Oppimassa digitaalista nuorisotyötä Belgiassa

  • Kirjoittaja: Suvi Tuominen, lehtori, YTM, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 30.4.2024

Digitaalisen nuorisotyön oppimismatka Belgiaan, Howestin yliopistoon tarjosi oppimisen kokemuksia niin tiedollisella kuin taidollisellakin tasolla. Lisäksi viikon mittaisella matkalla syntyi ystävyyssuhteita sekä ymmärrystä omasta osaamisesta ja kulttuurien välisistä eroista ja yhtäläisyyksistä.

Digitaalisen nuorisotyön BIP-viikkoon osallistui opiskelijoita ja lehtoreita viidestä korkeakoulusta: Humakin ja Howestin lisäksi edustettuina olivat IUT de Paris – Rives de Seine (Ranska), IP Santarém (Portugal) ja VIKO University of Applied Sciences (Liettua). Osallistujia oli yhteensä noin 50. Humakista oli mukana 10 yhteisöpedagogiopiskelijaa, lehtori Suvi Tuominen, kansainvälisten asioiden koordinaattori Hoda Saastamoinen sekä verkkopedagogi Päivi Timonen, joka osallistui alkuviikon ohjelmaan.

Noin 50 henkilöä istuu valoisassa luentotilassa ja kuuntelee, kun farkkupaitainen henkilö puhuu. Isoista ikkunoista näkyy vihreä luonto.
Kuva 1: Suvi Tuominen luennoi digitaalisen nuorisotyön taustasta. Kuva: Päivi Timonen.

Blended Intensive Programme eli BIP-viikko on osa Erasmus+ rahoitusta korkeakouluille. Siihen kuuluu kasvokkaisen tapaamisen lisäksi verkkokohtaamisia. Ennen matkaa Howestin kampukselle Kortrijkiin koko porukka tapasikin noin kahden tunnin mittaisessa Zoom-sessiossa, joka oli Humakin järjestämä. Silloin aloitettiin perehtyminen digitaalisen nuorisotyön perusteisiin ja jaettiin opiskelijat 10 hengen ryhmiin, joissa he tulisivat työskentelemään paikan päällä Belgiassa.

Ihmisiä istuu ja keskustelee kolmessa pienryhmässä pöytien ääressä. Taustalla näkyy 3D-tulostimia.
Opiskelijat pääsivät tutustumaan digitaalisen nuorisotyön käytännön toteutukseen maker space -vierailulla Bruggessa. Kuva: Suvi Tuominen

Opiskelijat pääsivät ohjaamaan ryhmiä

Alkuviikon ohjelma Kortrijkissa oli varattu teoriatietoon perehtymiselle. Kävimme läpi niin nuorisotyön kuin digitaalisen nuorisotyön periaatteita, arvoja ja taustaa. Tämä oli tärkeää, koska osa muiden maiden opiskelijoista opiskelee sosiaalityötä ja nuorisotyön lähtökohdat olivat heille hieman vieraampia.

Opiskelijoilla oli 1,5 päivää aikaa valmistella digitaalisia välineitä tai sisältöjä hyödyntävä ryhmäytyssessio alakoululaisille. Jokaisessa viidessä 10 opiskelijan ryhmässä oli opiskelijoita kaikista mukana olleista maista. Kullekin ryhmälle nimettiin lehtori eri maista valmentajaksi. Osa opiskelijoista oli selkeästi tottuneempia ryhmätyöskentelyyn kuin toiset, ja englannin kielellä työskentely sekä iso ryhmäkoko asettivat myös omia haasteitaan. Osalle opiskelijoista oli kyseessä ensimmäinen ryhmänohjauskokemus, mutta suurimmalla osalla oli aiempaa kokemusta.

Ryhmät vetivät suunnittelemansa noin 1,5 tunnin mittaiset sessiot kahteen kertaan eli kahdelle eri oppilasryhmälle paikallisissa alakouluissa. Opiskelijaryhmästä jokaisella oli oma tärkeä roolinsa ja ryhmät toimivat hienosti yhteen. Oli hienoa huomata, miten lapset heittäytyivät mukaan ryhmäytymisleikkeihin ja ottivat myös asiapitoisemman informaation innokkaina vastaan tekemällä muistiinpanoja.

Opiskelijat oppivat viikon aikana paljon uutta digitaalisesta nuorisotyöstä, ryhmätyöskentelystä ja ryhmien ohjaamisesta. Kenties tärkeämpää oli kuitenkin kokemus kansainvälisestä yhteistyöstä ja vahvistunut itseluottamus ulkomailla pärjäämisestä. Muutama opiskelija sanoikin, että aikoo tämän kokemuksen jälkeen suunnata joko vaihtoon tai harjoitteluun ulkomaille.

Kaksi henkilöä kävelee kohti harmaan koulurakennuksen sisäänkäyntiä sateisessa säässä.
Opiskelijat ohjasivat oppilasryhmiä muun muassa Drie Hofsteden -koulussa. Kuva: Suvi Tuominen

Tulevia yhteistöitä viriteltiin

Kun opiskelijat valmistelivat omia ryhmäytyssessioitaan, henkilökunnalla oli mahdollisuus suunnitella tulevia yhteistöitä. Ideoimme hienoja hankkeita ja seuraavia BIP-viikkoja. Yhteistyön virittely on huomattavasti helpompaa, kun on tavannut kasvokkain ja keskustellut kiireettömästi korkeakoulujen harjoittamasta pedagogiikasta ja opetussuunnitelmien tarkemmista sisällöistä.

Oli muun muassa kiinnostavaa kuulla, että IUT de Parisissa ja IP Santaremissa on kiellettyä opettaa verkossa. Howestilla on kaksi kampusta, joilla opetetaan sosiaalityötä, mutta ryhmille ei ole yhteisiä sisältöjä verkossa. Humakin verkkotutkinto herätti ihastusta, mutta myös hieman hämmästystä: miten yhteisöpedagogille tärkeät sosiaaliset taidot ja ryhmänohjaaminen voidaan opiskella kokonaan verkossa?

Digitaalisen nuorisotyön BIP-viikko saanee jatkoa vuonna 2025 Pariisissa. Sitä ennen on tarjolla useita muita kiinnostavia BIP-viikkoja muita kv-mahdollisuuksia. Howestin Bruggen kampukselle on mahdollisuus hakea opiskelijavaihtoon sosiaalityön ohjelmaan. Opiskelija, pysy siis kuulolla ja seuraa Teamsin Study Internationally -kanavaa!