Helmikuussa tuntiopettaja Taru Kemiläisen sähköpostiin kilahti kirjoittajakutsu Kieliverkoston valtakunnalliseen verkkolehteen. Tulevan numeron aiheena olisi vuoden 2023 teeman mukaisesti Kielen ja vuorovaikutuksen arviointi muutoksessa. Nähtyään kirjoittajakutsun ja lehden teeman, Kemiläinen ajatteli, että opiskelijoiden projektitoimeksianto kansainvälisen ja monikulttuurisen toiminnan kehittäminen opintojaksolla antaisi merkittävän lisän kielikoulutuspolitiikan kentälle. Opettajat janoavat kuulla käytännön tuloksista ja ratkaisuista, jotka helpottavat heidän arkeaan, edesauttavat koulutuspoliittista päätöksentekoa ja ennen kaikkea inspiroivat.
Kemiläinen välitti kutsun eteenpäin kollegalle Maarit Honkonen-Seppälälle, ja niin projekti sai alkunsa kahden opiskelijan tarttuessa syöttiin. Kemiläinen ja Honkonen-Seppälä lähtivät auttamaan artikkeli-idean ja rakenteen suunnittelussa opiskelijoiden tutustuessa aiempiin julkaisuihin keräten samalla taustamateriaalia työlleen.
Kansainvälisen ja monikulttuurisen toiminnan kehittäminen opintojaksolla opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat OsaajaKS-palveluketjun toimeksi antamana työkalun, jonka avulla työelämän kielitaitovaatimuksia saataisiin muutettua läpinäkyvämmiksi ja helppotajuisemmiksi niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Sekä meidän lehtoreiden että opiskelijoiden saaman palautteen mukaan projektin tuloksena valmistuneet lomakkeet ovat saaneet hyvän vastaanoton ja kaipaavat laajempaa näkyvyyttä.
Näillä aineksin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat Niina Kauppinen ja Jenni Hatzitoliou kirjoittivat projektitoimeksiannostaan kansainvälisen ja monikulttuurisen toiminnan kehittämisen opintojaksolla Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden toukokuun 2023 teemanumeroon ”Kielen ja vuorovaikutuksen arviointi muutoksessa”.
Verkkolehti julkaisee akateemisia, tutkittuun tietoon perustettuja artikkeleita, joiden kirjoittajina usein toimivat pitkän linjan tutkijat ja kokeneet opettajat. Opiskelijanäkökulmasta kirjoittaminen tarjosi lukuisia haasteita akateemisen rakenteen, lähteiden käytön, tekstin täsmällisyyden ja sidosteisuuden osalta, mutta myös loistavan oppimismahdollisuuden näiden osa-alueiden harjoitteluun.
Kirjoitusprosessi osoittautui opiskelijoiden mukaan arvioitua työläämmäksi, sillä tekstiä työstettiin lukuisia kertoja eri kommenttikierrosten kautta.
Prosessin aikana opiskelijat saivat erityisesti perehtyä siihen, miten he tukevat argumentointiaan aiempien tutkimusten ja tilastojen kautta. He oppivat myös avaamaan käsitteitä ja teemoja helppotajuisesti, mutta tarpeeksi täsmällisesti.
Palautteen saaminen ja sen käsittely ovat taitoja, jotka välttämättä nousevat tapetille tämän kaltaisessa prosessissa. Opiskelijat saivat kannustavaa ja rakentavaa palautetta läpi projektin. Oli ensiarvoisen tärkeää, että opiskelijat saivat vahvistusta tekemälleen työlle, ja heille painotettiin, ettei isoakaan kommenttivyöryä kannata säikähtää tai antaa sen pienentää omaa osaamista kirjoittajana.
Humakin tuottamaa osaamista tulee jatkossakin nostaa esille eri kanavissa ja tarjota myös opiskelijoille mahdollisuuksia toimia akateemisella kentällä.
Teksti: Taru Kemiläinen, Niinan ja Jennin ruotsin ja englannin opintojaksoja opettanut tuntiopettaja Jyväskylän kampukselta. Toim. Niina Naumanen
Kuvat: Niina Kauppinen.
2023-05-31 10:43:00