Valmistujaisjuhlan 15.12.2023 puheet ovat luettavissa: rehtori/toimitusjohtaja Jukka Määttä ja lehtori Sikke Leinikki

Humakin valmistujaiset pidetään ohjelmallisena verkkotilaisuutena perjantaina 15.12.2023 klo 12.00 alkaen Humakin Youtube-kanavalla. Rehtori/toimitusjohtaja Jukka Määttä ja lehtori Sikke Leinikki pitävät puheensa englanniksi. Suomenkieliset puheet ovat luettavissa tästä uutisesta.

Rehtori/toimitusjohtaja Jukka Määttä:

Arvoisat valmistuneet, hyvät juhlavieraat ja kollegat!

Olin muutama viikko sitten oman kummityttäreni valmistujaisjuhlissa. Vietimme mukavan illan juhlaseurueen kanssa. Hän kertoi opinnoistaan ja siitä, miten valmistumisen ja työpaikan lisäksi oli se, että hänellä oli ihmisiä vierellä. Ihmisiä, jotka tukivat ja kannustivat häntä.

Maailma ympärillämme on muuttunut muutamassa vuodessa. Monet teistä ovat aloittaneet opintonsa ennen korona-pandemiaa. Vajaa kaksi vuotta sitten syttyi sota Ukrainassa. Kuukausi sitten syttyi sota myös Palestiinassa. Uutiset ovat olleet huolestuttavia. Luottamus ja usko tulevaisuuteen ovat olleet koetuksella. Maailman jakaantuminen tuottaa meille yhteistä huolta. Erityisesti silloin tarvitaan vierellä kulkijaa, ihmistä, joka tukee, kannustaa ja luo toivoa tulevaisuuteen.

Alat, joille te valmistuitte, ovat tärkeitä. Juuri vaikeissa oloissa tarvitaan osaamista ihmisten ja yhteisöjen kohtaamiseen. Osaamista niille aloille, joilla luodaan voimavaroja ihmisille ja yhteisöille, ja joilla annetaan kaikille ihmisille mahdollisuus osallistua yhteiskuntaan, vaikka se olisi haasteellista. Te olette luomassa omalta osaltanne uskoa toisten ihmisten elämään ja tulevaisuuteen.

Tänä vuonna Humak on viettänyt 25-juhlavuottaan. Olemme pitäneet juhlaseminaarin, tehneet yhdessä podcasteja ajankohtaisista aiheista ja huomioineet juhlavuoden arjen toiminnoissamme. Nyt suunnistamme seuraavalle 25-vuotiskaudelle uteliaana ja vahvempana kuin koskaan. Uskomme, että Humakin osaamiselle on käyttöä monien haasteellisten asioiden ratkaisemissa yhteiskunnassa. Neljännesvuosisadan aikana ammattikorkeakoulut ovat kehittyneet ja kasvaneet merkittäviksi korkeakoulutoimijoiksi ja työelämän kehittäjiksi. Tänä päivänä ammattikorkeakoulun maisteri-tasoisista opinnoista, tuttavallisemmin ylemmistä ammattikorkeakouluopinnoista, voidaan hakeutua suoraan myös yliopistojen tohtori-opintoihin.

Kun valmistelin tätä puhetta, niin kysyin eräältä valmistuneelta opiskelijalta, kuinka hän haluaisi kannustaa valmistuneita opiskelijoita tulevaan työelämään. Hän sanoi, että on ollut etuoikeus opiskella Suomessa ja saada ilmainen koulutus, koska se on harvinaista maailmalla. On myös etuoikeus työskennellä ammatissa, jossa voi tarjota apuaan, tukea ja iloa niille ihmisille, jotka sitä todella tarvitsevat. Se tekee työstä ja saadusta koulutuksesta merkityksellisen.

Kiitos kaikille työtovereilleni kuluneesta vuodesta ja ansiokkaasta työstä myös opiskelijoiden valmistumiseen eteen, kukin omissa rooleissanne. Kiitos myös opiskelijakunta Humakolle rakentavasta yhteistyöstä kuluneen vuoden aikana!

Vielä kerran lämpimät onnittelut valmistuneille!

Rauhaisaa joulun aikaa kaikille meille!

Teksti: Valmistujaispuheet | Graduation Speeches. Jukka Määttä, Rehtori, Toimitusjohtaja | President, CEO. Sikke Leinikki, Lehtori | Lecturer. 15.12.2023.

