Photovoice – valokuvaus kommunikoinnin ja kunnioituksen välineenä

  • Kirjoittaja: Kari Keuru, lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 10.10.2023
  • Kirjoittaja: Kristiina Vesama, lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 10.10.2023

Osallistuimme huhtikuussa 2023 České Budějovicessa (Tsekin tasavallat) SocNet98-verkoston järjestämään kansainväliseen viikkoon, jossa osallistujia oli peräti 13 eri korkeakoulusta ympäri Eurooppaa. Toteutimme viikon aikana kaksi kertaa työpajan Photovoice eli puhuva kuva -menetelmästä. Kokeilimme ensimmäistä kertaa menetelmää näin laajasti. Työpajan sisältö ja toteutus herätti paljon kiinnostusta osallistujissa. Useampi opiskelija innostuikin ideoimaan menetelmän käyttöä esimerkiksi nuorten ryhmien parissa tai osana opinnäytetyötään. Menetelmä oli uusi myös useille opettajille.

Kuvassa lehtorit Kari Keuru ja Kristiina Vesama. Taustalla Hlubokan linna, jossa vierailtiin kansainvälisen viikon aikana. Kuva: Kari Keuru
Lehtorit Kari Keuru ja Kristiina Vesama vierailemassa České Budějovicen lähellä sijaitsevassa Hlubokan linnassa. Kuva: Kari Keuru

Parhaimmillaan Photovoice -menetelmä voi toimia sekä arvokkaana tiedonkeruumenetelmänä että alkusykäyksenä muutosprosessille yhteisön jäsenille, joiden ääni ei jostain syystä muuten tule kuuluviin. Photovoice -menetelmä tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja sitä voidaan soveltaa eri tavoin huomioiden yksilöiden ja ryhmien erilaiset tarpeet.

Photovoice -menetelmän kehittivät alun perin Caroline Wang (Michiganin yliopisto, Yhdysvallat) ja Ford-säätiön ohjelmajohtaja Mary Ann Burris (Nairobi, Kenia). Vuonna 1992 Wang and Burris tutkivat Kiinassa Yunin alueella maaseudun köyhiä naisia. He pyysivät alueen lukutaidottomia ja marginaalissa eläviä naisia valokuvaamaan oman yhteisönsä ongelmia ja haasteita. Naiset saivat käyttöönsä helppokäyttöiset kamerat ja lyhyen koulutuksen valokuvaamiseen. Kuvaamisen jälkeen naiset katsoivat yhdessä fasilitaattorin kanssa kuvia, keskustelivat niiden sisällöistä ja valitsivat niistä sellaiset otokset, jotka kuvasivat heidän mielestään parhaiten yhteisön ongelmia.

Photovoice-menetelmän kolme tärkeintä tavoitetta ovat:

  1. Tarjota yksilöille kokemus osallisuudesta ja omistajuudesta sekä mahdollisuus aktiiviseen toimijuuteen. Valokuvaus toimii voimauttavana tapana jakaa omia kokemuksia.
  2. Vahvistaa analyyttistä ja kriittistä vuoropuhelua valitusta aiheesta yhdessä yhteisön muiden jäsenten kanssa.
  3. Edistää sosiaalista muutosta ja pyrkiä viestimään valitusta aiheesta poliittisille päättäjille ja koko yhteiskunnalle

Photovoice-menetelmä voidaan luokitella yhdeksi dokumentaarisen valokuvauksen muodoksi.  Suurimpana erona on kuitenkin se, että Photovoice-menetelmässä puretaan tietoisesti esimerkiksi tutkijan ja kohteena olevan henkilön (tai työntekijän ja asiakkaan) välistä valtasuhdetta. Photovoice on osallistava menetelmä, missä kohderyhmän jäsenet ovat aktiivisia toimijoita. Käytännössä Photovoice on strukturoitu prosessi, jonka avulla ihmiset voivat tunnistaa ja nostaa esille ilmiöitä tai haasteita sekä vahvistaa yhteisöä valokuvaustekniikan avulla. Menetelmä voi toimia myös sorrettujen äänenä eli ihmiset, jotka ovat marginaalissa, eivät osaa tai uskalla kirjoittaa tai puhua, voivat saada äänensä kuuluviin valokuvien kautta.

