Opinnäytetyöt ovat järjestötyön kehittämisen tärkeä aluskasvullisuus – Kehittämistyöt kehyksissä-blogisarja

  • Kirjoittaja: Kimmo Lind, YTT, lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 26.10.2023

Tässä blogisarjassa kerrotaan siitä, miten Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijat kehittävät omien alojensa työelämää opinnäytetöidensä avulla.

Blogisarja: Kehittämistyöt kehyksissä – kuvia Humakin opinnäytetyögalleriasta.

Järjestöissä tehtävässä työssä on tapahtunut 1990-luvun puolivälistä alkaen varsin voimakasta ammattimaistumista. Tuolloin järjestöissä ja niiden projekteissa työskentelevien toimihenkilöiden määrä kasvoi useammalla kymmenellä tuhannella, ja on pysynyt sen jälkeen noin 80 tuhannen työntekijän tasolla. Ammattimaisen toiminnan ja rahoittajien odotukset ovat vaikuttaneet myös järjestöjen kansalaistoiminnalliseen perustaan ja niiden johtamiseen. (Ruuskanen, Lind & Peltosalmi 2023.)

 

Opinnäytetyöt ammatillisen järjestötyön tukena

Humakin järjestöalan opinnäytetöillä – sekä perustutkinnon että ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon – on ollut suuri merkitys ammattimaistuvan järjestötyön kehittämisessä. Ne muodostavat eräänlaisen järjestöjen kehittämistoiminnan alueellisen ja paikallisen aluskasvillisuuden, mikä toimii tärkeänä perustana valtakunnalliselle kehittämistoiminnalle. Karkeasti arvioiden noin kolmannes yhteisöpedagogitutkintojen opinnäytetöistä sekä perustutkinnossa että ylemmässä tutkinnossa kehittää järjestöjä tai yleisemmin kolmatta sektoria. Kyseessä on siis varsin mittava määrä. Opinnäytetöiden aihepiirien samoin kuin erilaisten järjestösektoreiden kirjo on suuri, vaikka painottuukin sosiaali- ja terveysalaan, nuorisoalaan sekä ammatillisiin järjestöihin.

Opinnäytetöiden merkitys on tärkeä siksikin, että ammatillisen järjestötyön aihepiireihin kohdistuu Suomessa suhteellisen vähän systemaattista tutkimusta. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö järjestöihin kohdistuvaa tietoa muodostuisi. Järjestöalan tutkimusta tehdään monien tieteenalojen näkökulmista ja monenlaisilla intresseillä (Kaunismaa 2022). Myös Humanistisen ammattikorkeakoulun henkilökunnan toimesta on tehty eräitä kansalaistoiminnan ja järjestötyön muutoksiin kohdistuneita laaja-alaisia tutkimuksia (Lundbom 2016; Laitinen 2018; Lind 2020). Järjestöalalla tarvitaan kuitenkin jatkuvasti käytäntölähtöistä ja soveltavaa kehittämistä. Tähän tarpeeseen opinnäytetyöt ovat erinomaisia instrumentteja.

Neljä piirrettyä hahmoa lyö kädet yhteen onnistumisen merkiksi.

Järjestöalan laaja-alaista vahvistamista

Humakissa ilmestyneet järjestöalan opinnäytetyöt (löytyvät osoitteesta Theseus.fi) ilmentävät järjestöjen monenlaisia kehittämisen ja tiedon tarpeita. Keskeisiä aihepiirejä ovat esimerkiksi järjestöjen toimintaympäristön muutokset (Rintala 2020; Kontkanen 2021; Ljungkvist & Tuomainen 2023; Poikkeus 2023), toimintaan ja palvelutuotantoon liittyvän osaamisen kehittäminen (Lepistö 2020; Ruuskanen 2023), järjestöjen toiminnan vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnin kehittäminen (Kuisma 2020; Poutanen 2020; Frantsi 2022), järjestöjen työhyvinvoinnin ja johtamisen kehittäminen (Kankaanpää 2022; Pottonen 2022; Saarela 2022; Ypyä 2022) sekä vapaaehtoistoiminnan ja toimijoiden osallisuuden kehittäminen (Ruohonen 2020; Lehtinen & Suvanto 2020; Kuikka 2023; Viita 2023).

