinen ammattikorkeakoulu
Sarja: Harticle
Julkaisupäivämäärä: 18.3.2024