České Budějovicen työpajoissa kävimme ensiksi opiskelijoiden kanssa läpi Photovoiceenetelmän taustaa ja periaatteita. Tämän jälkeen kerroimme muutamia esimerkkejä Suomesta. Opiskelijat jakautuivat 3-4 hengen ryhmiin. Tällä kertaa valitsimme aiheen, joka olisi lähellä opiskelijoiden elämismaailmaa ja helppo toteuttaa rajallisessa ajassa. Pyysimme opiskelijoita pohtimaan, mikä tekee heidän elämästään mielekästä ja elämisen arvoista ja kertomaan näistä asioista valokuvauksen keinoin.  Aluksi opiskelijat saivat työskennellä aiheen parissa yksinään tai ryhmässä. Lisäksi he saivat käyttää muita ryhmäläisiä apuna kuvien ottamisessa. Tavoitteena oli ottaa useampia kuvia, joiden pohjalta käytiin pienryhmässä vuoropuhelua. Opiskelijat valitsivat julkaistavat kuvat. Kuvien yhteyteen oli mahdollista lisätä teksti vahvistamaan kuvan sanomaa. Työpajan lopuksi ryhmät tallensivat kuvat Padlet-sovellukseen, katsoimme yhdessä kuvat läpi (digitaalinen valokuvanäyttely) ja kävimme yhteisen loppukeskustelun kuvista, aiheista sekä Photovoice-menetelmästä ja sen soveltamismahdollisuuksista.

Sumenettu kollaasi kuvista ja teksteistä Padlet-sovelluksessa.

Opiskelijoiden kuvissa esille nousevia teemoja olivat mm. ystävät ja perhe, ystävyys, vapaus, luonto, lemmikkieläimet ja yhteisöllisyys. Eräs oli kiitollinen ruoasta, että sitä on riittävästi, ja yksi nuorimies kertoi ajokortin ja uuden auton olevan tärkeintä hänen elämässään. Näiden nuorten aikuisten elämässä merkityksellistä näyttivät olevan perhe, ystävät ja vapaus.

Vuosien kuluessa olemme pitäneet useita video -työpajoja  SocNet98-verkoston kansainvälisillä viikolla, ja niissä olemme havainneet saman asian kuin Photovoice-työpajassa: Euroopassa maasta riippumatta nuoret opiskelijat nostavat esille samankaltaisia teemoja ja heidän visuaalinen tapansa ilmaista asioita on hyvin yhtenevä. Näyttäisi siltä, että tämän päivän Euroopassa jaamme hyvin samankaltaisen arvomaailman (ainakin SocNet98-verkostossa), jopa jonkinlaisen yhtenäiskulttuurin, joka ohjaa tapaamme ilmaista asioita visuaalisesti. Rajat ylittävä sosiaalisen median käyttö kuvamaailmoineen on voimakas vaikuttamisen väline. Tässä mielessä Photovoice-menetelmä voisi hyvin toimia vaikuttamisen välineenä mm. sosiaalista epätasa-arvoa vastaan. České Budějovicen kokemusten pohjalta rohkaisemme muitakin kokeilemaan Photovoiceenetelmää ryhmien kanssa. Varsinkin hyödyntämällä digitaalista valokuvausta menetelmän käyttö on helppoa, kestävää ja edullista. Suomalaisissa korkeakouluissa yleistynyt BYOD (Bring Your Own Device) -ajattelu tukee menetelmän käyttöä myös opinnoissa.

Lähteet:

Keuru, Kari & Vesama, Kristiina 2023. Photovoice. Power Point-diasarja. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Ei julkaistu.

Nieminen, Ari & Päällysaho, Katja & Suikkala, Arja & Uljas, Lauri 2021. Ihmisten kunnioituksen edistäminen sosiaali- ja terveysalalla. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viitattu 9.6.2023. https://dialogi.diak.fi/2021/02/15/ihmisten-kunnioituksen-edistaminen-sosiaali-ja-terveysalalla/

PhotoVoice 2023. Viitattu 9.6.2023. https://photovoice.org/

Wang, Caroline & Burris, Mary Ann 1997. Health Education & Behavior. Vol. 24, No. 3 (June 1997), pp. 369­-387. Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment. Sage Publications, Inc.