Kansainvälistä yhteistyötä keskellä oppimisen murrosta | Harticle

Vierailimme Hanzen ammattikorkeakoulussa Groningenissa Alankomaissa 11.-15.3.2024. Eramus-ohjelman BIP (Blended intensive program) viikko on yhdistelmä verkko- ja kampusopiskelua, jossa tällä kertaa keskityimme sosiaalisen syrjäytymisen syihin, seurauksiin ja ratkaisuihin. Mukana Humakista matkalla eri kampuksiltamme oli 15 opiskelijaa ja kaksi lehtoria.

Intensiiviviikon järjestelyistä vastasi Hanzehogeschool yhteistyössä Girona Universityn ja Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa. Viikkomme oli toinen osa viime vuonna aloitettua kolmen korkeakoulun yhteistyötä. Ensimmäisen intensiiviviikko järjestettiin Turussa keväällä 2023 teemalla solidaarisuus nuorisotyössä. Mukana olleet veivät teoriaa käytäntöön, kun soppaa ja solidaarisuutta tapahtuma valtasi Turun keskustan.

Joukko hymyileviä opiskelijoita ja lehtoreita yhteiskuvassa.
Humakin ja Hanzen ammattikorkeakoulujen sekä Gironan yliopiston opiskelijoita ja opettajia yhteiskuvassa. Kuva: Tiina Toivola.

Kansainvälinen viikko tarjoaa opiskelijalle voimaantumisen kokemuksia monipuolisesti

Hanzen opiskelijat kantoivat merkittävän vastuun tämän vuotisen viikkomme toteutuksesta. Hanzessa opiskelijoiden on osallistuttava kansainvälisen toiminnan kehittämiseen valitsemallaan tavalla ja nyt he tarjosivat meille kurkistuksia korkeakouluopintoihinsa sekä sosiaali- ja nuorisotyön sisältöihin ja menetelmiin Alankomaissa. On selvää, ettei moninaisessa teemassamme voinut sukeltaa viikossa pohjaan saakka, mutta hyvään alkuun pääsemisen lisäksi merkittävää oli, että iso osa oppimisesta tapahtui luokkahuoneen ja virallisen ohjelman ulkopuolella.

Vieraalla kielellä työskentely ammattisanastoineen, verkostoitumisineen sekä toimiminen itselle erilaisessa toiminta- ja kulttuuriympäristössä opettaa asioita, joita ei virallisen ohjelman sisältä useinkaan löydy. Nämä kokemukset vahvistavat rohkeutta ja uskoa itseen usein enemmän kuin tuttu opiskeluympäristö. Osa opeista voi todentua nopeastikin, mutta moni niistä kirkastuu vasta myöhemmin opiskelijoiden siirtyessä työelämään.

Alankomaissa yhä suurempi osa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti työelämässä

Luokkaopetuksen ulkopuolella tapahtuva oppiminen on todentunut vahvasti Hanzehogeschoolin uuden opetussuunnitelman toteutuksessa, jossa opiskelijat tekevät yhä isomman määrän työelämässä jopa koko lukuvuoden kestävillä harjoittelujaksoilla. Luokkaopiskelu selkeine raameineen ja opintojaksot päättävine kokeineen on muuttunut itsenäisempään työskentelyyn, vahvistuneeseen vastuunkantamiseen sekä kokeiden väistymiseen, mikä ei ole sopinut kaikille.

Opintojen keskeyttämisiä on alkuvaiheessa ollut paljon, mutta suunta on kuitenkin selvä. Työpaikat tarvitsevat entistä enemmän opiskelijoita ja toisin päin. Tiivis kumppanuus korkeakoulujen kanssa kasvattaa parempia osaajia työelämän nopeasti muuttuviin tarpeisiin.

Kansainväliset viikot erilaisessa toimintaympäristöissä kehittävät verkostoitumistaitoja ja antavat kuvan oman sektorin työstä ulkomailla. Kuva: Tiina Toivola

Lyhytkestoisen viikon ohjelma sopii hyvin myös perheellisille

Vaihto-opiskelun suosio on Helsingin sanomien (19.3.2024) mukaan esimerkiksi Helsingin yliopistolla romahtanut kymmenen vuoden takaisesta suosiostaan. Isoimpia syitä tähän ovat erityisesti taloudelliset syyt sekä perheestä erossa oleminen. Intensiiviset BIP viikot ovat kuitenkin monelle toimivampi mahdollisuus kokea ja oppia kansainvälisyyttä.

Lyhytkestoinen sekä myös kustannuksiltaan huokeampi tapa sopii hyvin myös perheellisille. Siihen myös kannustetaan taloudellisesti. Erasmus-vaihtoon lähtevä alaikäisen lasten huoltaja saa Erasmus-apurahan korotettuna.

Opiskelijoille on tarjolla vastaavia viikkoja myös kotimaassa, mikä tekee kansainvälistymisestä monelle entistäkin helpompaa. Jotain Groningenin viikkomme suosiosta kertoo sekin, ettemme Humakista matkaan hakeneista voineet tällä kertaa ottaa mukaan kuin alle puolet.

BIP tarjoaa kansainvälisen kokemuksen matalalla kynnyksellä

BIP vie seuraavan kerran meidät Kataloniaan Gironan yliopistoon. Kolmen maan yhteinen BIP on jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus, jossa opiskelijoiden palautteella on keskeinen merkitys. Kokonaisuus rakentuu mukana olevien korkeakoulujen yhteistyössä ja teemasta sekä rakenteesta päätetään aina yhdessä.

Siinä missä BIP on erinomainen mahdollisuus opiskelijoille tiivis tahtisen kansainvälisen kokemuksen hankkimiseen matalalla kynnyksellä, on se sitä samaa myös meille lehtoreille ja korkeakouluillemme.

Groningenin viikkomme muuten huipentui kampanjaan, jossa kutsuimme kaikki massiivisella Zernike-kampuksella olleet yhteiseen sosiaalista osallisuutta vahvistavaan tanssiin. Paikallisten mukaan kyseessä oli kevään lämpimin päivä.

Teksti: Tiina Toivola, lehtori ja Miki Mielonen, lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu
Julkaisupäivä: 25.3.2024
Julkaisusarja: Humak harticle
Julkaisija: Humanistinen ammattikorkeakoulu

Aiheesta muualla Humakin sivuilla: