Näyttely kuvakommunikoinnista tekee näkyväksi opintojakson kirjallisuuden ja oppimateriaalin

  • Kirjoittaja: Tanja Gavrilov, tulkki (AMK), medianomi (AMK), FM, lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 19.12.2023

Verkko- ja monimuoto-opinnoissa opintojaksojen kirjallisuus voi näyttäytyä opiskelijalle vain erilaisina listoina. Kun kirjallisuus on konkreettisesti esillä, se voi hyödyttää opiskelijoita ja henkilökuntaa monin tavoin. Kokosin Humakin kirjaston kanssa yhteistyössä näyttelyn kuvakommunikointi-opintojakson kirjallisuudesta Kuopion kampukselle. Näyttely tekee näkyväksi opintojakson kirjallisuutta, ohjaa opiskelijoita kampuspäivinä luokkahuoneen ulkopuolelle, tiivistää Humakin työntekijöiden välistä yhteistyötä ja synnyttää ajatuksia näyttelytapahtuman kehittämisestä.

Yleiskuva Kuopion kampukseen kirjastosta. Valokuvan etualalla on kuvakommunikointiin liittyvää aineistoa. Osa aineistosta on pöydällä ja osa erilaisissa telineissä.
Näyttelyssä on esillä kuvakommunikointi-opintojakson kirjallisuutta. Perinteisten kirjojen rinnalla on myös tulosteita, joilla esitellään e-aineistoja. Tanja Gavrilov.

Kuvakommunikointimateriaalin tulee olla visuaalisesti esillä

Kuopion kampuksen tulkkauksen ja kommunikaatio-ohjauksen koulutus toteutuu monimuotona, ja opiskelu on pääasiassa verkkovälitteistä. Opiskelijat kokoontuvat kampuspäiville keskimäärin kerran kuukaudessa.

Tänä syksynä ensimmäisen vuoden tulkkauksen ja kommunikaatio-ohjauksen opiskelijat ovat opiskelleet uuden opetussuunnitelman mukaisella Kuvakommunikointi ja kommunikoinnin apuvälineet -opintojaksolla. Mukana on ollut myös avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Opintojaksolla verkko-opiskelu keskittyy teoriaan, ja lähijaksoilla kampuksella opiskelu on konkreettista tekemistä ja kuvakommunikoinnin apuvälineisiin tutustumista.

Opintojakson kirjallisuus ja oppimateriaali on moninaista. Aineisto on pääasiassa sähköisessä muodossa, mutta jotkin alan tärkeistä teoksista ovat edelleen saatavilla vain perinteisinä kirjoina.

Viime aikoina olen pohtinut sitä, että opintojaksojen kirjallisuus- ja oppimateriaalit voivat jäädä etäisiksi, jos ne ovat esillä sähköisessä oppimisympäristössä vain tekstimuotoisina listoina. Tästä syystä sain idean opintojaksoon liittyvästä näyttelystä. Opintojakso kuvakommunikoinnista velvoittaa jo itsessään nostamaan jakson aineistoa visuaalisesti nähtäville.

Kuvallinen ja visuaalinen esillepano voi vahvistaa muistijälkeä aineistosta ja lisätä motivaatiota opiskeluun. Näyttely johdattelee opiskelijoita jakson aineiston äärelle nopeasti, ja näyttely tutustuttaa opiskelijoita parhaassa tapauksessa myös muihin kirjaston palveluihin ja aineistoihin.

 

Näyttely syntyi yhteistyössä

Näyttelyn taustalla olivat ajatukset opintojakson kirjallisuuden ja oppimateriaalin esiin nostamisesta ja näkyväksi tekemisestä. Idean toteuttamiseen tarvitsin apua, ja näyttely syntyikin yhteistyössä Humakin informaatikko Sari Grananderin kanssa. Olin yhteydessä Sariin tästä ideasta syksyllä, ja toteutimme idean näyttelystä vuoden 2023 viimeisille lähipäiville.

Minun tehtävänä oli listata opintojakson aineistoja, joita halusin tuoda esille näyttelyyn ja Sari etsi listan avulla aineiston valmiiksi. Yhteistyömme oli ketterää ja vaivatonta. Kokosimme näyttelyn yhdessä ennen kuin opiskelijat tulivat kampusviikolle. Tämä moniammatillinen yhteistyö herätteli ajattelemaan sitä, kuinka voisimme hyödyntää organisaatiomme monialaista osaamista yhä useammin.

Suunnitteluvaiheen keskustelujen pohjalta syntyi myös uusia ideoita. Juttelimme Sarin kanssa siitä, että kirjastomme sähköisten aineistojen esillepano on haastavaa. Teimme lopulta opintojakson e-aineistoista printtejä, jotka saimme esille näyttelyyn kirjojen rinnalle. Printtien avulla myös verkossa oleva kirjallisuus pääsee paremmin näkyville ja lisää näin sähköisten aineistojen tunnettuutta.

Vaakasuuntainen valkoinen kyltti. Keskellä musta teksti näyttely kuvakommunikoinnista. Ylä- ja alalaidassa keltaiset vaakasuuntaiset palkit, joiden sisällä toistuu näyttely-sana monta kertaa.
Kuvakommunikointinäyttelyn kyltti kirjastossa. Tanja Gavrilov.

Tärkeä teema näkyväksi meille kaikille

Yhteiskuntamme moninaistuu, ikääntyy ja digitalisoituu. Nämä ovat tekijöitä, joiden vuoksi meidän kaikkien tulisi tutustua kuvakommunikointiin edes jonkin verran. Kuvakommunikointi oli yksi keskeinen teema myös Humakin hallinnoimassa Ydinasia-hankkeessa (2021-2022), joka kehitti kielellisen saavutettavuuden osaamista täällä Pohjois-Savossa. Hankkeessa tuotettu kuvakommunikointimateriaali on yksi osa kuvakommunikointi-opintojakson aineistoa ja siten myös osa näyttelyä.

Oppikirjojen ja hankkeissa tuotettujen aineistojen lisäksi näyttelyssä on esillä paperisia lehtiä, kuten Kääntäjä-lehti ja Selkosanomat. Esillä olevassa Kääntäjä-lehdessä on käsitelty kuvien kääntämistä, ja Selkosanomat on esimerkki julkaisusta, jossa käytetään kuvia olennaisena elementtinä selkokielisen tekstin rinnalla.

Näyttelyssä on esillä myös lehti Augmentative and Alternative Communication (AAC), jota julkaisee International Society for Augmentative and Alternative Communication (ISAAC). Lehdessä on kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleja puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista, kuten kuvakommunikoinnista. Lehti on luettavissa Humak Finnassa.

Näyttely opintojakson kirjallisuudesta ja oppimaterialista on yksi keino tehdä opiskeltava aineisto näkyväksi opiskelijoille ja henkilökunnalle. Aineisto palvelee kampuksella myös muita kuin Humakin väkeä.

Näyttelyideaa voi kehittää edelleen. Ehkä ensi syksynä kuvakommunikointi-opintojakson opiskelijat kokoavat näyttelyn itse. Tai ehkä laadimme yhteistyössä näyttelyn yhteyteen jotain osallistavaa ja opintojakson sisältöjen mukaista toimintaa.