Humanistisen ammattikorkeakoulun toteuttamassa ESR-rahoitteisessa Hyvinvoiva pohjoiskarjalainen nuori -hankkeessa (2023) selvitettiin kuinka pohjoiskarjalaiset nuoret voivat. Hanke toteutettiin Siun soten & Pohjois-Karjalan maakuntaliiton kanssa. Näkökulmana selvityksessä oli niin koottavan tiedon ja ilmiöiden kuin menetelmienkin osalta nuorilähtöisyys.
Hankkeessa tehdyn selvityksen aineisto kerättiin kahden kyselyn kautta, työpajoista sekä ammattilaisten ja nuorten haastatteluista. Selvitys vastaa muun muassa kysymyksiin nuorten palvelujen käytöstä ja niiden tuntemisesta, toiveita ja ajatuksista palvelujen kehittämiseksi. Tietoa koottiin kaikkia nuorten parissa toimivia järjestöjä, maakunnan kuntia, hyvinvointialuetta ja maakuntaliittoa varten.
”Tavoitteenamme oli tuottaa tietoa ja kehittämisehdotuksia suoraan nuorilta heidän omista tarpeistaan, kokemuksistaan ja toiveistaan liittyen hyvinvointia edistäviin palveluihin Pohjois-Karjalassa. Selvitystietoa tullaan hyödyntämään hankkeen jälkeen palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja niistä viestimisessä.” hankkeen projektipäällikkö Aino Tormulainen kertoo.
Syksyn 2023 aikana toteutetussa sähköisessä nuorten hyvinvointikyselyssä selvisi, että 75 % nuorista arvioi kokonaishyvinvointiansa kouluarvosanoin 8, 9 tai 10 (vastaajia 1857).
Yksinäisyyden kokemuksesta kysyttäessä nuorista 51 % (vastaajia 1891) vastasi, ettei koe oloansa yksinäiseksi koskaan tai hyvin harvoin. Kuitenkin samaan aikaan jatkuvasti tai melko usein yksinäisyyttä kokevia nuoria oli 13 %, eli 271 nuorta.
Palvelukokemukset ovat selvityksen mukaan nuorilla moninaisia. Osa ei ole juuri tarvinnut palveluja, osa puolestaan on käyttänyt palveluja paljon. Mielenterveyspalvelut ja keskustelutuki nousee esille palveluina, joita olisi tarvittu, muttei ehkä saatu riittävästi.
”Nuorten vastauksista käy ilmi, että avuntarpeen tunnistaminen ja avun pyytäminen tuntuu vaikealta, mutta myös puhelimella soittaminen ja ajanvaraaminen on nuorten mielestä haastavaa. Lisäksi monet nuoret kokevat, että heitä ei oteta tosissaan” Tormulainen jatkaa.
Nuoret toivovat saavansa palveluja moninaisilla tavoilla, niin kasvokkain, etänä, anonyymisti verkossa kuin vertaistuen muodossakin. Samoin nuorille hyvinvointiin liittyvistä palveluista tiedottamisen tulisi nuorten mukaan olla mahdollisimman monikanavaista.
”Nuoret toivovat erityisesti saavansa tietoa koulusta. Myös sosiaalinen media ja verkkosivut toimivat hyvinä viestintäkanavina nuorille – unohtamatta perinteisiä ilmoitustauluja, julisteita ja flyierei’ta” hankeasiantuntija Henna Middeke kertoo.
”Toivomme että tätä materiaalia hyödyntävät nuorten parissa toimivat, nuorten palveluja johtavat, suunnittelevat ja toteuttavat henkilöt sekä päättäjät. Olemme tehneet yhteistyötä niin kyselyn valmistelussa kuin tulosten eteenpäin viennin osalta hyvinvointialueen ja kunnallisen nuorisotyön henkilöstön sekä järjestötoimijoiden kanssa.”
Voit ladata raportin tästä.
Projektipäällikkö, tutkija: Aino Tormulainen, aino.tormulainen@humak.fi p. +358 400 349335
Hankeasiantuntija: Henna Middeke, henna.middeke@humak.fi p. +358 50 4061574
Hankkeen kotisivut https://hyvinvoiva-pohjoiskarjalainen-nuori.humak.fi/
Teksti: Aino Tormulainen ja Henna Middeke, toimittanut Emilia Reponen, Humak.
2023-12-08 13:18:46