Viime vuosien aikana Humakin järjestötyön osaamiskärki on profiloitunut laaja-alaiseksi ammatillisen järjestötyön vahvistajaksi – sekä koulutus- että TKI-toiminnassa (Humanistinen ammattikorkeakoulu 2023). Osaamiskärjen TKI-toiminnan volyymi on viime vuosien aikana kasvanut huomattavasti, ja on tarjonnut myös opinnäytetöiden tekijöille erinomaisia aihe- ja aineistomahdollisuuksia. Perustutkinnon ja ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetöitä on viime vuosina valmistunut esimerkiksi järjestöjen työhyvinvoinnin kehittämiseen keskittyneen JärKeä-hankkeeseen (Pöyry 2022; Reinikainen 2022) ja Nuorisoalan järjestöjen osaamiskeskuksen Kentauriin (Soininen 2021; Toikkanen 2021; Ljungkvist & Tuomainen 2023).

Kolme henkilö piirtää viivaa, jossa on palloja.

Koulutuksen ja opetussuunnitelmien lisääntynyt tuki järjestöalan kehittämiseen

Järjestötyön aihepiireihin tehtävät opinnäytetyöt edellyttävät usein sitä, että myös koulutuksen sisällöt tukevat ja inspiroivat ajankohtaisiin aiheisiin tarttumista. Yhteisöpedagogikoulutus – sekä tutkinnoissa että jatkuvan oppimisen tarjonnassa – tarjoaa monipuolista ja uudistavaa tiedollista sisältöä ja näkökulmia ammatillisen järjestötyön kehittämiseen. Jo muutaman vuoden ylemmässä yhteisöpedagogitutkinnossa on ollut mahdollista syventää 15 opintopisteen laajuisesti tietoja järjestöjen mahdollisuuksista edistää toiminnassaan kestävää kehitystä (opintojakso Järjestöt kestävää tulevaisuutta rakentamassa), järjestöjen toimintakulttuurin ja johtamisen kehittämisestä järjestöerityisyydet huomioiden (opintojakso Järjestöjohtaminen) sekä järjestöissä tapahtuvan osaamisen kehittämisestä (opintojakso Uutta luovaa järjestöosaamista).

Syyslukukaudella 2023 Humakissa otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma, jossa on huomioitu tarpeet syventää järjestötyön osaamista myös perustutkinnon aikana. Tämä tapahtuu käytännössä järjestötyön suuntautumisopintojen myötä, joita opiskelijoiden on mahdollista valita suoritettuaan ensin 60 opintopisteen verran yhteisiä ja ammatillisia opintoja. Järjestötyön suuntautumisopinnot (65 opintopistettä) muodostuvat kolmesta opintokokonaisuudesta, jotka kukin jakaantuvat kolmeen tiedollista ainesta ja harjoittelua sisältäviin opintojaksoon. Ensimmäinen opintokokonaisuus (Järjestöt muutoksessa) perehdyttää muun muassa järjestöihin monimuotoisina yhteisöinä, järjestöjen erilaisiin toimintamuotoihin sekä toiminnan ja talouden suhteeseen. Toisessa opintokokonaisuudessa (Vaikuttavat ja verkostoituvat järjestöt) tutustutaan muun muassa järjestöjen viestintään ja vaikuttamistoimintaan sekä erilaisissa kumppanuusverkostoissa tapahtuvaan yhteiskehittämiseen. Kolmannessa opintokokonaisuudessa (Ennakointi ja johtaminen järjestöissä) tunnistetaan muun muassa järjestötyön ajankohtaisia ilmiöitä ja ennakoidaan sen tulevaisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

 

Lähteet

Frantsi, Nina 2022. Mikä maksaa? Kohti tuloksellisuuden arviointia Suomen kuulo- ja tukikoirat ry:ssä. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu.  https://www.theseus.fi/handle/10024/749713

Humanistinen ammattikorkeakoulu 2023. Järjestötyön osaamiskärki.  https://www.humak.fi/info/jarjestotyo/

Kankaanpää, Christa 2022. Rakkaudesta lajiinko? Työhyvinvointi cheerleadingseuroissa. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/790377

Kaunismaa, Pekka 2022. Järjestöt tiedon ja tutkimuksen kohteina. Julkaisussa Kimmo Lind & Pekka Kaunismaa toim. Järjestöt valokeilassa. Järjestöt organisaatioina, toimijoina ja tutkimuskohteina. Helsinki: Humanistinen ammattikorkeakoulu 2022. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 136, 103-107.

