Miten luoda turvallinen ja inklusiivinen ympäristö seksuaali- ja sukupuolivähemmistöä edustaville nuorille?

  • Kirjoittaja: Tiina Toivola, päätoiminen tuntiopettaja, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 11.10.2023

Pääsin osallistumaan SocNet98-viikolle Saksan Emdeniin keväällä 2023. Viikon teemana oli ”Supporting Families, Children and Youth in their Environment” eli vapaasti suomennettuna “Perheiden, lasten ja nuorten tukeminen heidän ympäristössään”. Viikon sisältö oli monipuolinen ja osallistujat pystyivät valitsemaan heidän omien intressien mukaisia työpajoja. Yksi mielenkiintoisimmista teemoista oli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten ja heidän perheidensä tukeminen. Työpajaa oli ohjasi Gironan yliopiston professori José Langrita, jolla on laaja-alaista osaamista aiheesta.

Työpajan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta seksuaalisesta suuntautumisesta ja sukupuolen moninaisuudesta, tunnistaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen erityistarpeita, sekä tarjota tuleville ammattilaisille tarvittavia työkaluja ja taitoja puuttua kyseisen kohderyhmään kohdistuvaan häirintään ja syrjintään. Työpaja sisälsi teoriaosuuden, sekä ryhmässä pohtimista ja toiminnallisia harjoitteita. Opiskelijat innostuivat teemaan mukaan, ja he kokivat aiheen todella tärkeäksi tulevalle ammatilliselle uralleen.

 

Kuvassa kansainvälisen viikon osallistujat Emden/Leer korkeakoulun pihalla. Taustalla näkyy koulurakennus.
Kuva 1. Kansainvälisen viikon osallistujat eri maista Hochschule Emden/Leer:in pihalla. Mukana myös viisi opiskelijaa ja yksi opettaja Humakista.

Työpajan aikana opiskelijat pohtivat erityisesti onko alalla riittävästi osaamista, jotta työntekijät osaisivat huomioida työssään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tarpeita. Monet kansainvälisistä opiskelijoista kokivat, etteivät ole saaneet opintojensa aikana riittävästi tietoa tai osaamista erityistarpeiden tunnistamiseen tai seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien edistämiseen. Humakin opiskelijoista taas osa oli juuri ennen kansainväliselle viikolle lähtemistä päässyt osallistumaan aihetta käsittelevään webinaariin. Ihmisoikeudet ja moninaisuuden kohtaaminen -opintojaksolla Teija Ryhtä, joka toimii Seta ry:llä nuorisotyön osallisuuden asiantuntijana, valotti webinaarissa tuleville yhteisöpedagogeille sukupuolen moninaisuutta, ihmisoikeuksia ja asiakastyön hyviä käytänteitä. Näin ollen Humakin opiskelijoilla oli hyvä lähtökohta osallistua Langritan järjestämään työpajaan ja syventää osaamistaan kansainvälisellä viikolla.

On hyvä huomioida, etteivät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ole marginaaliryhmä, vaan on arvioitu, että joka 10. nuorista kuuluu näihin vähemmistöihin (Jokela ym. 2020, 2). On siis tärkeää, että yhteisöpedagogeilla on riittävästi osaamista ja halua edistää erilaisia yhteisöjä myös tulevaisuuden työelämässä. Humakin uudessa opetussuunnitelmassa (2023–2030) edellä mainitun opintojakson sisältö uudistuu ja jatkossa yhteisöpedagogit pääsevät kohtaamisen lisäksi edistämään moninaisuutta. Uuden opintojakson nimi on siis Ihmisoikeudet ja moninaisuuden edistäminen. Tämän lisäksi ammatillisissa suuntautumisopinnoissa on tarjolla Ihmisoikeuskasvatus nuorisotyössä -opintojakso. (Humanistinen ammattikorkeakoulu 2023.)

: Kuvassa suomalaiset ja tanskalaiset opiskelijat, sekä yksi lehtori hymyilevät kameralle.
Kuva 2. Suomalaiset ja tanskalaiset opiskelijat, sekä yksi lehtori, viettämässä kansainvälisen viikon läksiäisjuhlia paikallisessa ravintolassa.

Mitä yhteisöpedagogi voisi tehdä moninaisuuden edistämisen suhteen?

Kansainvälisen viikon työpajassa saimme käytännön vinkkejä, miten voisimme edistää turvallista ja inklusiivista ympäristöä sateenkaarinuorille. Nämä vinkit on vapaasti suomennettu ja tiivistetty kymmeneen ajatukseen perustuen työpajan keskusteluihin ja työpajassa esiteltyyn käsikirjaan How to prevent and combat violence against LGBTI+ and gender non conforming children and youth (Sándor 2020).

  1. Pidä huolta, että oma osaamisesi on ajan tasalla, ja osallistu säännöllisesti koulutuksiin ja perehdy eri materiaaleihin ja tutkimuksiin.
  2. Käytä asianmukaista kieltä ja termistöä, sekä kunnioita nuoren käyttämää nimeä ja pronominia.
  3. Kerro myös muille, että toiminnassanne kunnioitetaan muita ja käytetään muita huomioivaa kieltä.
  4. Ota suunnittelussa ja toimintaa järjestettäessä huomioon sateenkaarinuoret ja heidän huoltajansa.
  5. Varmista, että nuorilla on turvallinen ja tervetullut olo toimintaan ja he voivat edustaa itseään haluamallaan tavalla.
  6. Huomioi, että päätöksenteossa on mukana moninainen edustus nuorista.
  7. Varmista, että toimitilat ovat inklusiiviset ja että, käytössä on turvallisemman tilan periaatteet.
  8. Tarjoa nuorille tarvittavaa tietoa mitä tehdä, jos he kokevat syrjintää tai havainnoivat sitä toiminnassa.
  9. Harjoittele jo etukäteen, miten voisit puuttua tilanteisiin, joissa huomaat epäasiallista toimintaa tai kieltä. Tämä helpottaa, kun oikea tilanne tulee kohdalle.
  10. Havainnoi aktiivisesti ympäröivää yhteiskuntaa ja tarvittaessa nosta esiin huomaamiasi epäkohtia.

Uskon, että ottamalla huomioon nämä työpajan vinkit, saamme luotua yhä turvallisemman ja inklusiivisemman ympäristön sateenkaarinuorille. Mitä sinä voisit tehdä moninaisuuden edistämiseksi?

 

Lähteet:

Humanistinen ammattikorkeakoulu 2023. Opetussuunnitelmat. Yhteisöpedagogikoulutuksen tutkinto-ohjelma. Viitattu 23.8.2023. https://opinto-opas.humak.fi/68179/27748/216/0/27782

Jokela, Satu & Luopa, Pauliina & Hyvärinen, Anni & Ruuska, Tupu & Martelin, Tuija & Klemetti, Reija 2020. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien nuorten hyvinvointi. Kouluterveyskyselyn tuloksia 2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 38/2020. Helsinki.

Sándor, Bea 2020. How to prevent and combat violence against LGBTI+ and gender non conforming children and youth. A handbook for professionals working in: education, health, family associations and children protection agencies, media and public spaces.