”Humakin yhteisöpedagogikoulutuksessa työyhteisökehittäjäksi opiskelevat ovat tulevia työelämän kehittämisen ja muutoksen tekemisen ammattilaisia. He muokkaavat tulevissa ja nykyisissä työpaikoissaan työelämää inhimillisemmäksi, tuottavammaksi ja tasa-arvoisemmaksi.
Opintojen aikana opiskelijat tekevät opinnäytetöitään useimmiten omalle tai itse hankitulle työpaikalle. He kehittävät, testaavat, analysoivat ja luovat uusia, työyhteisöjä kehittäviä toimintatapoja. Vahva kytkös käytäntöön näkyy työpaikkaa hyödyttävänä konkreettisena tuotoksena. Samalla kytkös tuo esille työpaikkojen kehittämistarpeet ja kertoo työelämän tilasta opinnäytetyön tekemisen aikaan.
Vuonna 2021 työpaikkojen kehittämistä tehtiin vahvasti pandemian ehdoilla. Opinnäytteissä on paneuduttu työhyvinvointiin, tiimien toimintaan, uusien tietoteknisten järjestelmien käyttöönottoon ja moneen muuhun asiaan. Näissä opinnäytetöissä on konkreettisen tuotoksen lisäksi ollut tavoitteena tuoda työyhteisöihin yhteiskehittämisen käytäntöjä ja menetelmiä. Kokoamme tässä opiskelijoiden ajankohtaiset ja työelämää monin tavoin kehittävät opinnäytteet ensimmäiseen vuosijulkaisuun, toivomme tästä vuosittaista perinnettä. Julkaisun avulla opiskelijoiden osaamiseen pääsevät tutustumaan muutkin kuin opinnäytetyön ohjaajat.
Voit lukea Opinnäytetöiden vuosikirja 2021 – Yhteisöpedagogi (AMK), työyhteisön kehittäjä -julkaisun tästä.
SBN 978-952-456-416-8
ISSN 2343-0664 (painettu)
ISSN 2343-0672 (verkkojulkaisu)
Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 139.
© Humanistinen ammattikorkeakoulu, 2022, Helsinki