Kontkanen, Tiia 2021. Järjestöt osaamisensa määrittäjinä vai osaaminen järjestöjen määrittäjänä? Kolmannen sektorin organisaatioissa syntyvä osaaminen, osaamisvaatimukset ja osaamisen validointi. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu.  https://www.theseus.fi/handle/10024/497532

Kuikka, Ida 2023. Psykologinen palautuminen vapaaehtoistoiminnassa. Yhteistyötä yksikön, yhteisön ja yhdistyksen välillä. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu.  https://www.theseus.fi/handle/10024/806666

Kuisma, Mira 2020. Green Care -palvelun vaikuttavuuden arvioinnin ja palvelupalautteen keräämisen kehittäminen.  Case Green Care -keskus Könkkölä Ry. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/342880

Laitinen Hanna 2018. Nuorten, valtion vai markkinoiden asialla? Nuorisojärjestöjen hybridit toimintalogiikat. Jyu Dissertations 31. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/60002/978-951-39-7586-9_vaitos10112018%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lehtinen, Heidi & Suvanto, Jari 2020. Omaehtoista kansalaistoimintaa yhteisössä fasilitoituna –jäsenten kokemuksia: ”Meil on tässä semmosta yhteen hiilen puhaltamista. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/353862

Lepistö, Minna 2020. Palveluihin puhtia muotoiluajattelulla: Kansalaisfoorumin jäsenpalveluita kehittämässä. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/337590

Lind Kimmo 2020. Kenen äänellä, millä asialla. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen edustuksellisuus, toimintaympäristön muutokset ja operatiivisen johdon toimijuus. Jyväskylän yliopisto. Jyu Dissertations 252. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/71033/978-951-39-8224-9_vaitos_2020_08_29_jyx.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ljungkvist, Terhi; Tuomainen, Maiju 2023. Aktivismi murroksessa: uusia tapoja organisoida nuorten yhteiskunnallista vaikuttamista järjestöissä. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/796216

Lundbom, Pia 2016. Eläinten puolustajat. Suomalaisen eläinoikeusaktivismin muuttuva poliittinen tyyli ja toiseus. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social research 57. Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52121

Poikkeus, Jonna 2023. ”Yksin on hankala saada ääntä kuuluviin”. Ammattiyhdistystoiminnan kehittäminen työelämän muutoksissa. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/796371

Pottonen, Anette 2023. Prosessit kuntoon: nuorten luottamustoimijoiden perehdyttämismallin kehittäminen SAKKI ry:lle. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/799764

Poutanen, Amalia 2020. Kansalaistoiminnan vahvistamisella vaikuttavuutta ammattijärjestöön. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/338258

Pöyry, Hanna-Leena 2022. Meemit järjestöjen työhyvinvoinnin kehittämisessä: entä mihin kaikkeen sinä niitä käyttäisit? Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/785982

Reinikainen, Martta 2022. Psykologinen turvallisuus järjestöammattilaisten työssä. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/784300

Rintala, Marianne 2020. Yhteisöpedagogi yhteisömanagerina. Case: asukasliikkeen uuden toiminnan suunnittelu ja kehittäminen. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/337703 yamk

Ruohonen, Monika 2020. Tukitoiminnan kehittäminen Punaisen Ristin Turun osaston ystävätoiminnassa. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/335519

Ruuskanen, Petri, Lind, Kimmo & Peltosalmi, Juha 2023. Järjestödemokratia ja ammatillinen johtaminen suomalaisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen myytteinä ja seremonioina. Yhteiskuntapolitiikka 2/2023.  https://www.julkari.fi/handle/10024/146469

Ruuskanen, Satu 2023. Yhdenvertainen ja tasa-arvoinen urheilu – työkaluja yleisurheiluseuroille. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/797936

Saarela, Essi 2020. Paikallisten epilepsiayhdistysten hallitustoimijoiden jaksaminen ja sen tukeminen. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/352792

Toikkanen, Tiia 2021. Omin sanoin – nuorten omaehtoisesta harrastusosaamisesta. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/511667

Soininen, Sallamari 2021. Nuorten omaehtoisen toiminnan tukeminen. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/497952

Viita, Taru 2023. Vertaistukitoiminnan kehittäminen nepsy-nuorille. Yhteisöpedagogiperustutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/796833

Ypyä, Lotta 2021. Vapaaehtoisten psykososiaalisen hyvinvoinnin vahvistaminen johtamistehtävissä. Ylemmän yhteisöpedagogitutkinnon opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu.  https://www.theseus.fi/handle/10024/362438