Lehtori Sikke Leinikki:

Arvoisat valmistujat, hyvä yleisö!

Kun minua pyydettiin puhumaan 10 minuuttia työelämän muutoksesta, olikin tehtävä melkoisia näkökulman rajauksia. Tarkastelenko esimerkiksi pysyviä asioita (vaikkapa sitä, että lounas syödään Suomessa n. klo 12, Euroopassa n 14), haluanko kiinnittää huomiota viimeisen sadan vuoden merkittävimpiin muutoksiin (naiset töihin), miettiä itsensätyöllistäjien tai alustoilla tehtävän työn kasvua vai kenties tarkastella nykyhallituksen vaikutusta työmarkkinapolitiikkaan. Vai heittäytyä muodikkaasti pohtimaan tekoälyyn liittyviä eettisiä kysymyksiä. Vai keskittyisinkö tarinoimaan kokemistani työelämän muutoksista. Mitä kautta sinä lähestyisit asiaa?

Nyt jokainen voisi ihan sekunnin miettiä, mitä minä odotan tulevaisuudelta, erityisesti työelämän tulevaisuudelta. Miltä tämä pikainen ajatus tuntuu? Aika monenlaista tulee mieleen, eikö? Tulevaisuus on sanana aika värittynyt, erityisesti työelämän tulevaisuus. Joidenkin mielestä työelämä on murroksessa. Toisia huolestuttaa, mitä tapahtuu työpaikoille ja työlle, kun digiloikka ottaa tekoälyn tuekseen. Joidenkin mielestä tulevaisuus on innostava tehtävä, toisia pelottaa. Minusta kuitenkin tulevaisuus on meidän kaikkien yhteinen tehtävä, olemme kaikki osallisia ja vaikutamme siihen, millainen tulevaisuutemme on. Katson seuraavassa tulevaisuutta pitkälti Humakin ja erityisesti yhteisöpedagogin koulutuksen näkökulmasta.

Lähden liikkeelle siitä, mitä olen kuullut opiskelijoilta. Kun juttelen opiskelijoiden kanssa, he kertovat, että Humakin arvot ovat yksi tärkeimmistä syistä hakeutua juuri Humakin. Lisäksi olen huomannut, että kun Humak on hakenut työntekijöitä, viimeistään haastattelussa on keskusteltu Humakin ja hakijan arvojen yhteneväisyydestä. Arvot siis ohjaavat tänne hakeutuvien valintoja varsin konkreettisesti.

Nyt saattaa hiukan ihmetyttää, miksi puhun arvoista, enkä työelämän muutoksista. Eikö ole ajan tuhlaamista puhua arvoista, kun pitäisi käsitellä sitä, mikä muuttuu ja miksi ja kuka tästä kaikesta muutoksesta oikein hyötyy. Ehkä. Työelämää voi tarkastella monista näkökulmista. Voidaan tarkastella suuria kehityslinjoja, kuten Sitra tekee (megatrendit), voidaan tutkia työelämän muuttumista ammattirakenteiden ja työtä säätelevien järjestelmien (esim lait ja työehtosopimukset) näkökulmista. Voidaan perehtyä työmarkkinoiden, työurien, työn organisoinnin, työnteon aikojen ja paikkojen, työhyvinvoinnin, työllisyyskehityksen tai vaikka eri instituutioiden näkökulmista työn muuttumiseen tai miettiä, onko työelämä menossa hyvään vai huonoon suuntaan. Keskeisiä muutoksia tarkastelee esimerkiksi Sitra ja toteaa, että megatrendien mukaan elämme keskellä ekologista kestävyyskriisiä, jolloin luonnon kantokyky on koetuksella.  Näiden erilaisten tutkimuksellisten näkökulmien lisäksi jokaisella on jonkinlainen oma tai läheisten kokemus työstä, sitä me äsken hiukan sivusimmekin.

Itse kuitenkin ajattelen, että arvojen korostuminen Humakiin hakeutuvien valinnoissa kertoo varsin paljon työelämän muutoksen vauhdista ja suunnista. Jokaisen meistä on selkiytettävä itselleen omat arvonsa ja samalla otettava selvää sen organisaation arvoista, joissa haluaa toimia. Arvojen kirkastaminen tai selkiyttäminen on tarpeen, koska nopeassa muutostahdissa tarvitsemme arvoja, joiden perusteella voimme tehdä muutostilanteen vaatimia valintoja ja tekoja. Siksi arvo-osaaminen on tärkeä osa työelämän muutoksiin valmistautumista. Täällä Humakissa toiminta perustuu ääneen lausuttuihin arvoihin ja sellainen tuntuu turvalliselta valinnalta: täällä opiskelija tai työntekijä ei ainakaan toivottavasti joudu jatkuvasti ristiriitaan omien arvojensa kanssa.

Arvoristiriidat taas liittyvät toiseen työelämän muutostrendiin: Työntekijät haluavat tehdä työtä, jolla on positiivinen vaikutus yhteiskuntaan ja ympäristöön. Työn luonteeseen kuuluu, että yritetään saada aikaan jotain muutosta. Nyt yhä useampi haluaa olla edistämässä tärkeimpänä pitämäänsä muutosta eli kestävää kehitystä. Sitä että maapallo olisi elinkelpoinen vielä seuraavalla vuosisadallakin.

Palaan vielä itselleni aika keskeiseen aiheeseen. Lyhyesti jo käsittelin Humakia, arvoja, merkityksellisyyttä ja kestävää kehitystä. Mutta haluan tarkastella tätä vielä hiukan lisää. Näin valmistujaisjuhlassa voisimme miettiä, miten opiskelu Humakissa on valmistanut opiskelijoita työelämään. Onko meiltä saatu eväitä, joiden varassa kohdata yhteiskuntaamme ravistelevia suuria muutosvoimia (ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden katoaminen, teknologiset muutokset)?

Kun olen keskustellut valmistuvien kanssa, he ovat kiittäneet erityisesti ryhmätöitä. Sitä, että ovat oppineet toimimaan ja oppimaan yhteisöllisesti. Tämä yhdessä oppimisen taito on ehkä yksi tärkeimpiä valmiuksia, mitä meiltä on saanut ja saa. Se vahvistaa kykyä toimia muutoksissa, rakentaa luottamusta ja antaa eväitä uudistumiseen. Ja jos jotain varmaan tulevaisuudesta voi sanoa, niin sen, että monet asiat muuttuvat, myös työssä. Yhdessä voimme kohdata muutoksen tuottamia tunteita, esimerkiksi epävarmuuden tunnetta. Voimme järjestää tukea ja kohtaamisia silloin, kun epävarmuus tuottaa hämmennystä. Näemme näissä hämmennyksen tilanteissa mahdollisuuksia oppia yhdessä uutta, raottaa jotain pieniä uusia näkymiä tulevaan. Kirkastaa yhdessä tekemisen merkityksiä ja monenlaisia tavoitteita ja etsiä yhdessä uutta suuntaa.

Opiskelu meillä antaa sosiaalista rohkeutta. Se on tärkeä ominaisuus, joka syntyy luottamuksesta, tasa-arvosta ja monimuotoisuudesta. Sosiaalinen rohkeus on siis sekä yksilön että yhteisön voimavara, joka auttaa sopeutumaan muuttuvaan työelämään ja tekemään muutosta.

Näin lopuksi halua kiittää opiskelijoita heidän panoksestaan Humakin toimintaan. Samalla haluan lämpimästi onnitella nyt valmistuvia opiskelijoita. Teillä tänään valmistuvilla on paljon annettavaa työelämälle ja yhteiskunnalle. Olkaa jatkossakin uteliaita, rohkeita ja vastuullisia tulevaisuuden tekijöitä, yhdessä.

Muutama lähde:

Heiskanen Tuula, Syvänen Sirpa ja Rissanen Tapio (toim.) 2019. Mihin työelämä on menossa. Tampere: PunaMusta Oy – Yliopistopaino

Pyöriä, Pasi; Ojala, Satu; Nätti, Jouko (2019) Työelämän muutokset ajassamme. Tampere: Tampere University Press https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911296422

Koivunen, Tuija, Sippola, Markku ja Melin Harri (2023) Työ elää. Murroksia, trendejä ja muutoksia Suomessa.

Tuija Koivunen, Arja Haapakorpi, Heidi Lehtovaara,Pasi Pyöriä (2023) Tutkimusta työelämän muutosten ääreltä. Tieteessä tapahtuu 5/2023. Haettu 20.11.2023 Tutkimusta työelämän muutosten ääreltä | Tieteessä tapahtuu (tieteessatapahtuu.fi)

Tekstit: Jukka Määttä, Sikke Leinikki

In English

2023-12-15 12:00:41